Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kommer det någon ny systemkamera från Sony? (var: "Ingen...")
- Trådstartare KjellSn
- Start datum
philip svensson
Aktiv medlem
nepp, och det verkar inte som om de kommer att visa någonting på PMA heller om man tror på ryktena...
men, tycker det varit tyst väldigt länge och inga nya rykten heller
men, tycker det varit tyst väldigt länge och inga nya rykten heller
philip svensson
Aktiv medlem
jo, förmodligen, men kanske inte det första dom släpper... det blir nog den efterlängtade ersättaren till KM 7d och konkurrenten till nikon d200 och canon 30d
philip svensson
Aktiv medlem
blixtskon skulle jag gissa får bli kvar, sony har ju gjort minoltas gamla blixtar likadant, men, vad är det för nackdel med den som finns nu? några kontakter som fattas? det kan väl inte vara så svårt att göra ett nytt blixtsystem som är kompatibelt med det gamla... eller?
Sundström
Aktiv medlem
FILM) (philip svensson skrev:
blixtskon skulle jag gissa får bli kvar, sony har ju gjort minoltas gamla blixtar likadant, men, vad är det för nackdel med den som finns nu? några kontakter som fattas? det kan väl inte vara så svårt att göra ett nytt blixtsystem som är kompatibelt med det gamla... eller?
vill ha pocket wizzards men det finns inte sådana till minolta blixtsko.men det finns tydligen en converter att handla men den är inte så enkel att få tag på, eftersom (vad jag vet) sony inte tillverkar dem. det är väl på e bay man kan få tag i den..
mao om de byte sko slipper jag leta converter!!
philip svensson
Aktiv medlem
men, sony lär väl inte byta till någon annan kameratillverkares blixtsko standard?
Sundström
Aktiv medlem
FILM) (philip svensson skrev:
men, sony lär väl inte byta till någon annan kameratillverkares blixtsko standard?
Nope, men vad jag förstår så var det Minolta som kom med en egen standard.
En Nikon blixt kan man använda på en canon kamera. De har samma blixtsko..
eller så har jaginte fattat nåt.. men det är som kjell skirver . de tillverkar ju egna blixtar...
KGS
Aktiv medlem
Minolta var väl först (som vanligt) med någon avancerad blixtstyrning (ADI?) och behövde en blixtsko med fler kontakter. Tyvärr hakade inte de andra på som med AF o AS o annat skoj, så här sitter vi med udda fötter.
Det ger oss ett mindre urval att välja på och jag jagar en fot som går att använda på stativ, men det verkar smått omöjligt att hitta...
För övrigt är det misstänkt tyst kring Sony tycker jag. De borde svara på Pentax K10D snart och jag tror de gör det. Köprekommendationen för K10D tror jag har rätt kort "Bäst Före Datum". Sonys nästa kommer nog att klösa ögonen ur den. Fler bilder per sekund är en sak som de kommer att ge tror jag + vädertätning och givetvis antiskak o rengöring.
Sen vore det skoj om de fixade en användbar LCD för oss som gärna kryper runt o fotar bärfisar på marknivå... Byter de bort den slamrande spegeln mot en elektronisk, tyst, slutare så ställer jag mej i kön för en ny. Annars får D7D hänga med länge till...
Det ger oss ett mindre urval att välja på och jag jagar en fot som går att använda på stativ, men det verkar smått omöjligt att hitta...
För övrigt är det misstänkt tyst kring Sony tycker jag. De borde svara på Pentax K10D snart och jag tror de gör det. Köprekommendationen för K10D tror jag har rätt kort "Bäst Före Datum". Sonys nästa kommer nog att klösa ögonen ur den. Fler bilder per sekund är en sak som de kommer att ge tror jag + vädertätning och givetvis antiskak o rengöring.
Sen vore det skoj om de fixade en användbar LCD för oss som gärna kryper runt o fotar bärfisar på marknivå... Byter de bort den slamrande spegeln mot en elektronisk, tyst, slutare så ställer jag mej i kön för en ny. Annars får D7D hänga med länge till...
hazard
Aktiv medlem
Sundström skrev:
En Nikon blixt kan man använda på en canon kamera. De har samma blixtsko..
Mja, nästan...
Mekaniskt har de bägge en ISO-blixtsko. Och centrumkontakten (motsvarande pc-uttaget) är samma. Sedan upphör alla likheter när det gäller kontakter. Så en Nikonblixt på ett Cannon-hus går visserligen att montera, men den går bara att köra helt manuellt. Men det duger u för tex studioblixtar och pocketwizards etc.
Minoltas iISO-sko har en enda fördel; Blixtarna ramlar inte av. Och fastnar inte heller. Detta var den enda anledningen att byta. Inte antalet kontakter, Minoltas ISO-sko på 7000AF/9000AF hade en hel hög med kontakter den också.
/Andreas
KjellSn
Aktiv medlem
RE
Hej! Ja det kan jag göra, har inte varit ute ännu och provat Sony´n ännu. Har bara provat den från balkongen än så länge. Vädret är inte specellt inbjudande för foto tycker jag.
kjellsn
HDFS) (KGS skrev:
Grattis. Du kan lugnt luta dej tillbaka o se nya gluttsnäppor komma o gå de närmaste åren och ägna dej åt att fota
Hej! Ja det kan jag göra, har inte varit ute ännu och provat Sony´n ännu. Har bara provat den från balkongen än så länge. Vädret är inte specellt inbjudande för foto tycker jag.
kjellsn
KjellSn
Aktiv medlem
Re
Ja kanske det är lika bra! Har förresen varit hemma sen i torsdags och varit förkyld så ja har inte kunnat gått ut heller.Hoppas på en tidig vår! kjell
HDFS) (KGS skrev:
Fegis ;-)
Gråväder är en utmaning. Lika bra att vänja din kamera vid sitt nya hårda liv från början.
Ja kanske det är lika bra! Har förresen varit hemma sen i torsdags och varit förkyld så ja har inte kunnat gått ut heller.Hoppas på en tidig vår! kjell
ESS
Aktiv medlem
Akta dig för turkiet =/
Har varit där och maken till mindre gästvänliga männsikor får du leta efter. Maten är inte heller varken speciellt god eller billig.
(Fast vid varje middag ingår gratis nes-cafe eller te och gratis förrättsbröd och tycker du inte om maten behöver du inte betala [fast det funkar inte i praktiken även om de har lovat vedugnsbakad pizza och kommer med billys-pizza-klon med korv på])
Jag skulle rekommendera sydostasien
Har varit där och maken till mindre gästvänliga männsikor får du leta efter. Maten är inte heller varken speciellt god eller billig.
(Fast vid varje middag ingår gratis nes-cafe eller te och gratis förrättsbröd och tycker du inte om maten behöver du inte betala [fast det funkar inte i praktiken även om de har lovat vedugnsbakad pizza och kommer med billys-pizza-klon med korv på])
Jag skulle rekommendera sydostasien