Annons

Kommer denna bild funka i dagstidningstryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kuusen

Medlem
Jag har absolut ingen erfarenhet av att leverera bilder till tryck men ska nu fota lite för ett gäng annonser som kommer gå i dagstidning. Finns det ngn som helst chans att få den här bilden att funka ok i dagstidningstryck? På vilket sätt ska jag i så fall behandla den?

Bilagor

• _MG_6011_fraga_fotosidan.jpg
    _MG_6011_fraga_fotosidan.jpg
    48.6 KB · Visningar: 1,181
Jag har absolut ingen erfarenhet av att leverera bilder till tryck men ska nu fota lite för ett gäng annonser som kommer gå i dagstidning. Finns det ngn som helst chans att få den här bilden att funka ok i dagstidningstryck? På vilket sätt ska jag i så fall behandla den?

Snygg bild! Den typen av bild är inte det lättaste att få snygg i dagspress eftersom den bygger på stora kontraster och djup svärta. Precis det som dagspress är usel på. Börja med att ladda hem dagspressens tryckprofil (http://www.dagspress.se/annonsmaterial/att-producera-annonser/farginstallningar-och-icc-profiler) och läs igenom anvisningarna, sedan är det bara att hoppas att det inte blir katastrof :)

Snygg bild! Den typen av bild är inte det lättaste att få snygg i dagspress eftersom den bygger på stora kontraster och djup svärta. Precis det som dagspress är usel på. Börja med att ladda hem dagspressens tryckprofil (http://www.dagspress.se/annonsmaterial/att-producera-annonser/farginstallningar-och-icc-profiler) och läs igenom anvisningarna, sedan är det bara att hoppas att det inte blir katastrof :)

Tack, har tittat på bilden med just fargpressen_v3.icm tidigare men tycker själv att det svarta i bilden blir ännu mer grådaskigt än jag upplever svärtan i tidningen framför mig. Beror antagligen på att min skärm inte är ordentligt kalibrerad så vågar ju inte lita på den alls nu när det börjar kännas viktigt att få det bra. Synd att man inte kan fixa en testutskrift från ett tidningstryckeri :)

Tack, har tittat på bilden med just fargpressen_v3.icm tidigare men tycker själv att det svarta i bilden blir ännu mer grådaskigt än jag upplever svärtan i tidningen framför mig. Beror antagligen på att min skärm inte är ordentligt kalibrerad så vågar ju inte lita på den alls nu när det börjar kännas viktigt att få det bra. Synd att man inte kan fixa en testutskrift från ett tidningstryckeri :)

Ja ibland vore det bra med ett provtryck och jag har för mig att profiler.nu kan hjälpa dig med det, men det är ändå lite av en högriskbild pga variationer under tryckningen m.m. Tidningen Fotosidan har ju (eller hade?) både bestruket och obestruket papper i sin tidning och där syntes skillnaden mycket tydligt i vissa annonser då kameraannonsörerna har en förkärlek till den typen av bilder med djup svärta, knappt skönjbara detaljer och enstaka högdagrar här och där.

Senast ändrad:
Ja ibland vore det bra med ett provtryck och jag har för mig att profiler.nu kan hjälpa dig med det, men det är ändå lite av en högriskbild pga variationer under tryckningen m.m. Tidningen Fotosidan har ju (eller hade?) både bestruket och obestruket papper i sin tidning och där syntes skillnaden mycket tydligt i vissa annonser då kameraannonserna har en förkärlek till den typen av bilder med djup svärta, knappt skönjbara detaljer och enstaka högdagrar här och där.

Ok, tack för tipset. Ska kolla där på en gång. Så ska jag fortsätta tjata på chefen att vi måste köpa skärmkalibrator också :)

Ja, Bilder i dagspress blir grådaskiga hur man än gör. Sedan beror det ju på vilken tidning det är och hur duktiga dom är på tryckeriet. Gör du bilden för mörk så kommer bilden sota igen.

Man kan kolla på fotografer som bloggar för DN och SVD, ibland lägger dom ut bilder som är redigerade för tryck på nätet och då ser man hur ljusa och grådaskiga de är på skärm i jämförelse hur de ser ut i tidningen.

Tyvärr är ju inte pappret i dagspress att jämföra med det pappret som Fotosidan Magasin och andra magasin använder sig av.

För många är sedan gavs det ut en skrift på dasspapper (dagstidningspapper) som handlade om bilder i tryck på just dagstidningspapper. Jag kommer inte ihåg vilken organisation som utgav skriften. Skriften visade att det gick mycket bra att trycka "svåra" bilder, som den vi nu diskuterar, på dagstidningspapper. Det är en fråga om kompetens och vilja till att göra något bra.

kom ihåg profileringen (kalibrering ifall du har en kalibrerbar skärm typ eizo osv) är inte definitiv. du måste känna till total ink och svärtans max% innan det hela kladdar ihop för att få det snyggt. i dagstidning brukar k80-85 redan kunna sota ihop och jag antar att det mesta i din bild ligger över det. Hur som hellst ska det funka så att du gör RGB som ser ut som den ska på en profilerad skärm (utan det är det skit samma vad du gör) och sedan ska bildbehandlaren på tidningen eller autorepron och den som kontrollerar den se till att CMYKen stämmer överens med din vision. Men kolla upp vad dom har för maxsvärta och jämför med tidigare bilder och fråga fotograferna när det sotar igen.

För många är sedan gavs det ut en skrift på dasspapper (dagstidningspapper) som handlade om bilder i tryck på just dagstidningspapper. Jag kommer inte ihåg vilken organisation som utgav skriften. Skriften visade att det gick mycket bra att trycka "svåra" bilder, som den vi nu diskuterar, på dagstidningspapper. Det är en fråga om kompetens och vilja till att göra något bra.

Viljan finns. Ibalnd :) Av egen erfarenhet så kan jag säga att den viljan inte finns tex. hos Metro. Även DN slarvar rätt friskt med plåtglidningar och liknande.

Det finns en skrift som heter "Färgguiden för dagspress" som man kan beställa här: http://www.dagspress.se/annonsmaterial/att-producera-annonser/fargguiden Det är en färgkarta tryckt på tidningspapper som man kan ha som referens. Där finns det även annat matnyttigt att läsa på.

kom ihåg profileringen (kalibrering ifall du har en kalibrerbar skärm typ eizo osv) är inte definitiv. du måste känna till total ink och svärtans max% innan det hela kladdar ihop för att få det snyggt. i dagstidning brukar k80-85 redan kunna sota ihop och jag antar att det mesta i din bild ligger över det. Hur som hellst ska det funka så att du gör RGB som ser ut som den ska på en profilerad skärm (utan det är det skit samma vad du gör) och sedan ska bildbehandlaren på tidningen eller autorepron och den som kontrollerar den se till att CMYKen stämmer överens med din vision. Men kolla upp vad dom har för maxsvärta och jämför med tidigare bilder och fråga fotograferna när det sotar igen.

Total färgmängd, punktförstoring osv är precis det som färgpressens profil ska kompensera för. Man kan inte säga utifrån en liten webbild att den ligger "över det", den är ju inte konverterad ännu. Finessen är att i konverteringen reduceras färgerna så pass mycket att de ska kompensera för den stora punktförstoringen som alltid finns i tryck, i synnerhet i dagpress. En viss mängd underfärgsborttagning kommer också att ske i konverteringen.

Viljan finns. Ibalnd :) Av egen erfarenhet så kan jag säga att den viljan inte finns tex. hos Metro. Även DN slarvar rätt friskt med plåtglidningar och liknande.

Det är underbart när viljan finns. Jag brukade kopiera s/v precis så som jag ville ha dem i tidningarna (dock jobbade jag inte så mycket med dasspapperspress). Då brukade bilerna bli så också. Men en gång skulle en tidning till ett event göras över natten och jag hade bara tid att göra väldigt dåliga kopior sent på kvällen. Men reprokillen gjorde jobbet. Bilderna såg, i tryck, ut precis som jag ville ha dem. Då öste jag beröm över reprokillen.

Total färgmängd, punktförstoring osv är precis det som färgpressens profil ska kompensera för. Man kan inte säga utifrån en liten webbild att den ligger "över det", den är ju inte konverterad ännu. Finessen är att i konverteringen reduceras färgerna så pass mycket att de ska kompensera för den stora punktförstoringen som alltid finns i tryck, i synnerhet i dagpress. En viss mängd underfärgsborttagning kommer också att ske i konverteringen.

Tidningspapret är tyvärr sådant att kompenseringen inte säger allt. det finns ytterligare faktorer man kan säkra sej med att man får ett sjysst resultat. Vill han ha det svarta svart 90+ vilket jag skulle anta utgående från webbildens stämning så ligger nog bilden i riskzonen ifall du inte har koll på procenterna.

ICC-profilen har en viss betydelse men de flesta kör idag med en standard som har rätt vida toleranser.
Leverera en bra bild till tryckeriet så har de bättre möjlighet att göra ett bra tryck , de flesta tryckerier idag trycker riktigt bra men man bör komma ihåg att det är dagstidningar och det trycker man lite annorlunda mot tex foto-magasin.
Vet inte vilken storlek bilden skal ha men om den är väldigt lite så ökar ju chansen att den kan gro igen - riktigt häftig bild måste jag säga.
Ska du gör flera tryck så kolla resultatet och försök justera därefter om du inte kan få ett provtryck.
mvh Glenn

De flesta har ICC standard - tanken med det är att man skall kunna trycka samma bild på olika ställen och att den skall bli lika var man än trycker , men så enkel är inte sanningen , det varierar oerhört mycket.
Jag tänker inte ens försöka förklara ICC standard för detta är ett extremt brett område där även de som är i branchen har olika åsikter och jag känner inte att jag har den extremt djupa kunskap som behövs.

Med en bra bild in har tryckeriet bästa förutsättningar att få göra ett bra jobb - tro mig , alla tryckerier vill göra bra jobb för konkurrensen är stenhård - men det finns olika förutsättningar som påverkar som kvalité på bild ,pappersval , teknik .... listan kan göras lång - men ladda ner tryckeriets ICC-profil och lägg in på bilden , är du osäker be att de gör det åt dig.

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig nåt utförligt svar men risken är att det bara blir ännu sämre eftersom jag inte vet vilka förutsättningar som gäller.
Ha en kanonkväll.
Glenn

Vad för typ av standard är det menar du?

ganska många kör med ISOnewspaper26v4 ifall dom inte har någon som jobbat fram en specifik profil. men stöter mer och mer på att man skippat det och kör på den ovannämnda.

edit. nu snackar vi ändå icc profiler och det är egentligen nåt du (ts) ska behöva bry dej om. autorepron eller någon erfaren cmykare på huset ska se till det. det enda du behöver är en profilerad skärm och möjligen veta hur mycket max svärta det får vara vilket också kan fixas i cmyken. tycker inte man ska göra det för komplicerat för ts, något som i praktiken är väldigt enkelt, dom vill garanterat inte att han levererar en färdig cmyk bild ifall det inte kanske är frågan om annons.

Senast ändrad:
De flesta har ICC standard - tanken med det är att man skall kunna trycka samma bild på olika ställen och att den skall bli lika var man än trycker , men så enkel är inte sanningen , det varierar oerhört mycket.
Jag tänker inte ens försöka förklara ICC standard för detta är ett extremt brett område där även de som är i branchen har olika åsikter och jag känner inte att jag har den extremt djupa kunskap som behövs.

Med en bra bild in har tryckeriet bästa förutsättningar att få göra ett bra jobb - tro mig , alla tryckerier vill göra bra jobb för konkurrensen är stenhård - men det finns olika förutsättningar som påverkar som kvalité på bild ,pappersval , teknik .... listan kan göras lång - men ladda ner tryckeriets ICC-profil och lägg in på bilden , är du osäker be att de gör det åt dig.

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig nåt utförligt svar men risken är att det bara blir ännu sämre eftersom jag inte vet vilka förutsättningar som gäller.
Ha en kanonkväll.
Glenn

Eftersom du skrev "ICC-profilen har en viss betydelse men de flesta kör idag med en standard som har rätt vida toleranser.", så undrade jag vad det andra var för typ av standard. Dagspressprofilen är ju en allmän standard för dagspress, men är inte framtagen för en specifik maskin och papper (som är fallet med många arktryckeriers profiler).

Du behöver inte vara ledsen för att du inte kunde ge ett utförligt svar, jag har rätt bra koll ändå :)

Du har ju järnkoll märker jag - du har helt rätt , dagspress har en standard , heatset ligger med en och många arktryckerier kör med helt egen beroende på maskinerna.
Ha det kanon - dett blir nog inget problem.
Glenn

Gö i ordning bilden som du vill att den ska se ut i RGB. Konvertera den till fargpressen_v3.icm eller ISOnewspaper26v4.icc. Gå in och gör en kurva i den svarta kanalen där du låser fast de allra svartaste tonerna, men sedan lättar upp de mörkgrå. Skärp ordentligt sedan. Jag gör det ofta först en allmän försiktig skärpning, sedan en där jag bara skärper den svarta kanalen. Skriv ut ett provtryck.

eller lämna det till någon som vet hur man gör...

Tusen tack för alla svar! Bilderna är alltså för annonser som jag också gör och DN verkar vilja att jag levererar dem färdiga med cmykade bilder. Jag tycker att det här med anpassning till tryck är ganska roligt och försöker lära mig så mycket jag bara kan men det verkar som att det här kanske ändå är snäppet för avancerat med mina begränsade förkunskaper.

Gö i ordning bilden som du vill att den ska se ut i RGB. Konvertera den till fargpressen_v3.icm eller ISOnewspaper26v4.icc. Gå in och gör en kurva i den svarta kanalen där du låser fast de allra svartaste tonerna, men sedan lättar upp de mörkgrå. Skärp ordentligt sedan. Jag gör det ofta först en allmän försiktig skärpning, sedan en där jag bara skärper den svarta kanalen. Skriv ut ett provtryck.

Ska testa det och beställa ett provtryck så får vi se hur det går :) Hamnar jag långt ifrån acceptabelt får jag helt enkelt ta lite mer lämpliga bilder och försöka få det schysst.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto