Annons

Kommer denna bild funka i dagstidningstryck?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tusen tack för alla svar! Bilderna är alltså för annonser som jag också gör och DN verkar vilja att jag levererar dem färdiga med cmykade bilder. Jag tycker att det här med anpassning till tryck är ganska roligt och försöker lära mig så mycket jag bara kan men det verkar som att det här kanske ändå är snäppet för avancerat med mina begränsade förkunskaper.

Ska testa det och beställa ett provtryck så får vi se hur det går :) Hamnar jag långt ifrån acceptabelt får jag helt enkelt ta lite mer lämpliga bilder och försöka få det schysst.

Ska den tll DN ska du använda ISO-profilen.

Tack, har tittat på bilden med just fargpressen_v3.icm tidigare men tycker själv att det svarta i bilden blir ännu mer grådaskigt än jag upplever svärtan i tidningen framför mig. Beror antagligen på att min skärm inte är ordentligt kalibrerad så vågar ju inte lita på den alls nu när det börjar kännas viktigt att få det bra. Synd att man inte kan fixa en testutskrift från ett tidningstryckeri :)

Har du pratat med tryckeriet?
Det brukar vara det allra viktigaste om man är mån om bra resultat vid all trycksaksframställning.
Är de måna om kvalitet och sina kunder kan de givetvis ordna ett förprovtryck!

Mvh.

/Janne höglund
www.helikopterbild.se

Liten uppdatering: Vi fick chans att köra en lite större annons än ursprungligen tänkt så det i mitt tycke rätt lyckade resultatet kan idag skådas på helsida i DN, åtminstone i Stockholmsregionen :)

Tack för all fin feedback, hade nog inte blivit hälften så bra utan er hjälp!

Edit: Pratade aldrig med tryckeriet men körde på iso-profilen och det blev bra

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto