Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komma igång med Elements för mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

sonjad

Medlem
Har just gått över från pc till mac och har skaffat PS Elements till datorn. Hade Elements till Pc-n också men nu funkar ju inte allt som förut...

Tex. Hur är det tänkt att iPhoto skall samarbeta med Elements?

Bara att lära sig mac-datorn känns ju som en hel vetenskap just nu...

jag trodde att PS skulle se precis likadant ut som i PC-n med bildhanteraren osv. Men nu är det alltså tänkt att iPhoto skall ersätta bildhanteraren eller?

Jag tycker bara inte att mac-en känns logisk i detta avseeende.

kan någon förklara enkelt?
 
Jag tror inte det är tänkt att de ska samarbeta alls. iPhoto är ju från Apple, Elements från Adobe. Du får välja ett program och sortera dina bilder i det.
 
Fast det är det jag inte blir klok på. Det står på asken till Elements "works with iphoto". Fast sen hittar jag inte ett ord inuti manualen om hur det skulle gå till...

Däremot har jag nu läst manualen lite noggrannare och det finns tydligen något som dom kallar för "bridge" som fungerar liknande som bildhanteraren/sorteraren. Har bara inte hunnit kolla hur det funkar ännu. Försöker fortfarande komma underfund med alla olikheter mellan pc-mac...
 
Hittade följande på Adobes websida:

"The Photoshop Elements 3.0 for Mac OS box has a note printed on it that says Works with iPhoto. This note means that if you change the iPhoto preferences, you will be able to open your images directly into Photoshop Elements 3.0 when you double-click an image in iPhoto."

Imponerande eller hur :)
 
Och det här är nästan roligt:

På en sida med rubriken "Reviews and award" har man lagt in följande citat från en recension:

"...for Windows users who want a solid alternative to iPhoto for organizing their pictures, Photoshop Elements is a solid choice"

Så helt plötsligt är Elements ett program för de som kör Windows men vill ha iPhoto.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.