Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak på G..

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas inte för mycket.
Jag gissar att Kodak är en spillra av vad dom var för 10 år sen, dom kan ha fått tag i riskkapital. Att komma igång igen kan nog ta mycket resurser.

Hoppas inte för mycket.
Jag gissar att Kodak är en spillra av vad dom var för 10 år sen, dom kan ha fått tag i riskkapital. Att komma igång igen kan nog ta mycket resurser.

Vad jag förstått existerar inte Kodak längre. Alaris verkar vara någon form av investmentbolag/förvaltning som licensierat rätten att använda Kodaks namn i vissa sammanhang, samt att fortsätta producera analog film, fotokiosker och viss annan elektronik.

Var de får sina pengar ifrån har jag dock ingen aning om.

Om jag kommer ihåg rätt gick väl Apple, Google och RIM ihop och plockade russinen ur kakan i Kodaks digitala patentportfölj när det hela rasade ett par år tillbaks. För småpengar i sammanhanget, till styrelsens förtret och resten av branschens gapande ansiktsuttryck.
Men de pengarna gick nog uteslutande till skulder.

Vad jag förstått existerar inte Kodak längre. Alaris verkar vara någon form av investmentbolag/förvaltning som licensierat rätten att använda Kodaks namn i vissa sammanhang, samt att fortsätta producera analog film, fotokiosker och viss annan elektronik.

Jodå, visst finns Kodak kvar. Bolaget presenterade nyligen en smartphone med avancerade fotofunktioner, Kodak Ektra.

Kodak Alaris är dock ett annat bolag, ägt av Kodaks pensionsstiftelse. Inkråmet är delar av "gamla" Kodak.

Kodak Ektra är designad och tillverkad av engelsk Bullit, samma företag som gör telefonerna till CAT. "Gamla" Kodak har inte bidragit något mer
än med namnet, vad jag förstår.
Ska dock inte vara bergsäker när det angår distributionen, du kan ha rätt i att det finns någon form av representation av Kodak kvar fortfarande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar