Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knivskarp Bild - hur avgöra skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Musicman SE

Aktiv medlem
Hej,

En kort fråga om skärpa, jag är ute och testar min nya Nikon D800 och experimenterar med Live View-läge ihop med stativ, lite olika ND-filter med mera. En fråga är hur man i datorn sedan kan avgöra om bilden är helt knivskarp? Är det i Camera Raw och innan bilden överhuvudtaget är skärpt på något sätt och förstorad till 100%? Eller när anser ni att ni uppnått en knivskarp bild?

Med tack på förhand,

Johannes

Skärpa"relativt"

När bilden är publicerad i det format/media som du anpassat den till. Det är först då som resultatet kan/ska bedömas som "skarpt", om det nu är "skärpa" som är det som allenarådande för "en bra bild".
"Alla" bilder i RAW format är "oskarpa"!

Din tanke är alltså att testa vad som ger skarpast bilder genom att ta bilder på olika sätt?

Isåfall är det ju bara att jämföra alla bilder på samma sätt, skärpt eller oskärpt spelar ju mindre roll eftersom det bara är ett test.

Å andra sidan, zoomar man in till 100 % brukar det inte direkt vara svårt att se om en bild är skarp och den andra oskarp ;-)

När jag själv anser att jag har fått en tillräckligt skarp bild är när den är tillräckligt skarp i formatet jag vill använda. Å andra sidan sitter jag också och pixelpeepar men jag skrotar inte en bild för att den är oskarp i 100 % om den inte behöver vara det. Jag går helt enkelt på den gamla beprövade metoden att om det inte syns, så syns det inte :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar