Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knappar och autofokus lagt av?

Produkter
(logga in för att koppla)

zihaa

Medlem
Hej! Idag hände något märkligt med min d200. Helt plötsligt slutaded autofokus att fungera, samt alla knappar som menu, raderingsknapp och playbackknappen. Kameran funkar och bilderna jag tog innan det hände gick att föra över till dator. Kameran funkar även att ta bilder med, dock inte med manuell fokus eller förhandsgranskning. Vad kan ha hänt? Kameran har förövrigt knappt gjort 5000 exponeringar och jag har provat alla objektiv utan resultat.

/Ledsen amatör

Nej, det har jag visserligen inte gjort, men autofokusen verkar funka när jag trycker ner AE-L/AF-L knappen innan jag trycker ner slutaren.
Kan det vara ev smuts som gör att menu och radera knapparna på kameran inte heller funkar?

Det låter lite som att du råkat ställt in AE knappen som Autofokus. Testa att återställa alla inställningar så skall du se att det fungerar sen. Har gjort exakt samma sak själv :)

Jag kommer in i menyn om jag trycker ner AE-L/AF-L knappen hårt och sen menyn, lyckades där med bläddra ner till att ändra AE-l låset och nu funkar autofokus (TACK!!) däremot fungerar playback, menyknapp och raderaknapp fortfarande inte. Så något är ju fel.. men tack för din hjälp, nu går kameran att använda iallafall!

Hur gör jag detta när Menyknappen inte fungerar? :)

Det finns två knappar som har varsinn grön prick. Tryck ned bägge samtidigt och håll inne dom någon sekund. Så skall kameran ha återställt sig till grundnivå. Dom sitter på ovansidan. En på vänster sida och en på höger sida. Dom gröna prickarna är ganska små.
//Benny

Detta hjälpte inte mot att knapparna på kameran inte reagerar vid tryck.. men autofokus funkar nu och det är det viktigaste, det andra får jag klara mig utan om reperation av knapparna skulle vara för dyrt!
Tack fler er hjälp.

Detta hjälpte inte mot att knapparna på kameran inte reagerar vid tryck.. men autofokus funkar nu och det är det viktigaste, det andra får jag klara mig utan om reperation av knapparna skulle vara för dyrt!
Tack fler er hjälp.

Testa att ta ur batteriet. Sätt i det igen och se om det funkar.

Kommit fram till att det nog är ae-l/af-l knappen som gått åt skogen och är intryckt. När jag lirkar på denna knapp så funkar allt imellanåt som vanligt. Ska ringa kamerateknik i malmö och fråga vad det kan kosta att fixa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar