Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klippa ut hår - Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Kan någon skapa en bra lätt-förståerlig tutorial, eller ge en länk till en bra tutorial, om hur man ska göra för att klippa ut hår?

Har alltid sådant problem med det. Kan sätta oerhörd tid på att klippa ut något; och är tämligen bra på det, men sen kan objektet i fråga ha hår/vara hårigt och då skiter sig allting. Det irriterar mig. Exempel på detta är min senaste självporträttsbild där jag poserar. Bytte ut bakgrunden och var tämligen nöjd med mitt resultat. Det enda som ser VÄLDIGT onaturligt ut (relativt talat) så är kanten runt huvudet; Håret har en skarp kant, vilket jag var tvungen att kompromissa med, och alltid har varit tvungen att göra... Som sagt; nu vill jag få ett slut på detta!

Så om nån har något bra tips på detta, snälla hör av er!

Tack till alla i förväg!

-Num
 
Hej!

Kan någon skapa en bra lätt-förståerlig tutorial, eller ge en länk till en bra tutorial, om hur man ska göra för att klippa ut hår?

Har alltid sådant problem med det. Kan sätta oerhörd tid på att klippa ut något; och är tämligen bra på det, men sen kan objektet i fråga ha hår/vara hårigt och då skiter sig allting. Det irriterar mig. Exempel på detta är min senaste självporträttsbild där jag poserar. Bytte ut bakgrunden och var tämligen nöjd med mitt resultat. Det enda som ser VÄLDIGT onaturligt ut (relativt talat) så är kanten runt huvudet; Håret har en skarp kant, vilket jag var tvungen att kompromissa med, och alltid har varit tvungen att göra... Som sagt; nu vill jag få ett slut på detta!

Så om nån har något bra tips på detta, snälla hör av er!

Tack till alla i förväg!

-Num

Kolla den här länken.
http://www.moderskeppet.se/video/show/frilaggning-for-proffs
 
Och nu i CS5 så blir detta ännu trevligare och enklare att komma dit snabbare i och med Smart Radius under Refine Edge. :)
 
Ja, testa ladda ner en testversion på cs5:an och kör med masker och refine edge. Tro mig, det är riktigt effektivt. Jag har testat på flertalet svåra bilder med mycket spretigt hår och det funkar väldigt bra. Inte alltid, men det är helt klart bättre än allt jag hittills testat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.