Annons

Klassisk systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp...har tröttnat totalt på att låna syrrans plastbit till systemkamera och har nu bestämt mig för att försöka få tag på en klassisk, rejäl systemkamera.

Vill alltså att den ska kännas riktigt gedigen och gärna vara en kamera som ja, helt enkelt är riktigt riktigt bra. En sådan som har hållit i tiotals år. En sådan som verligen är en klassiker helt enkelt!

Har en kompis som har en Canon A1 och den tycker jag känns sådär härligt gammal och rejäl. Vill ju dock inte köpa en exakt likadan själv så ni kanske har några tips på en annan kamera?
 
A1 var väl den första(?) elektronikkameran?

Finns många bra modeller men några klassiska är Nikons; FE, FE2, FM, FM2.
Jag har två stycken FE som jag använt dagligen (nästan) i 21 år. För fyra år sedan bytte jag till F90x och förra året till D100.
Men FE-orna används ibland.
 
Nikon F3 med den stora HP-sökaren är en fin klassiker som jag har ägt en gång.
Min fotokompis har en Canon F1 som också den är gedigen.
 
Vad sägs om en Leica M3 kanske? Mer klassisk än så blir det väl inte. Inte spegelreflex iofs, men en sån skulle jag garanterat köpa om jag hade råd. Liten och tyst med ruskigt bra linser.

Annars håller jag med Wolfgang, Nikon F3 HP är riktigt gedigen och tung.
 
Jag har en Pentax KX. Den är härligt tung och stadig i handen. Batterier behövs endast till ljusmätningen. Tyvärr inte ljudlös men jag gillar "klonket" när bilden tas.
 
Tack för alla tips!
Glömde säga att jag, som fattg student, gärna tar emot tips på klassiska lite billigare systemkameror.
 
jag har en canon ae-1. den är verkligen så analog det kan bli. och rätt rejäl. tror farfar köpte den runt -80 nångång och än är den i toppskick. rekommenderas! finns ofta att få tag på billigt på tradera.
 
Fick hem en AE-1 idag och den är inte så analog en kamera kan bli :) Massa autofunktioner ju.

Det finns en Minolta SRT100X på blocket. Lånar en just nu och kan bara rekommendera. Riktigt rolig kamera som är lättanvänd också.
 
paco skrev:
Fick hem en AE-1 idag och den är inte så analog en kamera kan bli :) Massa autofunktioner ju.



om man använder dem ja. det gör aldrig jag. och massor är väl en överdrift? bländarautomatik är väl det enda... ae-1 program har antagligen mer automatik, fast det är bara en vild gissning. jag känner mig genomanalog med min kamera.
 
En riktigt bra, mycket lätt och kompakt men ändå gedigen kamera som oftast kostar en struntsumma är Pentax ME-Super. Har tidsautomatik och helt manuell exponering. Tack vare Pentax K-fattning går det att få tag på ett extremt omfattande utbud av begagnade objektiv till låga priser. Pentax Super A är ännu gedignare, lite snyggare och också något dyrare men värd pengarna. Har manuell, tids- och bländarautomatik samt program. Självfallet nedbländningsknapp. Pentax MX är liten och bra men har enbart manuell exponering.
Canon AE-1 är en klassiker, dock har många av de tidigare modellerna börjat få problem med elektroniken. Håll dig borta från Canons T-modeller T-70 & T-50. T-90 är däremot en toppenkamera, dock rätt invecklad för den ovane (och även många vana fotografer).
Nikon FE-2 är en fantastiskt fin kamera, med suverän mekanik, mycket gedigen och snygg. Där platsar även Nikon FM och FM2 fast personligen håller jag FE-2 högre.
Olympus OM-2 är en höjdare, likaså OM-1n. Kompakta, gedigna och välfungerande.
Chinon CE-4 och CE-4s är lite plastigare än ovan nämnda kameror men ändå tillräckligt gedigna för att kännas rejäla i handen. Har oftast mycket lågt begagnatpris och är synnerligen pålitliga och bra kameror för pengarna. Objektivfattningen är K-fattning så Pentax gluggar passar. Men Chinons egna med K-fattning är väl så bra, i synnerhet Chinon 50 mm/1,9.

Ja, det var några passande exempel. Lycka till!
 
Pentax Spotmatic är mitt val. Ljusmätaren strular kanske men det är en outslitlig kamera. objektiven är nästan gratis då det är gänga på den. Men det finns en lika bra och det är Pentax K1000 , den har bajonett.
 
Olympus OM-1 som är helmanuell eller OM-2 som har tidsautomatik men också går att köra helt manuellt. Jag har för mig att Olympus hade som försäljningsargument att de var tysta kameror och därför lämpliga för naturfotografer.
 
Tar upp tråden igen eftersom det aldrig blev någon kamera sist jag letade...

Om jag vill ha en kamera som den jag beskrivit, alltså en "klassisk" systemkamera som håller i ur och skur (liknande Canon A-1 som jag gillar) med följande egenskaper
- Tidsautomatik, Bländarautomatik, helt manuellt
- Ljusmätare
- pris under 1000:-
- Gärna en hyfsat smidig kamera

vad bör jag då titta på?
fastnade för olympus om-kamerorna men de verkar ju kräva någon slags adapter för att ställa slutartiden, det vill jag ju ha med på köpet från början!
 
Senast ändrad:
Nikon, Canon, Leica, Minolta, Pentax (säkert någon mer glömd) har alla gjort klassiska helmanuella systemkameror.

Leta runt lite bland begagnatmarknaden, framförallt tillbehör såsom optik med mera och titta var du har ett stort utbud.

Vissa av kameratillverkarna har behållt kompabilitet framåt till modernare hus och andra inte.


Ang att inte köpa likadant som kompisen. Det finns faktiskt fördelar att kunna låna utrustning av varandra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.