Annons

Kirk snabbplatta på en manfrotto 468mgrc2

Produkter
(logga in för att koppla)
Som topic lyder..går det att sätta en kirk snabbplatta på en manfrotto 468mgrc2 kulled? och vilken storlek rekommenderar ni? den skall ta en nikon d200 + 70-200 VR utan problem (med tillhörande snabbplattfästen såklart) :)


tack på förhand
//isak
 
Isak_Bergwall skrev:
Som topic lyder..går det att sätta en kirk snabbplatta på en manfrotto 468mgrc2 kulled? och vilken storlek rekommenderar ni? den skall ta en nikon d200 + 70-200 VR utan problem (med tillhörande snabbplattfästen såklart) :)


tack på förhand
//isak
Mitt tips till dig Isac är att titta på Optipods lösning för snabbplatta o fästen. Jag har det till min 70-200 och stabilare går inte att få det. Om du skulle vara intresserad så kontakta via fotosidan så mailar jag över bilder senare ikväll. Kostnaden för hans arbete liger på ca 1500 för plattan och sen kostar fästena ca 690 kr styck. Han har anpassade för olika objektiv plus ett standardfäste. De objektivanpassade är verkligen suveräna. Dessutom så har han för olika kamerahus. Han har ett mycket smidigt fäste till just D200. Men som sagt maila mig så skickar jag bilder. Annars ber jag om ursäkt för att jag inte svarat på din ursprungliga frågeställning.
 
Varför skall du sätta ett kirk-fäste på en kulled som redan har snabbplatta?

RC2 är ju Manfrottos enklaste snabbplatta så jag kan förstå att du vill byta men att sätta kirk-fästet på manfrottoplattan och sedan kameran på en kirk-platta ovanpå låter inte speciellt stabilt...

Eller kan du montera bort RC-skon från kulleden? Det kan man inte på de gamla traditionella kullederna med snabbfästen (486, 488, 490).
 
Emil-G skrev:
Varför skall du sätta ett kirk-fäste på en kulled som redan har snabbplatta?

RC2 är ju Manfrottos enklaste snabbplatta så jag kan förstå att du vill byta men att sätta kirk-fästet på manfrottoplattan och sedan kameran på en kirk-platta ovanpå låter inte speciellt stabilt...

Eller kan du montera bort RC-skon från kulleden? Det kan man inte på de gamla traditionella kullederna med snabbfästen (486, 488, 490).
Jag vet inte hur Kirk funkar, men Optipod monterar sin platta på Manfrottos 468 och säljer de på det viset.
 
paul innergård skrev:
Jag vet inte hur Kirk funkar, men Optipod monterar sin platta på Manfrottos 468 och säljer de på det viset.
Det jag menar är att kulleden ifråga redan är försedd med en snabbplatta, RC2, och varför sätta flera snabbplattor ovanpå varandra?

468:an finns både med och utan fabriksmonterade snabbfästen, jag skulle tro att gubbarna på Optipod använder den senare versionen. Det här är varianten utan snabbfäste, det här är den Isak refererar till.
 
Emil-G skrev:
Det jag menar är att kulleden ifråga redan är försedd med en snabbplatta, RC2, och varför sätta flera snabbplattor ovanpå varandra?

468:an finns både med och utan fabriksmonterade snabbfästen, jag skulle tro att gubbarna på Optipod använder den senare versionen. Det här är varianten utan snabbfäste, det här är den Isak refererar till.
Menar du att den där plattan redan är monterad inte går att modifiera i efterhand? Det kanske är så, jag har inte kollat det så specifikt. Jag vet bara att Optipod säljer 468 med sina egna plattor. men det handlar självklart inte om att sätta flera plattor på varandra. Det skulle dock inte förvåna mig om hankan modifiera kulor där platta redan är monterad från början. Hanhar varit verksam i många år och gjort skräddarsydda lösningar, även utanför det som rör fotografisk utrustning.
 
Det är en skruv som håller fast snabbfästet på kulleden, så den är enkel att ta bort.
Problemet är att Manfrotto använder metrisk gänga på den skruven och att alla snabbfästen på eftermarknaden använder tumgänga på skruven. Så kulan måste modifieras med ny gänga och det gör Optipod. Manfrotto är med andra ord inte ett smidigt val om man vill välja snabbfäste. Men Optipods fäste och plattor är mycket bra så det är värt det.
/Erik
 
eon skrev:
Det är en skruv som håller fast snabbfästet på kulleden, så den är enkel att ta bort.
Problemet är att Manfrotto använder metrisk gänga på den skruven och att alla snabbfästen på eftermarknaden använder tumgänga på skruven. Så kulan måste modifieras med ny gänga och det gör Optipod. Manfrotto är med andra ord inte ett smidigt val om man vill välja snabbfäste. Men Optipods fäste och plattor är mycket bra så det är värt det.
/Erik
Tack Erik! Nu förstår övriga vad jag menade och jag själv fick en förklaring på köpet.
 
eon skrev:
Problemet är att Manfrotto använder metrisk gänga på den skruven och att alla snabbfästen på eftermarknaden använder tumgänga på skruven. Så kulan måste modifieras med ny gänga och det gör Optipod.

Hmmm... jag köpte en Manfrotto 486RC2 för att ha på mitt makrostativ. Det gick alldeles utmärkt att skruva av snabbfästet och direkt montera dit ett snabbfäste från Markins i stället. Markins kanske också använder metrisk gänga?
 
oj så många svar :)

Paul det är värt att kolla upp! du får gärna skicka lite bilder till min mail -> [email protected]

Emil..hej din gamle norrbagge =P Som redan sagts så sitter själva snabbplattan fast med en insektsskruv (inte kollat upp gängor o dylikt dock) så den borde vara lätt att ta av. Den är väldigt vek med d200+70-200 monterat den liksom "glider ner" när man släppt den, inte bra :)

Och jag har inte råd att köpa en ny kulled så jag tänkte att jag bara kör på en ny snabbplatta + fästen och gillade kirks lösningar främst för objektivet då man kan köpa en som man fäster direkt på stativkragen på objektivet (borde man ju kunna ha det till de flesta nikons med stativfäste) typ..

I värsta fall får man väl uppgradera till någon av manfrottos lite grövre plattor men jag gillar inte riktigt systemet som dom använder och den jag har är ju alldeles förliten, tycker jag iallafall :)
 
Hade ingen aning om att snabbfästet var så lätt att ta bort. Själv har jag en kulled utan snabbfäste och har monterat Hasselblads snabbfäste där. Det är stabilt som attan, så stabilt att det ibland är svårt att få loss kameran...

Det blev alltså en 70-200 i julklapp Isak? =)
 
japp det blev det fniss :)
funkar som en pärla..lite osäker på om AF'en är riktigt så precis som den ska, måste man lämna in den för sådant? =(
 
väcker upp den här gamla tråden igen :)

kollade på specifikationerna för min kulled på manfrotto.com och det står:
attachment 1/4" and retractable 3/8" screw

och på nikonians står det
With 1/4" thread installation hole på kirk QRC-2 quick release shoe.

och With 3/8" thread installation hole på QRC-3 quick release shoe.

Är QRC2 för liten om ni tänker er kombinationen d200 + 70-200 VR + eventuell extender batterigrepp osv.. ska man satsa på QRC3 istället? är Markins bättre? tex QR-60 quick release shoe. (den har också 3/8")

Någon som använder någon av dessa och kan komma med pro o cons ? =) någon som ska beställa och vill dela på tull o frakt? :)

tacksam för svar!
 
Jag har inte testat någon annan, men jag har två Markins snabbfästen - ett på en Manfrottoled och ett på en Markins M10. Jag tycker det fungerar utmärkt.

En fördel med Markins är att de kan köpas från photoproshop.com (som hör ihop med Nikonians). De håller till i Tyskland, levererar snabbt och man slipper tull- och momskrångel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.