Annons

Kina-steadicam Laing P-04 med X-15

Produkter
(logga in för att koppla)

Fast.

Medlem
Hej,

Jag vet inte hur stort intresset är för Steadicam-kopior på detta forum men skapar en ny tråd ändå.

Fick hem en Laing P-04 Upgraded med väst och X-15 arm igår, beställt från came-tv.

Hela kitet gick på ca 5000 kr.



Filmade detta idag: http://www.youtube.com/watch?v=h1xz33PXcEs

Är helt novis när det kommer till steadicams men undrar ni något så ska jag försöka svara så gott jag kan.
 
Såg väl helt ok ut.

Berätta; gick du, sprang du? vad använde du för optik?

Som jag skrev i videon på Youtube så är jag inte nöjd med resultatet som det ser ut nu, men övning ger färdighet. Hade inte förväntat mig att det skulle bli perfekt första gången jag provade.

Jag gick i alla klipp.

kameran är en 5D mark 3 med ett 24-105 L med avstängd bildstabilisering.
 
Som jag skrev i videon på Youtube så är jag inte nöjd med resultatet som det ser ut nu, men övning ger färdighet. Hade inte förväntat mig att det skulle bli perfekt första gången jag provade.

Jag gick i alla klipp.

kameran är en 5D mark 3 med ett 24-105 L med avstängd bildstabilisering.

Har filmat mycket på steadicam merlin och 5D. Jag körde 14mm för att undvika skak och sådant.
Se om du kanske kan få tag på något med mer vidvinkel.

Om det är came-burkarna med kolfiber så har en del lovordat dessa online.
Så, jag tror du bara ska öva lite. Var noga med balansen och tänk på att så fort du zoomar eller
kanske rent av fokuserar om KAN du behöva kolla balansen igen.

Sen kan du glömma att gå naturligt. Du kommer dit ganska snart :)


Edit:

Kollade din film.
Du har dålig balans och försöker kompensera när den faller över. Det ska du inte göra.
Du ska däremot hålla ett försiktigt grepp (två fingrar, prova med simpla vantar på) på stången
så den inte far runt av vindraget.

Balansera upp så kameran inte rör sig ett smack. Den ska stå helt still och falla på ca 2 sek från 90 graders lutning.

Rekommenderar dig också att ta bort allt dravel så som rigg, follow focus osv.
Det ger onödig tyngd på steadicammen. Du kommer ändå aldrig att fokusera om
när du kör utan detta gör du i pauser.
Se till att köra liten bländare bara så är det mesta i fokus ;)

// A
 
Har filmat mycket på steadicam merlin och 5D. Jag körde 14mm för att undvika skak och sådant.
Se om du kanske kan få tag på något med mer vidvinkel.

Om det är came-burkarna med kolfiber så har en del lovordat dessa online.
Så, jag tror du bara ska öva lite. Var noga med balansen och tänk på att så fort du zoomar eller
kanske rent av fokuserar om KAN du behöva kolla balansen igen.

Sen kan du glömma att gå naturligt. Du kommer dit ganska snart :)


Edit:

Kollade din film.
Du har dålig balans och försöker kompensera när den faller över. Det ska du inte göra.
Du ska däremot hålla ett försiktigt grepp (två fingrar, prova med simpla vantar på) på stången
så den inte far runt av vindraget.

Balansera upp så kameran inte rör sig ett smack. Den ska stå helt still och falla på ca 2 sek från 90 graders lutning.

Rekommenderar dig också att ta bort allt dravel så som rigg, follow focus osv.
Det ger onödig tyngd på steadicammen. Du kommer ändå aldrig att fokusera om
när du kör utan detta gör du i pauser.
Se till att köra liten bländare bara så är det mesta i fokus ;)

// A

Har sedan jag filmade den videon fått till balansen någorlunda bra, inte perfekt men tillräckligt för att åka ut och prova igen. Anledningen till att jag har så tung last är pga fjädrarna i armen, de är väldigt tighta och kör jag enbart kamera och objektiv så blir det för lätt helt enkelt.

14 mm på en 5D ser häftigt ut men passar inte till alla situationer, skulle gärna vilja lära mig att hantera steadicamen på 24-35mm, vilket jag säkert gör om jag ger det tid.

Märkte snabbt att gå vanligt inte stod på menyn, "duckwalk" känns mer passande :)

Det här med att jag kompenserar tror jag också är en vanesak, träna träna träna!
 
Har sedan jag filmade den videon fått till balansen någorlunda bra, inte perfekt men tillräckligt för att åka ut och prova igen. Anledningen till att jag har så tung last är pga fjädrarna i armen, de är väldigt tighta och kör jag enbart kamera och objektiv så blir det för lätt helt enkelt.

14 mm på en 5D ser häftigt ut men passar inte till alla situationer, skulle gärna vilja lära mig att hantera steadicamen på 24-35mm, vilket jag säkert gör om jag ger det tid.

Märkte snabbt att gå vanligt inte stod på menyn, "duckwalk" känns mer passande :)

Det här med att jag kompenserar tror jag också är en vanesak, träna träna träna!

Visst har du alldeles rätt i att det inte alltid passar med 14mm.

Kan du inte reglera fjädrarna? Jag alternerar mellan stora och små kameror på min.
Dock kan din troligtvis klara mer maxlast än min men med tyngre last så blir balansen lite svårare.
Du kan testa att lägga på precis liiite till på botten på armen.

Klart du lär dig hantera den.
 
Visst har du alldeles rätt i att det inte alltid passar med 14mm.

Kan du inte reglera fjädrarna? Jag alternerar mellan stora och små kameror på min.
Dock kan din troligtvis klara mer maxlast än min men med tyngre last så blir balansen lite svårare.
Du kan testa att lägga på precis liiite till på botten på armen.

Klart du lär dig hantera den.

Mekade lite i morse och visst gick det att justera fjädrarna, det var bara jag som var het på gröten. Vertikala rörelser är i princip borta nu och fick även till balansen bättre på själva stabilisatorn.

Anledningen till att jag fortfarande vill köra lite tyngre är att när jag fokuserar eller "zoomar in" från 24 till 35 mm så ska det bli så liten skillnad som möjligt. Fast det kanske är lika bra att när jag väl vill ha 35 mm så får jag justera om lite.

Experimenten fortsätter :)
 
Liten fundering...

Hur kommer sig att du valde precis den där kittet?

tittade lite närmare på came.tv.com och det fanns en Serie / modell som heter New Steadicam
CAME 2.5-15kg Load Pro Camera Steadicam Video Carbon Stabilizers, och några kronor dyrare än den du valde... vad gjorde att du valde den du gjorde?

Bara nyfiken vad man ska titta efter och hur man väljer rätt verktyg?

Har sett att handtaget skiljer sig lite, vissa har böjd och andra raka... har detta någon betydelse?

Hoppas att någon har ork att besvara på mina frågor :)
 
Hur kommer sig att du valde precis den där kittet?

tittade lite närmare på came.tv.com och det fanns en Serie / modell som heter New Steadicam
CAME 2.5-15kg Load Pro Camera Steadicam Video Carbon Stabilizers, och några kronor dyrare än den du valde... vad gjorde att du valde den du gjorde?

Bara nyfiken vad man ska titta efter och hur man väljer rätt verktyg?

Har sett att handtaget skiljer sig lite, vissa har böjd och andra raka... har detta någon betydelse?

Hoppas att någon har ork att besvara på mina frågor :)

Anledningen var att jag hade läst väldigt mycket bra om just det kittet medans jag endast hade hittat lite info om det kittet som du skrev. Det är fullt möjligt att det andra kittet är bättre men jag kände för att ta det säkra för det osäkra.

Angående det böjda handtaget, vissa har det och andra inte. Har sett att det går att köpa ett för några dollar till min men har inte sett någon anledning att göra det.

Edit. Såg även att de höjt priset från 730 till 800 dollar på den jag köpte.
 
Anledningen var att jag hade läst väldigt mycket bra om just det kittet medans jag endast hade hittat lite info om det kittet som du skrev. Det är fullt möjligt att det andra kittet är bättre men jag kände för att ta det säkra för det osäkra.

Angående det böjda handtaget, vissa har det och andra inte. Har sett att det går att köpa ett för några dollar till min men har inte sett någon anledning att göra det.

Edit. Såg även att de höjt priset från 730 till 800 dollar på den jag köpte.


Okej, tack för din feedback :)
 
Jag gick en Steady Cam-kurs för Dick Ying en gång för massa år sedan. I två dagars övande vi med en Beta SP-videokamera på ca 6kg på riggen.
Det var inte så enkelt som det såg ut, vill jag minnas. Men det var nog dryga 15 år sedan...
 
Jag gick en Steady Cam-kurs för Dick Ying en gång för massa år sedan. I två dagars övande vi med en Beta SP-videokamera på ca 6kg på riggen.
Det var inte så enkelt som det såg ut, vill jag minnas. Men det var nog dryga 15 år sedan...

En kurs hade varit trevligt, o andra sidan så har jag inte bråttom att lära mig. Kör lite när jag känner för det och har tid över :)

Att det inte är lika enkelt som det ser ut, även med "riktiga steadicams", har jag förstått och de som jobbar med det har flera års erfarenhet och massvis med kurs-timmar bakom sig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.