Annons

Khamir i motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Tog en bild på en av hästarna häromdagen och det såg så läckert ut när jag tog kortet. Han var så mörk mot den vackra himlen och manen och pannluggen sken i rött i kanterna.

Men när jag nu tittar på kortet så blev det inte så bra som jag trodde det skulle bli.
Har försökt leka lite i PS men kan inte komma på vad eller hur jag ska göra för att förbättra det.

Alla förslag är välkommna! Snygga, vackra eller galna...

Vill ni ha bilden i större format så säg till så mailar jag den.

/Charlotte

Bilagor

• khamir.motljus.forum.jpg
    khamir.motljus.forum.jpg
    18.9 KB · Visningar: 425
En till liknande

Här kommer en bild till som är nästan likadan. Jobba med vilken ni vill. Vet inte vilken som är lättast eller bäst.
/Charlotte

Bilagor

• khamir.motljus2.forum.jpg
    khamir.motljus2.forum.jpg
    14.3 KB · Visningar: 372
Tog pållen i övre bilden och la på den den nedre. Fanns lite mer detaljer i skuggorna där och den nedersta hade bäst himmel.

Sen körde jag skugga/högdager för att ljusa upp det mörka en aning, men fanns tyvärr inte så mycket detaljer där. Sen körde jag en ctrl+alt+1 (avmarkerade lite av hästbestlet och skägget som jag inte ville ha mörkare) följt av ctrl+j för att ladda högdagrarna i ett eget lager och körde multiplicera som blandningsläge för att mörka ner himlen lite.

En gnutta skärpa på slutet med.

Glömde visst klona till hörnet nere till vänster, ser jag nu.

Bilagor

• hast1.jpg
    hast1.jpg
    31.3 KB · Visningar: 336
Tack för era bilder.
Tyckte bäst om din bild Björn men jag tycker grimman kom fram lite för mycket.

Jag tror dock att jag vill ha kvar honom som en silhuett men vill få fram mer hur det såg ut när jag såg honom. Himelen som var aldeles rödgul och rosa bakom honom och manen och pannluggen bara sken i rött omkring honom.

Men det kom ju inte fram på bilden tyvärr.

Vill bara ge dig ett råd: Vill du ha detaljer i hästen så använd upplättningsblixt och exponera efter himlen lite mera. Då får himlen teckning och hästen blir bra. Vill du däremot bara ha en siluett av hästen, exponera efter himlen. Med dessa metoder får du ett bättre utgångsresultat och slipper mixtra så mycket i datorn efteråt. Skulle också föreslå att sänka kameraposition lite, så att hästen friläggs mera mot bakgrundshimlen.

Förutom Nils utmärkta råd så kan du skaffa färgade filter till blixten, ett gulfärgat ger intryck av kvällsljus istället för det vanliga kallare blixtljuset (beror på vilken vitbalans man har inställd). Vanlig färgad plast fungerar bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar