Annons

Katter, skrotbilar och solnedgångar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Naturligtvis.

Har man rätt att plåta vilka bilder man vill. Det jag vill ha fram i mitt inlägg är att vissa tror att detta är en sida för specialfotografer, men det är det ju inte. Tycker man det är roligt att plåta fjärrkontroller så visst, gör det, men man ska inte kritisera andra för om de plåtar katter, hundar eller solnedgångar. Vi har alla olika smak och tycke.
Sedan har du rätt Ulf, jag har nog missuppfattat din diskussion och i sådana fall ber jag om ursäkt om jag upptagit en massa plats där andra inlägg egentligen skulle ha varit.
 
Re: Är fotosidan en special hemsida?

cerox skrev:
Hej på er!

När jag läser era inlägg så verkar det som om fotosidan börjar bli en specialsida för annorlunda fotografer. Vad jag menar med annorlunda är att vissa fotografer tycker det är häftigt med att ta en bild av sin fjärrkontroll eller en gammal gren. Ska vi bara tillåta sådana bilder hädanefter?
Då tror jag nog att sidan kommer att dö. Vi är ju trots allt 4000 medlemmar och varför vi har blivit så många beror på att fotosidan vänder sig till ALLA fotografer. Oavsett om du är proffs eller amatör. Okej, att en del sedan skickar upp bilder på katter, hundar, barn eller solnedgång tycker jag inte spelar någon roll. Varför ska man inte få lägga in dem bilder man själv tycker om? Varför ska bara proffsfotografer få kunna visa upp sig?
Jag vet att en del bilder verkar lite för "vanliga" för en del fotografer, men det är ju meningen att amatörfotografer ska få tips av proffsfotografer genom dessa röster och kommentarer. Jag tycker att vi fotografer ska hålla ihop och inte "bråka" med varandra.


Jag tror snarare att Ackelid vill att man lägger ner lika mycket jobb på en solnedgång/katt/bebis- bild där motivet är vackert/gulligt frånbörjan som på en annan bild. En bild blir inte bra bara för att det är en gullig katt på den om inte bilden är bra, en bra bild på en katt blir inte dålig för att det är en katt på heller. Så här tycker jag i alla fall.

Andreas.
 
Vilket mål fotografen har!

Kattungar, solnedgångar, skrotbilar, Eifeltornet, Frihetsgudinnan, Grand Canyon....antalet objekt som fotograferats miljontals gånger är stort. Anledningen varför just vissa objekt blir så fotograferade tror jag beror på på de normer och ideal som vårt västerländska samhälle har. Katter är gulliga, solnegångar är vackra och romantiska, kända turistmål har marknadsfört i över 100-år och "måste" ju helt enkelt vara värda ett fotografi. I en annan kultur skulle antagligen inte katter hamna så högt upp tex....

Jag tycker inte motivet är det viktigaste. Mitt mål är att ta en bild som jag tycker har det lilla extra som får en åskådare att titta två gånger...länge på bilden. Ifall jag tar en bild som tagits miljoner gånger förr är det ju svårt att hitta en ny vinkel, eller ide. Risken är stor att bilden försvinner i mängden av alla andra bilder på samma motiv. Men, jag tror att ifall man radade upp alla världens solnegångsbilder skulle man enkelt kunna gallra bort 80%, och sedan antagligen kunna välja ut sin egen favorit. Sannolikt kommer jag aldrig att lyckas ta världens mest intresanta/spännande/vackra/roliga bild, men jag kan sträva efter det. Sättet att jobba är att ständigt fotografera och gallra sina bilder mycket mycket hårt. Det är mitt mål..jag är långt ifrån där...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.