Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katalogisering av digitalbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm... ja det låter ju vettigt. 50000 bilder tar ju en stund att söka igenom som sagt. Men det kan ju vara värt ett försök.
Tack så länge! ;)


roinek skrev:
Mitt råd är då:
Ladda ner downloader pro från www.breezesys.com

Skapa en katalogstruktur som på ett minneskort,
DC.. kommer inte ihåg vad mappen heter
i den mappen skapar du en mapp, tex 1

Lägg alla dina 5 000 bilder där

Skapa sen en regel i downloadern
med år-månad som katalog

Kör


Då sorterar den som du vill på datumet som bilden togs


JAg gör så då jag tömmer min portabla disk jag har på resorna.

Roine
 
Ok, nu sa du ju visserligen att google picasa inte var något för dig, men jag vill ändå rekommendera detta. Det fungerar klockrent och är dessutom mycket pedagogiskt för de utomstående som ska använda tjänsten.

/L
 
Johan Källgren
Lightroom kan importera bilderna och samtidigt skapa mappstruktur efter t ex datum i exif. Den funktionen använder jag för att ha en enkel och begripligt katalog struktur.

Nu vet jag att Lightroom kankse inte är så billigt och det är definitivt rätt mycket mer än ett katalogprogram. Men för många skulle det helt klart ersätta Photoshop och liknande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.