Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katalogisering av digitalbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hittade ingen vettig tråd i ämnet.

Jag har titta på Photoshop album, Expression Media och Adobe Bridge. Lightroom har jag ännu inte tittat eftersom det verkar vara Photoshop turbo med stöd för mer av taggning och bearbetning av exif-data mm.

Expression media verkar lovande, den har en key feature som jag känner är viktig. Export av befintlig data. Exempelvis så kan man i PS Album ange keywords för respektive bild, men om jag kör en ominstallation och vill spara detta så hittar jag ingen möjlighet. EW klarar export och import.

Dvs, en mjukvara som klarar av att katalogisera mina bilder och bevara keywords mm vid ominstallation. Drömscenariot vore att jag inte ens behöver peka ut katalogen igen där bilderna ligger, utan bara importera en fil som jag gjort en export av innan ominstallation.

Är det endast Expression web som gäller? Bildbearbetning behöver inte ingå i mjukvaran, det har jag redan photoshop till. Det är en ren katalogisering jag är ute efter.

Tips och tankar är välkomna.
 
Det kan vara värt att titta på Imatch, i alla fall om du har många bilder.

Det är nog ett av de absolut mest kompletta programmen för katalogisering. Import/exportmöjligheter finns det gott om, liksom stark hantering av IPTC och XMP.

Det är ganska krävande att komma igång med, hög tröskel. Men oerhört stabilt och med hjälpsamt användarforum.

www.photools.com

/ Paj
 
Google picasa: njae, visst är det gratis, men jag är skeptisk till Google-tjänster.

PS Album: bra att det funkar, men varför ska det vara så krångligt?

Imatch: ska kika på det

Hur ser ni på Extensis Portfolio?
 
Jag har haft elements men tycker nog att lightrooms katalog funktion är enklare och bättre.

Lightroom är ett program för hantering av bild-flöden.
Det innehåller
1 En library/katalogmodul
2 Develop modul - exponerings/färg korrigering inkl beskärning och dammborttagning. Allt utan att bildfilen påverkas. Inte ens beskärning och damm borttagning påverkar originalfilen utan att du behöver spara en kopia.
3 Finnishibg/Publicering till Print, Slideshow och WEB.

Katalogmodulen innehåller det du letar efter. Import, Keywording och export. Med och utan metadata, Metadata antingen som xmp-fil eller som databas. Import kan sen ske igen med inläsning av metadata från XMP eller databas.
Lightroom kan konfigureras att alltid spara metadata i xmp-filen eller manuellt. Automatiskt gör att lightroom går långsamt och fyller inge funktion om ni inte har flera datorer som ska kunna ändra i samma bildfil.
 
Hej!
Jag använder Extensis Portfolio.
Mycket bra katalogprogram med en avancerad sökfunktion.
Söker på hårddisk,Cd, Dvd m.m.

Christer
 
Hej

Man måste veta mer om vilka förutsättningar du har för att ge ett bra råd:

1. Olika bildfiler erbjuder olika alternativ. JPG medger att information lagras i efterhand i filen. Canon RAW filer gör det inte, Nikon NEF gör det men med vissa reservationer.

2. Vad menar du med ominstallation, de flesta program som finns medger ju backup/kopiering av den databas eller de sk sidecarfiler som innehåller den information du lagt till.

3. Du har kompabilitetsproblem, säg att leverantören av program A som du valt inte finns längre eller inte uppfyller dina nya framtida krav och du vill flytta över dina kommentarer/data till ett annat program, går det? Finns det nån bra standard i form av XMP som följer nån känd std.

4. Hur redigerar du bilderna? Vissa redigeringsprogram förstör delar av den i filen lagrade datat (tex vissa fält i en JPG fil), kan du leva med detta.

5. Om du arkiverar råfilen, hur associerar du sen TIFF/JPG kopiorna så de får samma info om du tex arbetat med sökorden och kompletterat.

6. Mängden filer, vissa program kräver ju alla filer på samma disk, vissa har begränsningar hur stor databasen kan bli.

7. Har du behov dela datat med flera, dels i nätverk, dels ta ut en session från tex en bärbar och addera den till den stora databasen på en stationär?


Så det finns en del frågor att ta hänsyn till.

Men Ligthroom o Microsoft Expression Media är bra program som finns för mac o pc, en viktig aspekt för framtiden tror jag.

Roine
 
Lånar tråden lite.
Det är så att jag haft problem med krashad disk.
Extern disk som hade alla mina bilder på.
En hel del har blivit räddade, men de ligger huller om buller i samma mapp... ca 50000 bilder av alla bilder, inte bara mina egna.
Undrar vilket katalogiseringsprogram som kan hjälpa mig att bygga upp ett system med mappar, så jag slipper alla filer i en och samma mapp.
Dvs. inte ett program som letar upp när bilden är fotad, utan som bygger ett nytt mappträd åt mig. Det är som sagt en hel del bilder och jag har inte riktigt lust att flytta en i taget. :p

Tack på förhand!
Mvh Johan
 
hej

enligt vilket system skall det sorteras då?

Både Pc och Mac tar ju drag and drop

kan du inte bara skapa katalogerna du vill ha, sen i ett annat fönster visa tummar på dina filer och markera bilder och släpa dem till rätt katalog? På så sätt, om det sker på samma disk, så krävs ju inte dubbla utrymmet

Sen läser du in dem i databasprogrammet

Bara en tanke
 
År/månad räcker egentligen...
Jag började lite med att köra drag/drop med år som sortering.
Tar sån tid, och jag har inte så stor lust att lägga ner tid igen pga diskhaveri..
Om den kan katalogisera åt mig kan jag sätta den i arbete medan jag går till mitt. :p
 
1. Olika bildfiler erbjuder olika alternativ. JPG medger att information lagras i efterhand i filen. Canon RAW filer gör det inte, Nikon NEF gör det men med vissa reservationer.
Idag plåtar jag jpeg, emellanåt RAW, men möjligen går jag över till RAW rakt över när jag känner mig mer avancerad.

Hur löser man din problemställning ang. RAW (jag har Canon)

2. Vad menar du med ominstallation, de flesta program som finns medger ju backup/kopiering av den databas eller de sk sidecarfiler som innehåller den information du lagt till.
Det händer att operativet behöver ominstalleras (inte så ofta dock). Men med PS album stötte jag på enorma problem med backup av db. Uppenbarligen går det enligt utpekad tråd längre upp, men det ska vara enkelt och inte krävas så många handgrepp. (Jag är systemutvecklare, så jag är inte främmande för hantering av maskiner på låg nivå, men tycker att utvecklade mjukvaror ska vara enkla att hantera).

3. Du har kompabilitetsproblem, säg att leverantören av program A som du valt inte finns längre eller inte uppfyller dina nya framtida krav och du vill flytta över dina kommentarer/data till ett annat program, går det? Finns det nån bra standard i form av XMP som följer nån känd std.
Bra fråga, hur ser det ut med Expression, Lightroom, Extensis m fl.

4. Hur redigerar du bilderna? Vissa redigeringsprogram förstör delar av den i filen lagrade datat (tex vissa fält i en JPG fil), kan du leva med detta.
Photoshop (CS2)

5. Om du arkiverar råfilen, hur associerar du sen TIFF/JPG kopiorna så de får samma info om du tex arbetat med sökorden och kompletterat.
You tell me...

6. Mängden filer, vissa program kräver ju alla filer på samma disk, vissa har begränsningar hur stor databasen kan bli.
Idag är det ca 5000+

7. Har du behov dela datat med flera, dels i nätverk, dels ta ut en session från tex en bärbar och addera den till den stora databasen på en stationär?
Nej, jag arbetar själv.

Hoppas att detta klargör lite mer om vem jag är och mina arkiveringsbehov.

Har inte hämtat extensis testversion än, men av deras presentationer verkar det bra ännu så länge. Jag behöver inte så mkt redigeringsmöjligheter i programmet, vilket Lightroom verkar vara fullknökat med.
 
Hej igen
Jag sitter i en liknade situation, har kört Thumbsplus tidigare för att hålla ordning, men det företaget är inte nog allert idag. Så började testa Ligthroom och iView (som sen blev MS Expression)

Jag gjorde en spec hur jag vill eller tror jag vill jobba. Samlade sen in info om produkterna, skrev ner hur jag skulle kunna göra eller gjorde. Bla har jag börjat med att döpa om mina kagtaloger där filerna ligger. Tidigare var jag inte så noga med namnet på katalogerna, det var ett misstag. Sen bör man fastställa en standard för nyckelorden.

Det renderade i häften för Capture 1, Ligthroom och DAM (digital bildarkivering o hantering)

Där finns svar på några av frågeställningarna.

Både LR o ME har en enda databasfil som måste backuppas, ME har allt data i samma databas, ME skapar sen massor av filer, previews, som gör att vid återställning så måste alla originalfiler vara tillgängliga. ME har begränsning i angtal filer på så sätt att databasen bara får bli 2GB, detta är inga problem vid 5 000 bilder dock. Jag har idag ca 85 000 bilder fördelade på två databaser i ME.

Mina skrifter:
http://roine.eu/dam_system_for_katalogisering.pdf

http://roine.eu/lightroom_quick_ref.pdf

http://roine.eu/c1_quick_ref.pdf
 
ME? är det samma som iView? Jag har det senare hur som helst och det är uppköpt av Microsoft vill jag minnas. Det funkar bra rent funktionsmässigt. Däremot är det inte särskilt stabilt så regelbudna backuper är nödvändiga.

Mvh
Maverick
 
japp, me baserar sig 100% på iView vad jag förstått.

Det finns en hotfix om du laddade ner ME tidigt, ladda ner igen i så fall.

1.0.8104.0 har jag om du kollar aboutrutan.
 
Mitt råd är då:
Ladda ner downloader pro från www.breezesys.com

Skapa en katalogstruktur som på ett minneskort,
DC.. kommer inte ihåg vad mappen heter
i den mappen skapar du en mapp, tex 1

Lägg alla dina 5 000 bilder där

Skapa sen en regel i downloadern
med år-månad som katalog

Kör


Då sorterar den som du vill på datumet som bilden togs


JAg gör så då jag tömmer min portabla disk jag har på resorna.

Roine


Edge skrev:
År/månad räcker egentligen...
Jag började lite med att köra drag/drop med år som sortering.
Tar sån tid, och jag har inte så stor lust att lägga ner tid igen pga diskhaveri..
Om den kan katalogisera åt mig kan jag sätta den i arbete medan jag går till mitt. :p
 
Katalogisering

Testa gärna ett program som heter Fotostation Pro.
Ett MYCKET kompetent program som kan göra "allt" du vill och ändå ha mer kvar att erbjuda!
Tidningstjänster över världen använder programmet och man har även möjlighet att skicka filer dierkt från programmet med all data man vill ha med om tex fotograf,tid, motiv osv.
Man kan märka bilder efter färg om an vill man kan ha alla bilder huller om buller i en mapp och ändå bara få upp de bilder man vill genom sökfunktioner i programmet.
Man har bilderna som en kontaktkarta på skärmen och kan därifrån förhandsgranska alt. öppna upp bilden i önskat redigeringsprogram
 
Fotostation verkar onekligen kompetent, men $599? Lite över budget.

Däremot har jag inte fått en enda respons på extensis som går att shoppa för $199,95.

(Låter iof dumsnålt, vad är egentligen viktigare än att hålla ordning på bilderna?)
 
Jo jag håller med om att det är dyrt men väl värt det om man vill ha ett kanonprogram. PS är ju oxå dyrt och det tvekar många inte på att lägga pengar på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.