Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kassa kattbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Okej okej

larsaz skrev:
För övrigt så måste man få starta en diskussion utan att bli påhoppad för att ta upp ett gammalt ämne. Alla sitter inte så mycket på fotosidan & kan ha missat det, att kolla igenom alla föregående diskussioner kan ju bli lite jobbigt.

Om det räckte med en tidigare kattdiskussion, så...men ämnet har tuggats om i minst tre trådar under de senaste 1-2 månaderna, se här.

Förövrigt är det naturligtvis så att varje fotogenre och varje motivgenre har sina svårigheter. Det går inte att hävda att det ena är svårare eller mer krävande än det andra. Det är som att jämföra äpplen och päron.

Vad man tycker är lätt/svårt styrs mycket av ens egna talanger och intressen, tror jag.
 
Håller med helt och hållet. Men problemet med ögonblicksbilder har man ju sällan med människor, där tycks det ju vara ögonblicket som gör bilden snarare än tvärtom. Är det just speciellt för just djur du menar?

Mvh

/Lasse
 
larsaz skrev:


Var kanske otydlig där, det var andra som klagade på att ämnet togs upp inte du. det där om plastminoltan var som jag skrev ett skämt (varför funkar inte garvikonen för mig?). Har själv klämt på den & är inte helt ointresserad, brukar kolla in er diskussion emellanåt.

Ang. tiltlar på diskussioner kanske man ska tänka sig för men samtidigt lockar ju en provocerande titel folk.

Mvh, Larsa

jodå, uppfattade nog som att du skämtade..därför la jag oxå till --> ;-) oki?

Det som retar upp mig mest är när folk skriver
"det är för många solnedgångar"
"hade det inte varit en kattbild så hade den varit bra"
"jag gillar inte datamanipulerade bilder, så det blir en etta"
"bra bild, men synd att det var en knölsvan"
"nu räcker det med skrotbilsbilder"
"blombilder ser ju likadana ut allihop"

o.s.v :-(((

d.v.s precis som Terje skrev tidigare..fokusera på BILDEN inte MOTIVET!
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Okej okej

acke skrev:


Om det räckte med en tidigare kattdiskussion, så...men ämnet har tuggats om i minst tre trådar under de senaste 1-2 månaderna,

Ok men påvisar inte det nånting, eller är det bara katthatare som startar diskussionerna? Tror inte det.

Har själv inte koll på allt som diskuterats under månadernas lopp, självklart kan jag kolla men det blir inte alltid så. Sen har inte alla råd att sitta på fotosidan & kolla upp allt som händer & sker, för oss som sitter med modem är det här en dyr hobby. MEN DEN ÄR VÄRD VARENDA KRONA!

Mvh, Larsa.
 
pssstt Larza, det finns en väldigt trevlig funktion i forumet som heter sök, jag brukar alltid använda den innan jag startar en ny diskussion.
 
Kim7i skrev:




Det som retar upp mig mest är när folk skriver
"det är för många solnedgångar"
"hade det inte varit en kattbild så hade den varit bra"
"jag gillar inte datamanipulerade bilder, så det blir en etta"
"bra bild, men synd att det var en knölsvan"
"nu räcker det med skrotbilsbilder"
"blombilder ser ju likadana ut allihop"

o.s.v :-(((

d.v.s precis som Terje skrev tidigare..fokusera på BILDEN inte MOTIVET!

Jo det där är inga roliga kommentarer, själv tycker jag att det är fullständigt ovesäntligt om exempelvis en bild är totalmanipulerad i ps. Njuter jag av det jag ser så är jag nöjd. Jag kan ibland tycka att det är för mycket solnedgångar men det är ju min åsikt, när jag sen själv får till en så är jag jättenöjd.

Självfallet så dras man kanske till favoritmotiv, konstigt vore ju annars. Men det är ju trots allt bilden som ska bedömas inte motivet.

Larsa
 
Sinuslinus skrev:
pssstt Larza, det finns en väldigt trevlig funktion i forumet som heter sök, jag brukar alltid använda den innan jag startar en ny diskussion.

Tack för tipset, finns nog många funktioner här som jag inte utnyttjar. Ska lära mig lite mer.

Mvh, Larsa.
 
För ett tag sedan skapade fotosidan en ny del där man kunde titta på olika kameror. syftet var att slippa alla dessa frågor kring olika kameror och kameraköptips osv. Detta är ett bra initiativ.

När det handlar om abstraktare frågeställningar blir ju varje tråd unik och kommer förmodligen fram till helt nya saker. Syfter med denna sidan är att kunna träffa andra fotointresserade människor och utbyta erfarenheter. Varför skulle då likartade trådar inom samma ämne vara ett problem? Speciellt tänker jag då på att det är frivilligt, huruvida man går in på en speciell tråd eller inte.

Mvh

/Lasse
 
Terje skrev:
En annan bra kattbild är denna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=5115

fotohälsningar
Terje
Ja, tänk att jag håller faktiskt med terje i det här fallet. Annars håller jag allt som oftast med den tyckare som i förra kattforumet hävdade att anledningen till att (exvis) kattbilder ofta blir intetsägande och trista är att djuret i fråga har stark känslomässig anknytning till fotografen, vilket kanske gör att det egna omdömet om vad som är en bra bild svajar lite. Men som sagt, en bra bild är en bra bild oavsett motivet. Christer Strömholm har som somliga kanske känner till tagit en fantastisk bild på en ilsken kattunge, hållen i nackskinnet.
 
Maverick skrev:Det finns massor av orsaker till att det är svårt. Värden ser vi i 3D och vidvinkel. De flesta bilder är 2D och närbild.
[/B]

Jag trodde jag såg världen i normalvinkel 50mm, däremot fotar jag mycket i vidvinkel... ;-)
 
Räknar du med perferiseendet då? När man tar körkort får man ju testa. Man brukar ju komma närmare 180 grader i vinkel. Det fixar inte min normalobjektiv vad jag vet... Däremot är förstoringsgraden väldigt likt 50mm. :)


Mvh
Maverick
 
Det verkar vara ett intressant ämne detta med kattbilder.

Här kommer en länk till en kattbild som jag tycker visar närheten mellan en kattmamma och hennes kattunge.

Ett tips för att öka kvalitén på kattbilderna (och andra bilder):
Ge kommentarer till bilderna med tips/ider på hur bilderna kan bil bättre. Det är väll en av anledningarna denna sida finns eller??

/Patrik
 
det finns väll ändå många bra kattbilder på denna sidan tycker jag.. många finns det, det kan jag hålla med om, likaså macro,poträtt, och solnedgångar, och många bra bilder finns det inom dom kategorierna också..
som någon sa tidigare, bilden kommer först, motivet sen...

vill ni kolla på roliga och bra kattbilder, kolla in Malin Norgrens kattbilder, där kan man få sej ett leende på läpparna :)
 
Jo det är väldigt svårt att fånga katters uttryck..lika svårt som det är att fånga rätt uttryck hos en människa...det gäller ju att man verkligen känner sin katt...då kan man få fram personligheten...inte bara tänka att "nu ska jag ta en snygg bildpå min katt"...har tagit många bilder på mina katter men är bara riktigt nöjd med två...varav en jag har lagt upp här..(göra reklam *ler*)...

men visst, det finns många kattbilder här som man kan tycka är för att visa vilken söt kisen man har och där man kanske inte har tänkt på komposition eller uttryck...

//Sara
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.