Annons

Kapa huvudet - trender i bildbeskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

Spesam

Aktiv medlem
Kan någon förklara varför det blivit en trend att beskära porträtt så att man kapar huvudet?

Mycket vanligt är att det ser ut som den här bilden av vår dyre landsfader. Varför är det så?

Stefan

Bilagor

• goranpersson2.gif
    goranpersson2.gif
    6.7 KB · Visningar: 1,268
Personligen så gillar jag den typen av porträtt. Tycker att man kommer närmare personen.

"Vanliga" porträtt-bilder kan bli lite passfoto-aktiga ibland.

Varför det har blivit vanligare har jag ingen aning om. Antar att fler tycker som jag.

Det är säkert en trend men i så fall har den varit igång rätt länge. För mig känns det som en kombination av praktiska och estetiska grejer som ligger bakom den typen av komposition. Det är ett effektivt sätt att presentera ett ansikte på liten tryckyta utan att behöva placera ögonen i mitten av bildytan så att det känns som om hela bilden roterar kring den axeln.

Ah, bara kapa av pannan?
Jag trodde du refererade till den vanliga trenden (när det gäller film och intervjuer) att börja sekvensen med en svepning nedifrån. Alltså ser man först lår och mage, sedan bröst och till sist får man se litet av huvudet och munnen på den som talar. (Tycker mig ha märkt att denna teknik oftast tillämpas när det är kvinnor som filmas - kan det vara en tillfällighet?)
Termen 'buktalare' tycks få en ny mening...
Jag skrattade först, men nu börjar jag tycka skämtet är utslitet...
Skalperade personer på foto har väl varit 'inne' ganska länge. Jag tycker själv att bilder av en del av ett ansikte kan vara starkare än ett mer 'redovisande' helporträtt.

Det är oxå en trend att göra hål i sina jeans.
Om de är bättre är väl en smaksak. Jag gör inte hål i mina i alla fall...he he! Förr var ett kapat huvud lika med en dålig bild som betraktades som misslyckad.

Har denna ständiga disskusition med min Morfar(penisionerad deltidsfotograf), han är såklart av den gamla skolan och själv försöker jag haka på trenden, även om man givetvis också måste titta tillbaka på det gamla för att skapa nytt.

Likaså är det väl med perspektivfotograferingar, dvs liggandes på marken för att skapa perspektiv av modelen eller fårn en stege för omvänt perspektiv, gamla skolan, "alltid" kameran i ögonhöjd med modellen.....

// Anders

ag trodde du refererade till den vanliga trenden (när det gäller film och intervjuer) att börja sekvensen med en svepning nedifrån. Alltså ser man först lår och mage, sedan bröst och till sist får man se litet av huvudet och munnen på den som talar.
Är inte det sättet som program som Uppdrag Granskning använder för att framställa folk som lögnare? De plåtar det nervösa kroppsspråk som folk brukar uppvisa när de blir filmade och använder det sedan för att att misstänkliggöra talet.

Det kan väl aldrig vara så att den imposanta magen och den klatchigt kommunalgrå slipsen anses vara intressantare än ansiktet??

Vet inte rktigt när trenden började, men jag gissar att trenden började runt 20-talet i reklamvärlden. Man upptäckte att om man beskär bilden snyggt och hårt så fyller hjärnan i det som är utanför bilden (det negativa rummet) och du upplever en större bild än pappret tillåter.

Avedon var väldigt förtjust i att beskära sina porträtt, de flesta sedan 40-50 talet är hårt beskurna.

avedon2.gif

02kco_full.jpg

2 typiska Avedonbilder...

I all reklam är det vanligt med hårda bildbeskärningar och jag tror att vi inspireras och påverkas av reklamen och applicerar det på våra bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar