Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kapa huvudet - trender i bildbeskärning
- Trådstartare Spesam
- Start datum
RickardForsberg
Avslutat medlemskap
Det är bara för att inte herr Persson skall behöva skämmas försitt "tillbakadragna" hårfäste!
Det är säkert en trend men i så fall har den varit igång rätt länge. För mig känns det som en kombination av praktiska och estetiska grejer som ligger bakom den typen av komposition. Det är ett effektivt sätt att presentera ett ansikte på liten tryckyta utan att behöva placera ögonen i mitten av bildytan så att det känns som om hela bilden roterar kring den axeln.
gitte edelman
Aktiv medlem
Ah, bara kapa av pannan?
Jag trodde du refererade till den vanliga trenden (när det gäller film och intervjuer) att börja sekvensen med en svepning nedifrån. Alltså ser man först lår och mage, sedan bröst och till sist får man se litet av huvudet och munnen på den som talar. (Tycker mig ha märkt att denna teknik oftast tillämpas när det är kvinnor som filmas - kan det vara en tillfällighet?)
Termen 'buktalare' tycks få en ny mening...
Jag skrattade först, men nu börjar jag tycka skämtet är utslitet...
Skalperade personer på foto har väl varit 'inne' ganska länge. Jag tycker själv att bilder av en del av ett ansikte kan vara starkare än ett mer 'redovisande' helporträtt.
Jag trodde du refererade till den vanliga trenden (när det gäller film och intervjuer) att börja sekvensen med en svepning nedifrån. Alltså ser man först lår och mage, sedan bröst och till sist får man se litet av huvudet och munnen på den som talar. (Tycker mig ha märkt att denna teknik oftast tillämpas när det är kvinnor som filmas - kan det vara en tillfällighet?)
Termen 'buktalare' tycks få en ny mening...
Jag skrattade först, men nu börjar jag tycka skämtet är utslitet...
Skalperade personer på foto har väl varit 'inne' ganska länge. Jag tycker själv att bilder av en del av ett ansikte kan vara starkare än ett mer 'redovisande' helporträtt.
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Det är oxå en trend att göra hål i sina jeans.
Om de är bättre är väl en smaksak. Jag gör inte hål i mina i alla fall...he he! Förr var ett kapat huvud lika med en dålig bild som betraktades som misslyckad.
Om de är bättre är väl en smaksak. Jag gör inte hål i mina i alla fall...he he! Förr var ett kapat huvud lika med en dålig bild som betraktades som misslyckad.
aceeo
Aktiv medlem
Har denna ständiga disskusition med min Morfar(penisionerad deltidsfotograf), han är såklart av den gamla skolan och själv försöker jag haka på trenden, även om man givetvis också måste titta tillbaka på det gamla för att skapa nytt.
Likaså är det väl med perspektivfotograferingar, dvs liggandes på marken för att skapa perspektiv av modelen eller fårn en stege för omvänt perspektiv, gamla skolan, "alltid" kameran i ögonhöjd med modellen.....
// Anders
Likaså är det väl med perspektivfotograferingar, dvs liggandes på marken för att skapa perspektiv av modelen eller fårn en stege för omvänt perspektiv, gamla skolan, "alltid" kameran i ögonhöjd med modellen.....
// Anders
wsaar
Aktiv medlem
Är inte det sättet som program som Uppdrag Granskning använder för att framställa folk som lögnare? De plåtar det nervösa kroppsspråk som folk brukar uppvisa när de blir filmade och använder det sedan för att att misstänkliggöra talet.ag trodde du refererade till den vanliga trenden (när det gäller film och intervjuer) att börja sekvensen med en svepning nedifrån. Alltså ser man först lår och mage, sedan bröst och till sist får man se litet av huvudet och munnen på den som talar.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Knappast ngn ny trend som går!
/Niclas,
/Niclas,
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej det är ingen tillfällighetgitte edelman skrev:
Tycker mig ha märkt att denna teknik oftast tillämpas när det är kvinnor som filmas - kan det vara en tillfällighet?
Benganbus
Aktiv medlem
jonasgauffin
Aktiv medlem
Vet inte rktigt när trenden började, men jag gissar att trenden började runt 20-talet i reklamvärlden. Man upptäckte att om man beskär bilden snyggt och hårt så fyller hjärnan i det som är utanför bilden (det negativa rummet) och du upplever en större bild än pappret tillåter.
Avedon var väldigt förtjust i att beskära sina porträtt, de flesta sedan 40-50 talet är hårt beskurna.
2 typiska Avedonbilder...
I all reklam är det vanligt med hårda bildbeskärningar och jag tror att vi inspireras och påverkas av reklamen och applicerar det på våra bilder.
Avedon var väldigt förtjust i att beskära sina porträtt, de flesta sedan 40-50 talet är hårt beskurna.
2 typiska Avedonbilder...
I all reklam är det vanligt med hårda bildbeskärningar och jag tror att vi inspireras och påverkas av reklamen och applicerar det på våra bilder.