Annons

Kap? Konica Minolta Dynax D7 5995:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Minolta verkar dött. Inget är gratis ett desperat lockbete från minolta den säljer dåligt.

Nikon eller canon är det enda att rekomendera seriöst. Tyvärr!
 
Vissa inlägg är lätta att hoppa över...återigen.


Nu kikar jag på ett objektiv - hittade detta:

http://www.technikdirekt.de/main/en.../obj-konica/852353/-/Article.html?fillspace=1

och detta:

http://www.technikdirekt.de/main/en.../obj-konica/803871/-/Article.html?fillspace=1

1. Är det en bra affär att handla av?
2. Är det "rätt" objektiv för att komplettera det som ingick i mitt paket? Behöver en zoom som är allsidig men inte kostar en förmögenhet
3. Vad är det för skillnad på dessa 2 märken?
 
StefanA skrev:
Inget är gratis ett desperat lockbete från minolta den säljer dåligt.
Om du vill bli tagen på allvar så kan du väl anstränga dig lite mer att skriva riktiga meningar, inte pseudomeningar som, i den citerade texten, består av några lösyckta fraser som skrivits samman mellan versal och punkt. :-/

Att Experts nuvarande pris på 7D skulle bero på någon desperation hos Minolta är inte rimlig då 7D inte har varit svårsåld. Priset beror nog på att någon med din attityd hos Expert snarast vill göra sig av med en utgången produkt. Stora affärskedjor brukar göra så oavsett om produkten är bra eller dålig. Din gamla analoga kamera reades helt säkert ut för många år sedan, utan att du tolkade detta som att kameran var skräp. Det kommer också den dag när även D50 och D200 reas ut. När det gäller D200 är det dock oklart om detta händer innan eller efter alla som står i kö har fått leverans. :)
 
Såg den här tråden, gick förbi Expert på vägen från jobbet och jag är, just det, lycklig!
Jag har nämligen köpt en toppenkamera med inbyggd AS i huset till ett mycket bra pris. :)

Efter att ha tittat runt efter DSLR under en längre tid så tycker i alla fall jag att det är ett kap!

/Fredrik
 
Sinner skrev:
Vissa inlägg är lätta att hoppa över...återigen.


Nu kikar jag på ett objektiv - hittade detta:

http://www.technikdirekt.de/main/en.../obj-konica/852353/-/Article.html?fillspace=1

och detta:

http://www.technikdirekt.de/main/en.../obj-konica/803871/-/Article.html?fillspace=1

1. Är det en bra affär att handla av?
2. Är det "rätt" objektiv för att komplettera det som ingick i mitt paket? Behöver en zoom som är allsidig men inte kostar en förmögenhet
3. Vad är det för skillnad på dessa 2 märken?
Hur dessa objektiv beter sig i förhållande till sitt pris & brännviddsomfång vet jag ej men de är ju billiga & billiga zoomar med stort omfång är alltid kompromisser med alltid sämre optiska egenskaper.

Jag råder dig istället att leta reda på en begagnad Minolta 70-210/4.0 som håller en oerhört mycket högre optisk kvalite. Sök på blocket eller kolla in på Tradera & du kan, om du har tålamod, hitta en sådan för 600-1000 kronor.

//Larsa
 
Mikael!

Jag tycker att du har gjort ett bra köp. Km 7D är en mycket bra och kompetent kamera som du kommer ha mycket nöje med i framtiden. DPreview skrev t.ex. så här om 7D: -"an excellent digital SLR which is an excellent 'photographic tool' and isn't just another 'me too' product"-. Detta gäller fortfarande, trots att KM nu har lämnat över sin kameratillverkning till Sony

Det spelar ingen roll vad man har för kamera (bil, båt, mobiltelefon, mp3-spelare eller motorcykel). Det kommer alltid komma nya modeller med nya tekniska innovationer. Gräset är alltid grönare på andra sidan.

Det viktigaste är att man lär sig behärska sin kamera. Jag tror att många fotografer här på FS är eller har blivit väldigt teknikorienterade (Fast i märkes eller megapixel hysterin t.ex.). Kanske till och med glömmt bort varför dom köpte en kamera från första början. Är det inte fotograferandet och bildskapandet som är det viktiga? Det borde vara det i alla fall!

Om man håller i en kamera för tio tusentals kronor av ett visst märke eller en hemmabyggd hålkamera i handen så är ett bra fotografi alltid ett BRA fotografi. Åter igen, låt dig inte nedstämmas av vissa här på FS.

Ut och fotografera!

Jag vill gärna se mer av dina och alla andras vackra fotografier! Det var därför jag sökte mig till FS.

Mvh
Patrik
 
Björn Johansson undrade om någon handlat från Zebramedia.
Jag har köpt lite grejer därifrån; glugg, blixt och minneskort. Jag är mycket nöjd!
 
Sinner skrev:
Vissa inlägg är lätta att hoppa över...återigen.


Nu kikar jag på ett objektiv - hittade detta:

http://www.technikdirekt.de/main/en.../obj-konica/852353/-/Article.html?fillspace=1

och detta:

http://www.technikdirekt.de/main/en.../obj-konica/803871/-/Article.html?fillspace=1

1. Är det en bra affär att handla av?
2. Är det "rätt" objektiv för att komplettera det som ingick i mitt paket? Behöver en zoom som är allsidig men inte kostar en förmögenhet
3. Vad är det för skillnad på dessa 2 märken?

Jag har sigmat och är nöjd med det. Jag har öven en lika 18-50 glugg som du har och jag tycker att telezoomen är skarpare. Man får vad man betalar för och varken skärpa eller ljusinsläpp är på topp. Jag kör på lite högre ISO när det är dåligt ljus och lider inte så mycket av att skärpan inte är som med mitt nikkor 50/1.8.

Mvh Tobias
 
Re: Re: Re: Kap? Konica Minolta Dynax D7 5995:-

.Z. skrev:
Vad sysslar du med egentligen!

//Larsa
Han hade nog rökt något olämpligt igår. Dels denna tråd, sedan hävdade han att D7D var en slit-å-släng kamera i en annan tråd och i en tredje att inbyte är förlegat.
Att påstå att minolta bara gjort sunkig optik talar väl sitt tydliga språk. ;)

Jag ska nog gå förbi en expertbutik och titta lite idag (efter skidskyttet), har man tur kanske de får in något intressant som inbyte som man kanske kan bjuda några hundringar för. Ett analogt AF-hus skulle inte vara helt fel :)
 
Mikael:

Du har nu köpt en mkt kompetent kamera och du har fått den billigt. Som jag försökte anyta innan (på ett possitivt sätt) så är et en omöjlighet att inte köpa eller bli sugen på en massa objektiv! ;)

Men jag rekomenderar att du funderar på detta:

Vill jag ha stora zoomomfång eller kanske fler objektiv men med mindra omfång?

possitiva och negativa saker finns med båda.

Possitivt är att du kan klara dig med kasnke 2 objektiv med stort omfång, negativt är att dom ofta är kompromisser med sämre optisk kvalitet även om det finns dyrare med finare optik

fasta brännvidder eller små zoomomfång ger generellt bättre optiks kvalitet och är oftast billigare, men det krävs naturligtvis fler objektiv.

Bara fundera vad du har för krav.

Vill du slippa bya objektiv och zooma med benen? köp stora omfång

är bildkvaliten inte så viktig? bara köp mkt och billig optik

komemr du fotografera mkt saker på samma brännvidder? köp fasta gluggar.

Lycka till
 
Jag är glad att jag hittade detta forum - fast jag hade en period i natt då jag var nära att avsluta mitt 15 timmar långa medlemskap.

Mitt köp är gjort och jag ÄR nöjd, mycket nöjd. Man får se det i från mitt perspektiv, jag har inte ägt en så avancerad kamera någon gång i hela mitt liv för det har inte varit ekonomiskt möjligt.

Mitt intresse för fotografering har alltid funnits där - nu öppnades nya portar i och med köpet.

Min tanke med att köpa en zoom handlar inte om att fylla kamerväskan med en massa objektiv, det handlar om att få en zoom som gör sitt jobb till ett bra pris. Jag kan "köpa" att den kanske inte har den bästa optiken för jag har inte möjlighet att lägga 4kkr och uppåt för objektiv i nuläget.

Kanske blir mitt intresse så stort att jag blir tvungen att ta mig råd. :)

Men i nuläget vill jag ha tag i en zoom som är så "bred" som möjligt för pengarna. De objektiv jag hittade på länkarna ovan kändes rätt i pris i nuläget.

Är det en bra butik att handla av, de länkar som jag angav - någon som testat?

Ni nämner Zebramedia...*hjälp*...är det en butik eller ett märke?

Tack så länge allihopa.
 
Zebramedia är en butik som vad jag läst är mycket bra, jag tror att ägaren var/är rätt aktiv på fotosidan och läser i forum, vilket kan uppfattas som positivt.
 
Bara att gratulera till ett mycket bra köp. Jag köpte kameran i ocktober med sigmas 18-50 2.8 och jag fick ge 13.000:-
Ett tips om du vill ha ett prisvärt tele är cosina 70-210 2.8-4.0 går att köpa för runt 1000:-
Tog kort på ett rådjur från ca 100m och förstora det til 50% bilden finns på min sida.
 
Re: Re: Re: Kap? Konica Minolta Dynax D7 5995:-

Bobo_J skrev:
Hos Zebramedia får man ett Sandisk UltraII 2GB för 945 inkl frakt. Tror att jag ska lägga en beställning. Någon som brukar handla där?

/Björn - Nybliven ägare till en Dynax 5D!

Mitt var ett Ultra III kort, glömde nämna det, och webhallen har butik på Sveavägen, det vara bara att knacka på och handla.

(Sandisk Ultra II 2.0 GB kostar 745 + frakt 69 = 814:00)

/Jörgen
 
Gott och höra att det är flera som gillar kameran. :)

Jag har hittat ett objektiv som jag har en fråga kring.

Det är följande märke och modell:

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 DG Super Macro För Minolta

Jag är med på vad 70-300/4.0-5,6 står för - men resten...

DG Super Macro - kan nån hjälpa mig och förklara vad denna beteckning står för.

Tänker på Jimmie´s objektiv jämför med detta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.