Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tumla

Medlem
Jag har tänkt att skaffa ett objektiv för stadsfoto.
Det verkar som att det är 35mm och 50mm man ska välja ibland.
Och för att slippa köpa båda för att se vilken brännvidd man föredrar. Funderar jag på om jag kan använda mitt kit objektiv på dom olika brännvidderna för att se vilket man föredrar?

Ja, du kan såklart prova med ditt kitobjektiv för att testa vilket utsnitt du får. Men du provar då inte hela bildupplevelsen. Med de fasta objektiven har du troligen högre ljusstyrka och alltså möjlighet till kortare skärpedjup och sannolikt även finare bokeh.

Petter...

Ja, du kan såklart prova med ditt kitobjektiv för att testa vilket utsnitt du får. Men du provar då inte hela bildupplevelsen. Med de fasta objektiven har du troligen högre ljusstyrka och alltså möjlighet till kortare skärpedjup och sannolikt även finare bokeh.

Petter...

Jo kvalitén är ju säkert skillnad. Vad jag är ute efter är vilken brännvidd jag tycker känns bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar