ANNONS
Annons

Kan man lägga på gråfiler i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gråfilter som i ND, filter? Det använder du ju för att kunna öka slutartiden i ljusa förhållanden, alternativt gradierade ND för att avhjälpa kamerans begränsning att bara kunna uppta ljus i 5 F.stop. Att aplicera detta efteråt borde ju bara få bilden att se underexponerad ut? Eller har jag missuppfattat din fråga? Vad är det du vill uppnå?
 
Yoohan skrev:
Gråfilter som i ND, filter? Det använder du ju för att kunna öka slutartiden i ljusa förhållanden, alternativt gradierade ND för att avhjälpa kamerans begränsning att bara kunna uppta ljus i 5 F.stop. Att aplicera detta efteråt borde ju bara få bilden att se underexponerad ut? Eller har jag missuppfattat din fråga? Vad är det du vill uppnå?

ND-filter? Är det sådant man ska köpa och skruva fast framför linsen om man vill ha sk "gråfilter" för att kunna fota med längre slutartid dagtid?

MVH

Fredrik
 
På svenska heter det Övertoning och du hittar det på verktygspaletten som en fyrkant med en toning i.
 
-big kahuna- skrev:
ND-filter? Är det sådant man ska köpa och skruva fast framför linsen om man vill ha sk "gråfilter" för att kunna fota med längre slutartid dagtid?

MVH

Fredrik

Japp, du sätter det i filtergängan på ditt objektiv. Finns även "ställningar" du skruvar fast på kameran som du sedan kan stoppa i vilka filter du vill i. Jag föredrar fasta filter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.