Advertisement

Annons

Kan man kritisera en models pose på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Nu har jag som alla andra söndagar skummat igenom en massa bilden på fotosidan. Oftast är det mode och modellbilderna som bläddras igenom.
Nu har jag märkt att viljan att (konstruktivt) kritisera modellen har blivit mycket större. Oftast så är det ju fint ljus och fina bakgrunder, bra smink, fina kläder och så vidare. Men vad betyder det om modellen ser...lite konstig ut. En trend verkar ju vara att ha en avslappnad mun, lite halv öppen. Verkar vara svårt att bemästra.

Men har jag då rätt att kritisera modellen då troligen modellen aldrig kommer att få höra det? Om jag skulle kritisera det skulle fotografen säga det till sina modeller som han/hon kommer att jobba med i framtiden.

Dom få gångerna jag har tagit kort på andra människor och bett som modellera för mig så känns det lite som mitt ansvar att modellerna är bra med.

Nu är jag kass på modellfoto, just det här med studio ljus och grejer. Kommer nog aldrig att bli bra på det heller då just den slags ljussättning inte riktigt faller mig i smaken.

HURSOMHELST! Vad tycker ni?

Men har jag då rätt att kritisera modellen...

Det här tycker jag är svårt, och jag funderade en hel del på vad jag skulle skriva när jag nyligen kritiserade en bild och där jag tyckte modellen kunde se annorlunda ut.

Men, som fotograf gör man ett val. Gör sig inte modellen på bilden så är ju inte bilden bra, oavsett hur tekniskt perfekt den är.

Alltså, när en bild med en dålig modell publiseras här för kritik, så är det fotografens dåliga val man ska påpeka, inte modellens pose, attityd etc.

Så tycker i alla fall jag :)

Det här tycker jag är svårt, och jag funderade en hel del på vad jag skulle skriva när jag nyligen kritiserade en bild och där jag tyckte modellen kunde se annorlunda ut.

Men, som fotograf gör man ett val. Gör sig inte modellen på bilden så är ju inte bilden bra, oavsett hur tekniskt perfekt den är.

Alltså, när en bild med en dålig modell publiseras här för kritik, så är det fotografens dåliga val man ska påpeka, inte modellens pose, attityd etc.

Så tycker i alla fall jag :)

Jo men det var lite så jag tänkte också. Om modellen har en knepig posering som inte riktigt funkar så är det väl upp till fotografen att säga till det. Eller ta ett kort och säga till sen för att ta ett nytt kort.
Men visst kan det tänkas att det finns modeller som är helt hopplösa (titta, jag kan puta med läpparna).
Men något som ska sägas är att poserandet från modellens sida är nog lika knepigt som att ta bilden.

Jag tycker absolut man kan kritisera modellens poser i en bild. Oavsett om fotografen som trådskaparen skriver för det vidare till modellen eller ej. Det är ju i min mening inte modellen som kritiseras utan snarare fotografen som regissör och iscensättare.
Om jag sysslade med modellfoto och ville sälja mina bilder till tidningar tillexempel. Då spelar det ju ingen roll hur välexponerade- eller ljussatta mina bilder är om jag inte kan få modellen att göra ett bra jobb. Eller om jag själv inte har seendet att upptäcka tokigheter i poserandet. Då skulle ju en sådan kommentar på tillexempel FS göra nytta i min utveckling.

Så tänker jag.

/J

Skulle du kritisera en hund, katt eller ett barn för att bilden inte blir perfekt? Skulle du beskylla ett hus för att ett foto på det inte blir bra?

Det här är en sajt för fotografer och deras kreationer. Vad ger det för konstruktiv feedback om man säger "Den där modellen ser fånig ut!"?

Sen finns det säkert andra sammanhang där modellkritiken är befogad. T.ex. i kommersiella sammanhang.

Mjaa

Ja nu tror jag förstås det var fotografen Hasse ville komma åt. o med det menade han nog att "ja jag skulle kritisera hunden" på så sätt att "jag" skulle ge hunden en godis så han kanske skulle kunna få en fin pose med munnen stängd.
Då hundar inte är så bevandrade i det svenska språket.

En modell skulle man ju bara kunna gå fram o tryck upp hakan på o säga "perfekt"!, eller helt sonika säga åt o stänga munnen om det ser tokigt ut.

Har jag missuppfattat Hasse ber jag om ursäkt. :D

///

Stor skillnad på om man har "hyrt" och posat modellen eller om hon posar sig själv på en TFP-plåtning tycker jag. Därför får man vara lite försiktig så att man inte sårar. Hellre fria än fälla gäller här så väl som överallt annanstans!

- Gud vilken fin modell, leta upp en annan fotograf bara!
- Gud vilka fina bilder, leta upp en annan modell bara!

Beroende på vem du vill kritisera mest. Du vet säkert själv vilken du skulle föredra och likaså om du varit modell. Ödmjukhet vinner i längden och dåliga bilder säljer sämre än bra bilder. (Självsannering)

Först, så vill jag göra skillnad på att Kritisera vs. att ge Kritik. Den första är i mina ögon att "klaga". Den andra, är att ge ett positivt eller negativt tyckande.

Jag tycker mycket väl man kan ge en modell kritik. Positiv som negativ. Det blir ju modellens chans att utvecklas. Vad gäller poser, mimik, utstrålning etc. Och ju proffsigare modell, ju mer kan han/hon om sig själv i foto. Men även en oerfaren modell behöver ju utvecklas, bli bättre så... Varför inte.
Att ge kritik skall ju inte handla om att va dum eller plump, utan om att peka på möjliga förbättringsområden.

Plåtar jag en modell så försöker jag se och leda om det behövs. Och precis som fotografer är modeller olika kompetenta.
Att bara "mesa med" är ju för simpelt tycker jag. För både modell och fotograf har ju samma mål. En bra bild!!

Så, visst kan man ge kritik. Men inte kritisera... Tycker jag. Och till sist. Smak, är subjektivt!!

Självklart får man kritisera en pose, precis som man kan kritisera en fotografs val av perspektiv, exponering eller skärpedjup.

Kritisera gärna de modeller jag plåtar, men inga kommentarer om modellens utseende tack. Poser får gärna kommenteras.
Ulf, är modellen nödvändigtvis "dålig" för att posen är fel just på den bilden som fotografen valt?
För att säga att en modell är "dålig" anser jag att man måste se blider på denna från olika fotografer.

Skulle du kritisera en hund, katt eller ett barn för att bilden inte blir perfekt? Skulle du beskylla ett hus för att ett foto på det inte blir bra?

Det här är en sajt för fotografer och deras kreationer. Vad ger det för konstruktiv feedback om man säger "Den där modellen ser fånig ut!"?

Sen finns det säkert andra sammanhang där modellkritiken är befogad. T.ex. i kommersiella sammanhang.

MEEEN! Jag skulle ju gott kunna framföra kritik mot fotografen om han inte lyckat ta en bra bild av en hund, katt eller ett barn. Det gäller ju att som ateljéfotograf se till att man tar bilder av barn/hundar/katter som kunden är nöjd med. Har man en fet katt framför sig, ja då gäller det att antingen utnyttja och framhäva detta till en "skön bild på en fet katt" eller att använda sitt fotografiska kunnande och bildseende till ett mer smickrande porträtt om nu kunden inte är stolt ägare av "Sveriges fetaste katt". Liknande förutsättningar gäller ju för studio/mode-fotografi. Antingen utnyttjar du en modells egenheter om de kan vara till bildens fördel, eller så försöker du "dölja" dessa egenheter om nu DET är det som gagnar bilden. Valet av modell är ju också avgörande för vilken typ av bild som har störst potential. Så fotografen har verkligen full kreativ frihet att skapa en bild utifrån det material (modell, t ex) han har till förfogande. All kritik som erhålles kan fotografen ta lärdom av och förfina sitt hantverk till nästa gång. En sammanvägd respons visar om bilden uppnår det tilltänkta syftet. Tycker jag att modellen ser för benig ut och detta inte var fotografens syfte så blir det naturligtvis en faktor att ta hänsyntill vid fortsatt fotograferande. Då kanske man får fundera på ljussättning och eventuell rekvisita. All har ju set Paparazzi-bilder av supermodeller som plåtas med hård blixt när det kliver ut en limousine och de bilderna kan ju ser fördj-iga ut. Sålunda handlar det ju om hur fotografen förvaltar sin utrustning och sin modell. Har suttit på krokisessioner med inhyrd modell, där andra deltagare suttit och diskuterat modellens egenheter lite väl öppet, med resultatet att modellen lämnar podiet gråtande, stackarn. Helt oförlåtligt, naturligtvis. Men om jag kritiserar en bild m a p att modellen ser konstig ut så anser jag att det är att jämföra med om någon kritiserat mina teckningar. Det är jag med pennan/karmeran i hand som tar kritiken. Och sker detta i forumet så är väl syftet med att publicera där nått, eller hur?

Kritisera gärna de modeller jag plåtar, men inga kommentarer om modellens utseende tack. Poser får gärna kommenteras.
Om jag börjar med det enkla: Ja man kan som Peter skriver lämna kritik till en modell.
Kritisera kan bli riktigt plumpt.
MEN det kan även kritik bli, så man skall tänka sig för över vad man skriver.

Det Mats skriver...
Låt mig först testa med att ställa frågan: Mats, gör det ngt att jag skriver att jag tycker hon är vacker?
(Det brukar vara en hon när jag väljer ordet vacker)

Om jag börjar med det enkla: Ja man kan som Peter skriver lämna kritik till en modell.
Kritisera kan bli riktigt plumpt.
MEN det kan även kritik bli, så man skall tänka sig för över vad man skriver.

Det Mats skriver...
Låt mig först testa med att ställa frågan: Mats, gör det ngt att jag skriver att jag tycker hon är vacker?
(Det brukar vara en hon när jag väljer ordet vacker)

Du behöver inte pröva den på mig, det är ovesäntligt i detta sammanhang samt en högst personlig åsikt...och för att "testa" dig, brukar du skriva att en manlig modell är snygg?

Du behöver inte pröva den på mig, det är ovesäntligt i detta sammanhang samt en högst personlig åsikt...och för att "testa" dig, brukar du skriva att en manlig modell är snygg?
Det händer, tom vacker.

Mitt "test" är inte menat i negativt syfte och har inga elaka baktankar.
Jag skulle tro att de flesta tycker det är OK att skriva vacker eller tom sexig.
Men om jag lämnar det omdömet på nio bilder av tio...
Vad är då den tionde?

Så på sätt och vis tycker jag att du har rätt när du skriver: "inga kommentarer om modellens utseende".
Även om jag ärligt tyvärr måste erkänna att jag inte lever upp till det själv.
hmm Kanske bör ändra mig?

Kan man kritisera enmodels pose på fotosidan?

Självklart får man göra det. Det är en del av fotografi eller bildkonst som är öppen för kritik och recensioner. Men det är viktigt att göra det konstruktivt och motivera sin kritik. Det är också bra om fotografen har möjlighet att bemöta kritiken och säga eller försvara varför man valde att göra just så.
//Stanislav

Skillnaden mellan kritik och kritik är ju stor. Alltför mycket dålig kritik ser man ibland när man surfar runt bland bilderna. Kommentarer som "näe den här gillar jag inte..." Det är en form av kritik som är helt "tom" och inte har något här att göra.

Nu menade jag inte riktigt att man skulle fotografera modellens utseende, t.ex att hon/han är smal,tjock eller vad fan som helst. Utan det jag tänkte var lite mer vad man gör med modellen, eller vad modellen gör av sig själv.

Att säga till fotografen att modellen är för smal är nästan meningslöst, visst går det att dölja genom vinklar och ljus med då pressas man till att använda poseringar bara avsedda för det syftat, att dölja. Man vill göra det man kan med en modell, oavsett storlek.

"Skulle du kritisera en hund, katt eller ett barn för att bilden inte blir perfekt? Skulle du beskylla ett hus för att ett foto på det inte blir bra?"

Gurra99: Den här kommentaren var ju inte direkt genomtänkt då kommunikation med en hund och katt inte är riktigt detsamma, och ungar brukar ha myror i arslet. Om du misslyckas med en bild på ett hus så får du bara skylla dig själv. Men med det sagt så försår jag lite vad du kommer ifrån. Du kanske tänker på dom kommentarer som "fult hus/katt/hund/barn".

IMO konstruktiv kritik ger mycket, även om tyvärr många tar det på fel sätt och blir lite griniga av det. Då kommer vi ju inte på frågan, vem har rätt att ge kritik. Jag själv tycker att alla har rätt att ge kritik. Även dom som knappt har hållt i en kamera. Många som gillar fotografi är ju inte blinda (eller jag kanske misstar mig). Så om någon kläcker ur sig "men varför är inte hennes händer med?" Då ska man ställa sig den frågan till sig själv först innan man kastar tillbaka den i ansiktet på betraktaren.

Jag har gett kritik till några bilder men samtidigt har jag även tänkt om jag själv är lämplig så mina bilder verkligen skriker "NYBÖRJARE".

Men hursom helst.

Rätten att kritisera en modell. Det är ju trots allt fotografen som ska se det vackra och fula i en bild. Men sen har vi ju det här med smak o.s.v. Jag tycker inte så mycket om det här slöa smågapandet som är lite poppis nu. MEN DET BETYDER INTE alls att alla andra gör det. Men det kan väcka en tanke hos fotografen. Ofta kan man köra över sig själv och glömma lite vad man gör. Man knäpper lite för mycket istället för att fotografera.

Nu har jag nog svammlat klart.

Ber om ursäkt för dålig svenska. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar