Annons

Kan man göra något åt detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken RAW-konverter använder du? Det ser ut som om den inte riktigt stöder Nikons RAW-format (för D70 som jag antar att du använder), därav det märkliga mönstret. Det ser inte ut som "vanlig" moiré (kläder etc.) på min skärm.
-- Love

Tack

Det är precis som tråden beskriver. Jag har studioblixtar där jag drar ned dessa till minimum i styrka. Trots detta har jag varit tvungen att använda 1/8000 eftersom jag ville åt det korta skärpedjupet...

Hur löser jag problemet då? Ska jag använda filter framför kameran eller ska jag hänga för något framför blixten? Hade jag haft utrymmet kunde man kunnat backa blixten men effekten blir inte speciellt önskvärd om man inte använder bikakeraster eftersom det är svårt att styra ljusets riktning.

Neutraldensitetsfilter framför objektivet är väl en av möjligheterna. D1,5 eller kanske D1,8 ger dig ett eller två steg tillgodo till synktiden.

Det kommer förvisso att ge dig enorma problem med komposition och fokusering. Det blir ju i princip kolsvart i sökaren. Så att dämpa blixtarna är nog klokare.

Det finns relativt billig film att köpa för ändamålet. Då kan du köpa film med t ex 0,6D och sen lägga flera lager och styra effekten på så vis.

Okej
Då återstår det att fundera ut vilken filterfaktor jag ska ha. Två eller tre? Om jag nu använder 1/8000 sekund och måste ned i 1/500... Hur räknar jag ut detta?
B+W 101 (filterfaktor på 2 och förlänger med 1 EV)
B+W 102 (filterfaktor på 4 och förlänger med 2 EV)
B+W 103 (filterfaktor på 8 och förlänger med 3 EV)

Det är så enkelt att du halverar tiden per filterfaktor?

faktor 1 = 8000/2 = 4000
faktor 2 = 8000/4 = 2000
faktor 3 = 8000/8 = 1000
faktor 4 = 8000/16 = 500

Stämmer detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar