Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan jag få kortare slutartid vid bländarförval?

Produkter
(logga in för att koppla)

DocRock

Aktiv medlem
Jag har en Canon 6D och använder nästan alltid bländarförval och autoiso. Det gör att kameran väljer en slutartid som anpassas efter brännvidden på objektivet.
Det funkar bra och jag får automatiskt kortare slutartider när jag zoomar in till längre brännvidder.
så 70 mm ger ca 1/60 och 200 mm ca 1/160.
Den tar dock inte hänsyn till om bildstabilisatorn på objektivet är på eller inte.
Alltsomoftast hade jag dock helst sett att den valde en något kortare slutartid och lite högre iso eftersom jag tycker jag får lite mer rörelseoskärpa än önskat, (troligen för att jag är slarvig och rycker av bilderna lite för häftigt).
Finns det nån möjlighet att gå in och ändra den programmerade kurvan?

Kan du inte begränsa slutartider på autoiso? Går att göra på 5d mk3 iaf upp till 1/250s

Det finns ingen möjlighet för användaren att ändra den inprogrammerade kurvan. Enda möjligheten skulle vara ifall någon har lyckats hacka denna funktion (har jag dock inte hört talas om).

Dessutom är jag helt säker på att du inte använder dig av bländarförval - detta finns bara på rejält gamla objektiv. :)

Du menar förstås bländarprioritet.
.

Det finns ingen möjlighet för användaren att ändra den inprogrammerade kurvan. Enda möjligheten skulle vara ifall någon har lyckats hacka denna funktion (har jag dock inte hört talas om).

Dessutom är jag helt säker på att du inte använder dig av bländarförval - detta finns bara på rejält gamla objektiv. :)

Du menar förstås bländarprioritet.
.

Hmmmmm , i Manualen som följer med på dvd står det längst upp på sidan 146 som rubrik :
"Av: Bländaförval AE
Men Canon kanske har översatt det fel... ;-)

Det är inte det enda de har fått om bakfoten...

Dagens manualer är genomgående rätt usla. Skulle vilja säga att det finns i genomsnitt runt 50 översättningsfel och andra dumheter per manual. Förr var genomsnittet ganska nära 0...

Vid sekelskiftet hade det stigit till kanske 2 per manual. Men då kom den digitala revolutionen, och därmed en ständig ström av nya kameramodeller. Sedan tyckte tillverkarna tydligen inte att de hade tid att vara så noggranna längre, samtidigt som kamerorna fått mångdubbelt fler funktioner nu än på den mekaniska tiden, så manualerna blir till råga på allt många gånger mera omfattande. Mer att skriva, mer att översätta (fel)...

I stort sett den enda av de stora tillverkarna som, vad jag sett, fortfarande verkar vara någorlunda noga med manualerna, är Nikon.
.

Inte meningen att det blir en VS tråd men Nikon har funktionen att bländarförval väljer tid efter brännvidd och man kan ställa in en kompensering +/- på den då kan man själv avgöra hur stadig man är eller om man har VR. Det är en rätt bra funktion.

Bra justeringsfunktion, den borde alla andra tillverkare kopiera till sina P, A och S-lägen.

När det gäller att försöka förhindra att äldre begrepp nu i "modern tid" pga okunnighet ges helt nya (dvs felaktiga) innebörder, så kämpar väl vi gamla fossil hopplöst i motvind...

Annars tycker jag i och för sig att "bländarförval" är bättre än det förvirrande uttrycket "tidsautomatik". En svensk dumhet, som inte används någon annanstans i världen. I den anglosaxiska använder man enbart uttrycket "Aperture priority".

Vilket förstås, korrekt översatt, blir "Bländarprioritet".

När man började använda sig av enögda spegelreflexkameror en gång i tiden, så hade man först enbart tillgång till helt manuella objektiv, som i bästa fall hade klick-stop för varje bländarsteg. Först måste man manuellt blända upp, för att det skulle gå att fokusera. När detta var klart fick man klicka sig ner igen till, säg bländare 1:8,0 t.ex. och så kunde man till sist ta bilden. Då hade tillfället många gånger försvunnit.

Då kom någon på iden med förvalsbländare. Detta var en extra bländarring som kunde vridas mellan två lägen - full öppning och den förvalda bländaren. Man ställer först in på t.ex. bländare 1:11 eller nåt med den vanliga klickbländaren. Sedan vrider man den extra bländarringen till det ena ändläget, så att man får fullt öppen bländare. Efter att man har fokuserat så vrider man bara ner förvalsbländaren till det andra ändläget, där den stoppas vid den bländare man har valt, dvs i detta fall bländare 1:11.

Detta gjorde att man mycket snabbare kom till skott. Man behövde inte längre ta ner kameran från ögat och klicka sig ner till den bländare man ville ha, utan vred som sagt bara till det andra stoppet, som var den bländare man hade förvalt. Det är alltså detta som sedan Hedenhös hetat bländarförval eller förvalsbländare...
.

Senast ändrad:
Det är den metod jag oftast använder. Det tråkiga är då att det inte finns någon exponeringskompensation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar