Annons

Kan inte ställa slutartid som jag vill canon 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

sandefjord

Medlem
Hej, Har precis bytt från Olympus till Canon. En 40d


Men jag kan inte ställa slutartiden som jag vill i läge P, borde jag inte kunna det? Eller måste jag vara i läge M? Den vägrar att ställa sig längre än 1"3.

Tacksam för svar då det snöar mycket ute nu och jag vill knäppa några bilder. Något som kan vara trasigt?
 
Du har kanske redan nått minsta bländare vid den slutartiden, så att det inte går att gå längre med bibehållen exponering?
 
Hej, Har precis bytt från Olympus till Canon. En 40d


Men jag kan inte ställa slutartiden som jag vill i läge P, borde jag inte kunna det? Eller måste jag vara i läge M? Den vägrar att ställa sig längre än 1"3.

Tacksam för svar då det snöar mycket ute nu och jag vill knäppa några bilder. Något som kan vara trasigt?

Min gissning är att det beror på att du vid 1"3 får den minsta möjliga bländaren och att det därför inte går att öka tiden mer utan att överexponera.
 
Hej, Har precis bytt från Olympus till Canon. En 40d


Men jag kan inte ställa slutartiden som jag vill i läge P, borde jag inte kunna det? Eller måste jag vara i läge M? Den vägrar att ställa sig längre än 1"3.

Tacksam för svar då det snöar mycket ute nu och jag vill knäppa några bilder. Något som kan vara trasigt?

Vill du välja slutartid fritt så måste du vara i manuellt läge. P-läget tillåter bara justeringar inom intervallet för korrekt exponering enligt kamerans mätare, dvs du kan förskjuta balansen mellan slutartid och bländare tills någon av dem tar stopp.

Gissningsvis tycker kameran att det är för ljust för längre tider än 1.3 sekunder med minsta bländaren på ditt objektiv?

Oj, för långsam. Fast alla verkar överens. :)
 
Du har kanske redan nått minsta bländare vid den slutartiden, så att det inte går att gå längre med bibehållen exponering?

Det är nog så som ni alla säger. Kan man då fråga kanske hur jag ställer ner bländaren för att kunna ta med en längre slutartid. i M-läge.

Finns en del att lära om den nya Kameran märker jag :)

Kan tillägga att jag har ett 50mm 1.8f på nu


Hittade :) Tack
 
Det är nog så som ni alla säger. Kan man då fråga kanske hur jag ställer ner bländaren för att kunna ta med en längre slutartid. i M-läge.

Finns en del att lära om den nya Kameran märker jag :)

Ljusnivån är ju densamma oavsett programval så om det är för ljust så gör inte M-läge någon skillnad vad gäller exponeringsvärdena. Du kan inte ställa in mindre bländare än objektivets minsta bländare där heller.

Du behöver kanske minska ISO-talet om du vill använda längre tider, eller sätta ett gråfilter framför objektivet om du redan är på lägsta ISO.
 
Ljusnivån är ju densamma oavsett programval så om det är för ljust så gör inte M-läge någon skillnad vad gäller exponeringsvärdena. Du kan inte ställa in mindre bländare än objektivets minsta bländare där heller.

Du behöver kanske minska ISO-talet om du vill använda längre tider, eller sätta ett gråfilter framför objektivet om du redan är på lägsta ISO.

Det hjälpte mig inte så mycket att jag hittade bländarknappen, eller hjulet.

Men jag har ställt kameran på lägsta ISO och minsta bländare. Ändå blir blir bilden kritvit vid slutartider längre än 6.

Gör jag något fel tro. Eller kanske detta objektivet inte lämpar sig
 
Men jag har ställt kameran på lägsta ISO och minsta bländare.

Har du ställt minsta bländare eller minsta bländartalet? Bara så att du inte tänkt fel, minsta bländaren = största bländartalet.

Ändå blir blir bilden kritvit vid slutartider längre än 6.

Längre än 6, försöker du köra på längre tid än 6 sek eller 1/6 sek?

Beskriv lite mer av din situation och vad du försöker göra så är det enklare för oss att hjälpa till.
 
Gör jag något fel tro. Eller kanske detta objektivet inte lämpar sig

Ibland är det helt enkelt för ljust för den slutartid och/eller bländare man vill ha även på lägsta ISO, då sätter man ett gråfilter framför gluggen. Ett objektiv som har en mindre minsta bländare är svårare att hitta. Dessutom ger bländare mindre än f/11 eller där någonstans oönskade effekter i vilket fall, ordet att söka på är diffraktion.
 
Titta vad kameran ger dig för bländare och slutartid i P-läget, det är ju ett mått på hur ljust det är.

Vill du sedan öka slutartiden måste du samtidigt minska bländaren i samma omfattning och är det då för ljust för att köra långa tider så är det helt enkelt för ljust. Andra objektiv kommer inte att ändra på det. Enda lösningen är då att minska inkommade ljus t.ex. med ett gråfilter, det brukar vara nödvändigt t.ex. för att fota med långa slutartider så att vatten i en bäck "rör sig" i dagsljus..

Du kanske kan göra samma test inomhus där det är mörkare så ser du om kameran kan ge dig en längre tid i lägre ljus?
 
Det hjälpte mig inte så mycket att jag hittade bländarknappen, eller hjulet.

Men jag har ställt kameran på lägsta ISO och minsta bländare. Ändå blir blir bilden kritvit vid slutartider längre än 6.

Gör jag något fel tro. Eller kanske detta objektivet inte lämpar sig

Objektivet spelar mindre roll i detta fall.

Sex sekunder är en låååång slutartid och då är det inte så konstigt att det blir överexponerat.

Vad är det du försöker fota? I vilket ljus?

Det låter som du inte riktigt greppat de grundläggande sambanden mellan ISO, bländare och tid.
 
Har du ställt minsta bländare eller minsta bländartalet? Bara så att du inte tänkt fel, minsta bländaren = största bländartalet.



Längre än 6, försöker du köra på längre tid än 6 sek eller 1/6 sek?

Beskriv lite mer av din situation och vad du försöker göra så är det enklare för oss att hjälpa till.

Ok, jo jag menade största talet alltså minsta bländare. 22 tror jag. Så det är jag med på.

1/6s menade jag också. Antar att om det bara står 6 så är det 1/6s? Vridare jag på längre så hamnar jag på 0"5 0"6 osv till 1".


Alltså, borde jag inte kunna få en bild i molnigt dagsljus på längre slutartid än 1/6 sekund. Bländaren är på 22, iso på 100 och slutartid på 1/6s. Ändå blir det vitt vitt vitt
 
Senast ändrad:
Ok, jo jag menade största talet alltså minsta bländare. 22 tror jag. Så det är jag med på.

1/6s menade jag också. Antar att om det bara står 6 så är det 1/6s? Vridare jag på längre så hamnar jag på 0"5 0"6 osv till 1".

Då är det ju bara så att det blir helvitt, överexponerat, för att du har för lång slutartid i förhållande till bländaren och kan du inte välja en mindre bländare så är det bara kvar att välja en kortare tid, eller lägg till gråfilter som nämnts i tidigare inlägg, tills du får en önskad exponering. jag förutsätter att du redan valt lägsta möjliga ISO.
 
Då är det ju bara så att det blir helvitt, överexponerat, för att du har för lång slutartid i förhållande till bländaren och kan du inte välja en mindre bländare så är det bara kvar att välja en kortare tid, eller lägg till gråfilter som nämnts i tidigare inlägg, tills du får en önskad exponering. jag förutsätter att du redan valt lägsta möjliga ISO.

Jepp det har jag. Får ta och titta på gråfilter.

Tack så mycket
 
Vad är det du vill fota eftersom du behöver så lång tid?

Det började snöa som attan, stora flingor som rörde sig väldigt långsamt. Ville få en bild på det samt i bakgrunden bilarna som rörde sig, även bilarna körde väldigt långsamt. :) och det blev liksom ingen effekt med den korta slutartiden. Nu vet jag inte riktigt vilken effekt jag skulle få, men tanken kändes god.

Tack för alla svar
 
Det började snöa som attan, stora flingor som rörde sig väldigt långsamt. Ville få en bild på det samt i bakgrunden bilarna som rörde sig, även bilarna körde väldigt långsamt. :) och det blev liksom ingen effekt med den korta slutartiden. Nu vet jag inte riktigt vilken effekt jag skulle få, men tanken kändes god.

Tack för alla svar

Innan du rusar iväg och köper ett gråfilter så prova att fota när det börjar skymma ute. Kanske inte blir riktigt samma effekt som att använda gråfilter mitt på dagen, men du ser iaf effekten av att använda lång slutartid.

// Kent
 
Innan du rusar iväg och köper ett gråfilter så prova att fota när det börjar skymma ute. Kanske inte blir riktigt samma effekt som att använda gråfilter mitt på dagen, men du ser iaf effekten av att använda lång slutartid.

// Kent

Okej, ja så brådskande var det inte. Blev bara snopen när jag inte fick till det. Tyckte mest att det kändes konstigt att jag inte kunde få till en bild med lite längre slutartid.

Tack för alla svar, ska testa lite ikväll om det snöar :) (förhoppningsvis inte)
 
Vill du ha tidsprioritet skall du ju använda Tv. Sen får du väl trixa med ISO-värdet för att få passlig bländare.

I P "väljer kameran själv" allt för mycket.

//J
 
Rätt exponering beror på fyra saker:
  1. Ljusets intensitet.
  2. Känsligheten (ISO).
  3. Bländaren.
  4. Slutartiden.
Så länge vi talar om dagsljus kan du inte göra något åt den första. I detta fallet ställer du förstås den andra på lägsta möjliga, och den tredje på minsta möjliga (stort värde).
Sen finns det bara ett enda värde kvar på den fjärde, alltså slutartiden, som ger "rätt" exponering.

Att jag satte "rätt" inom citationstecken beror på att man kan ha lite olika uppfattning om hur ljus bilden bör vara. Men när man kommer för långt från det kameran anser vara rätt blir bilden antingen svart eller vit, beroende på vilket håll du går.

Nu har du gått för långt på ena hållet.

Så Johans förslag ovan hjälper inte. Oavsett vilket driftsätt du använder kameran på är du utanför ramarna för vad som går att göra, ja, bortsett från ett mörkt gråfilter, då.
Dessutom är förslaget rätt om du vill ha en viss slutartid, men fel om du vill ha en så lång som möjligt. Då är det enklare att använda Av, välja minsta bländare och låta kameran plocka en passande slutartid.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.