Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte öppna mina SRAW2 format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej kära fotovänner.
Jag har ett tekniskt problem.

Jag brukar alltid fota i RAW och i MAX storlek. Men i helgen var jag dum nog att glömma mitt kort med mycket utrymme. Därav var jag tvungen att gå in i inställningar och ändra bildstorlek för att få plats med mer bilder på kortet. Jag valde då SRAW2 ett format jag aldrig testat förut.

Nu har jag fört över bilderna till datorn min. Alla bilder ligger där snyggt och prydligt. Inga problem så långt.

Jag använder DXO Optics och Photoshop då jag arbetar med mina bilder.

DXO Optics får fram en preview på alla bilder, inga problem. Men man kan inte göra om bilderna eller konvertera dom. Programmet stödjer inte detta. Likaså Photoshop, där kan jag varken få en preview eller öppna dessa bilder.

Jag har ABSOLUT inge anning om vad jag ska göra? Bilderna finns där i SRAW2 formatet, men jag kan INTE öppna dom, varken i Photoshop eller DXO Optics. Två kraftfulla program.

Är det någon som har bra tips på hur jag ska gå till väga?

Mvh/Patrik
 
Tack Björn.

Japp det fungerar nu att öppna filerna. Dock ej att spara i JPG? Vilken programvara andänvder du?
 
Tack Björn.

Japp det fungerar nu att öppna filerna. Dock ej att spara i JPG? Vilken programvara andänvder du?

Bra att det löste sig!
Öppnade DPP och kollade:
Via File kan du välja - Convert and save. Där kan du välja jpg eller tiff.
Alternativt så kan du gå via Tools - Transfer to Photoshop. Ev kan du behöva stänga DPP för att kunna spara den i Photoshop.
Svar på din fråga är, DPP, Lightroom och Photoshop CS3
B
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.