Annons

Kan EOS 5D kommunisere med Vista 64?

Produkter
(logga in för att koppla)

beaivi

Aktiv medlem
Hei.
Jeg er ikke bra på teknikk men forsöker formulere en fråga.
Kan EOS 5D kommunisere med en PC med operativsystemet Vista 64?
Jeg lykkes ikke instalere:

Canon Camera USB WIA Driver for Windows Vista (6.0.0)

Fra : http://software.canon-europe.com/products/0010252.asp

Men dette er altså en Vista 32 bit versjon:

Compatibility:
Operating system(s): Windows Vista 32bit

Min PC hittar ikke kameraet. Er det dette som er problemet?
 
Hei.
Jeg er ikke bra på teknikk men forsöker formulere en fråga.
Kan EOS 5D kommunisere med en PC med operativsystemet Vista 64?
Jeg lykkes ikke instalere:

Canon Camera USB WIA Driver for Windows Vista (6.0.0)

Fra : http://software.canon-europe.com/products/0010252.asp

Men dette er altså en Vista 32 bit versjon:

Compatibility:
Operating system(s): Windows Vista 32bit

Min PC hittar ikke kameraet. Er det dette som er problemet?

Du behöver en 64 bitars WIA drivrutin på 64 bitars Vista och någon sådan verkar inte finnas att ladda ner.
Själv läser jag in bilderna via en kortläsare och har inte ens försökt få datorn att kommunicera med kameran.
 
Själv läser jag in bilderna via en kortläsare och har inte ens försökt få datorn att kommunicera med kameran.

Så gör jag med, men borde inte Vista ha inbyggt stöd för att komma åt i princip alla digitalkameror?

Jag har för mig att jag kunnat plugga in mina gamla kameror och de har hittats utan att jag installerat något (Vista 32-bit dock).

Om kameran inte ens detekteras av Windows låter det ju som någon annat fel än avsaknad av drivrutin.
 
Det er ikke for å före over bilder till PCn som jeg behöver plugge
den til datoren. Jeg skal endre ägerinfo i kameraet så mitt navn finnes i hver rawfil. Wista "ser" kameraet men ber meg ladda hem ditt og datt.
Så langt har ikke mine forsök hjelpt...
 
Så gör jag med, men borde inte Vista ha inbyggt stöd för att komma åt i princip alla digitalkameror?

Jag har för mig att jag kunnat plugga in mina gamla kameror och de har hittats utan att jag installerat något (Vista 32-bit dock).

Om kameran inte ens detekteras av Windows låter det ju som någon annat fel än avsaknad av drivrutin.

Vista har tyvärr inte det.
 
har du ställt in kameran i PTP läge? menu->kommunikation-> Skriv ut/PTP

Jag kör 5D i vista 64 och får kontakt med den.

/Andreas
 
Vista har tyvärr inte det.

Testade nu att plugga in min gamla Powershot S2, den hoppade upp så snällt så i mitt Vista Home 32-bit. Är tämligen säker på att jag aldrig installerat någon drivis för den, måste vara inbyggt i Vista. Men den kanske inte funkar med alla kameror.
 
har du ställt in kameran i PTP läge? menu->kommunikation-> Skriv ut/PTP

Jag kör 5D i vista 64 och får kontakt med den.

/Andreas

Akkurat! Jeg tror ikke jeg har husket å gjöre det. Eller?... Jeg må kolla om det kan väre så. Det mest praktiske jeg kan er å böye kurver i photoshop. Ups datoren upptagen. Återkommer i morgen. Tusen tack for forslaget.
 
Testade nu att plugga in min gamla Powershot S2, den hoppade upp så snällt så i mitt Vista Home 32-bit. Är tämligen säker på att jag aldrig installerat någon drivis för den, måste vara inbyggt i Vista. Men den kanske inte funkar med alla kameror.

Många digitalkameror ansluts till datorn som "mass storage media", vilket innebär att de ser ut som en hårddisk för Windows. I detta läge behövs ingen kameraspecifik drivrutin.

Men 5D (och så vitt jag vet alla digitala EOS) ansluter med ett annat protokoll som kräver en kameraspecifik drivrutin, förmodligen görs detta för att vi skall få möjligheten att fjärrstyra kameran från datorn (vilket förmodligen är svårt om datorn tror att kameran är en hårddisk...).
 
Många digitalkameror ansluts till datorn som "mass storage media", vilket innebär att de ser ut som en hårddisk för Windows. I detta läge behövs ingen kameraspecifik drivrutin.

Men 5D (och så vitt jag vet alla digitala EOS) ansluter med ett annat protokoll som kräver en kameraspecifik drivrutin, förmodligen görs detta för att vi skall få möjligheten att fjärrstyra kameran från datorn (vilket förmodligen är svårt om datorn tror att kameran är en hårddisk...).

Testade nu, pluggade nu in min EOS 400D, den dök också upp utan problem. Kanske har jag någon gång installerat något som fixar detta, men inte vad jag kan minnas...

Nåväl, det hjälper ju knappast trådskaparen eftersom vi egentligen pratar om olika saker om jag fattat det rätt. Hans problem är väl att EOS utility inte hittar kameran.
 
Hei.
Jeg startet denne tråden og har ikke fulgt upp den. Beklager at
jeg ikke har kommet med et takk engang. Har värt syk i 3 uker
og ikke värt i stand til å svare.
Får fortsatt ikke ordning på kamera till PC kommunikationen og
gir upp det hele. Jeg skal ta kontakt med en bekant som har
et fungerende program for å få inn mitt navn i kameraet.

MVH Jove G
 
Lånar tråden för jag har exakt samma problem.

Är det någon som lyckats få datorn att prata med kameran i vista 64-bit?

Har laddat med eos utility men drivrutinen som behövs fungerar inte då den verkar stödja enbart 32bit.
 
Jag kör 5D i Vista 64. Inga problem att få den att dyka upp i utforskaren. Enda stället där jag kommunicerar med den...
Som jag skrivit tidigare i tråden så kör jag "Skriv ut/PTP" läget för kommunikation.

I med usb sladden , på med strömmen till kamera och den ploppar upp som en egen enhet "Canon 5D" i utforskaren..

Mvh
Andreas
 
Jag vill inte flytta över bilderna (då kör jag kortläsare) utan jag vill använda eos capture (eller eos utilty som det heter nu) för att ta bilderna och direkt få dem på dataskärmen. Jag kör fotokurser och det vore ett grymmt pedagogiskt hjälpmedel.

Canon har inte några officiella drivisar men tänkte någon här inne fått tag på eller snickrat ihop egna.
 
Funkar detta även för 5D II? Jag får upp kameran som enhet i utforskaren men tittar man på innehållet så visas först några CR2-filer, inte alla, och därefter resten av filerna som jpg enbart. Något val ”Skriv ut/PTP” hittar jag inte. Måste man använda Canons programvara? Den är ju kass för den sprider ju ut bilderna lite här och var och kör även över bildfiler ibland.
/Harald



Jag kör 5D i Vista 64. Inga problem att få den att dyka upp i utforskaren. Enda stället där jag kommunicerar med den...
Som jag skrivit tidigare i tråden så kör jag "Skriv ut/PTP" läget för kommunikation.

I med usb sladden , på med strömmen till kamera och den ploppar upp som en egen enhet "Canon 5D" i utforskaren..

Mvh
Andreas
 
När jag går in där så får man beskedet att det inte finns några drivrutiner till 5D II.
Jag har installerat medföljande programvaran enl. anvisningarna. När jag då ansluter kameran och slår på den startar programmet Adobe Albume Starter Edition 3.2, photo downloader. Här kan jag klicka på Hämta foton och då hämtas endast jpg-filerna. När dessa filer hämtats får jag en fråga om bilderna i kameran ska tas bort. Svara jag ja så tas jpg-filerna bort medan CR2-filerna blir tillgängliga i filelist. Svarar jag nej omvandlas CR2-filerna till jpg-dubbletter.

Om jag ansluter kameran och slår på den och tar bort fönstret med Adobe Album… och går in i fillistan så finns kameran där men då har CR2-filerna omvandlats till jpg-dubbletter… Kopierar jag över dessa så får jag en dubbel uppsättning av jpg-filer…

Märkligt att det funkar hur bra som helst med 350D. Där är det ingen som lägger sig i och förstör filerna… Det verkar inte finnas något PTP-läge på 5D II…
/Harald
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.