Annons

Kan det här fungera som hemmastudio?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Planerar för studio i vardagsrummet och klurar på typiska avstånd mellan modell och blixtar.

Kan ni ge några generella exempel på hur nära ni placerar blixt med paraply eller softbox och vilkna effekter respektive bländare ni får då? Antar att det mest är ISO100 som gäller.

Såhär tänkte jag få till det. Rummet är 3,5x7,0m. Halva ytan kan disponeras för modell och blixtar. Har skissat in två studioblixtar samt två kamerablixtar. De senare för belysning av fonden.

Tacksam för råd och tips!

Bilagor

• hemmastudio.jpg
    hemmastudio.jpg
    12.5 KB · Visningar: 577
Tror att det kan fungera. Har ungefär samma mått hemma hos mig. Kan vara bra att kunna flytta blixtarna över hela rummet, men soffan går kanske att flytta vid behov.

Men det skulle vara trevligt med mer utrymme åt sidorna tycker jag.

Mina 300 Ws blixtar ställer jag ner så mycket som möjligt (1/4 = 75 Ws) som ändå är för mycket om jag vill ha kort skärpedjup. Använder oftast en 90x60 cm softbox.
Inhandlade således ett 8x-gråfilter. Min D70 har ju iso 200 som lägsta.

Lycka till.

/Johan

Tack för åsikterna!

Ja utrymmet åt sidorna kunde gärna vara större.

Det lutar starkt åt ett par blixtar med 300Ws och justerbara ned till 1/32 vilket skulle ge dryga 9Ws som lägst. Kanske är lite lugnare med avstånden då.

Är det några andra problem med kort avstånd? Behöver man en softbox modell stor för att få jämnt ljus vid helfigur? Eller är det ett alternativ att studsa blixten mot väggen? Blir kanske tyvärr mera spridning på ljusets riktning då jämfört med direktljus från softbox eller paraply.

Fyll gärna på med exempel på arbetsavstånd!

Johan, har du ND-filter på kameran eller blixtarna?

Provade med ND på softboxen men det gav inte helt neutralt resultat. En tröja fick helt fel färg så det blev ett till gluggen istället.

En 90x60 cm räcker ganska långt, men till helfigur skulle jag vilja ha större.

En bild med ND på softboxen som är placerad ca 2,5 m snett framför modellen och hennes tröja är grå i verkligheten.

/Johan

Bilagor

• eva_hopp_dsc8049-2.jpg
    eva_hopp_dsc8049-2.jpg
    18 KB · Visningar: 466
Oj det var verkligen skumt med ND-filtret till blixten. Bra och jämnt ljus annars och den diffusa skuggan ser trevlig ut! Vad är avståndet till fonden bakom henne?

Har kollat utrymmet lite med hjälp av kamerastativ som jag fäst en 100cm paraply på. :)

Det verkar precis gå med tanke på bakgrund och blixtar att få till helfigursbilder. Avståndet modell/blixt hamnar på 2 - 2,3m. Då är det ca 1m till fonden bakom.

Vill man få ljuset nästan från sidan så blir det värre. Då får jag kanske placera modellen närmare en sidoväggen och nöja mig med en reflektor från den sidan.

Halvfigur och ansiktsbilder är lättare. Antar även att mindre avstånd till blixtarna är ok i de lägena.

Vad brukar ni köra med för avstånd vid porträtt / halvfigur / helfigur när utrymmet är begränsat?

Avståndet till bakgrunden är ca 1m.

Vid närbilder är sotboxen mellan 0,4 och 2 m och ibland maskad med svart tyg för att få en smal ljusspalt.

Det jag saknar förutom utrymme är svarta skärmar för att minska reflekterat ljus och raster.

Här är en bild utan ND filtret. Samma tröja.

/Johan

Bilagor

• eva_hopp_dsc8117-3.jpg
    eva_hopp_dsc8117-3.jpg
    26.1 KB · Visningar: 404
Okej tack för flitigt svarande! Välkommet att få lite input innan man springer iväg och handlar.

Var skaffade du gråfiltret till blixtarna? Hur är de konstruerade? Konstigt att de avviker så dramatiskt i färg! Tänkte är det inte lite trist med mörkare sökare vid filter på kameran?

Någon form av skärmar har jag tänkt på att göra då samtliga väggar är vita hemma!

Skall försöka göra några i sektioner ca 55cm långa och 150cm höga som kan sättas samman efter behov. Tanken är att kunna stuva undan dem i en standard garderob emellanåt. Reflekterande eller svart tyg skall kunna hängas över, ev. fästas med kardborrband.

Vita väggar...

...har jag också i min studio. Jag satte upp gardinstänger uppe vid taket på alla väggar utom på den med fonden. På dessa har jag svarta draperier som räcker ända ner till golvet. Draperierna kan jag sedan dra för vid behov.

Nu har jag iofs inte hunnit testköra ännu, men i teorin borde det fungera. Hos mig hänger de uppe jämt, men om man skall plocka ner dem efter genomförd plåtning, så tar de ju inte särskilt stor plats att förvara :)

/C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar