Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamra hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

spn

Aktiv medlem
Jag tänkte mig en Nikon D100 till fick ett mail en kompis.
Alltså nu sitter man där ska handla nåt nikon el Canon.
Har sneglat lite åt canon och vad finns på markanden.
Annars lutar det åt en F5 el F100
Kom med förslag.
Det jag fotoar är Motorsport.
Fick detta av en duktig fotograf.
"Tittade på en D100 själv då det skulle vara bra med lite större bildfiler än D1H ibland. Tyvärr tycker jag den var vad jag saknade så det får bli en D1X istället. Jag gjorde bedömningen att D100 är för långsam i sin hantering av dessa stora bildfiler att actionfotografering blir hämmat. Bilar och hojar kör snabbare än vad kameran hinner jobba och då har man ju ingen nytta av produkten (för den typen av jobb)."

Det gjorde den visst. Men det kan dröja ett par minuter. Jag har raderat de andra inlägget som låg i ett annat forum.

spn skrev:
Jag gjorde bedömningen att D100 är för långsam i sin hantering av dessa stora bildfiler att actionfotografering blir hämmat. Bilar och hojar kör snabbare än vad kameran hinner jobba och då har man ju ingen nytta av produkten (för den typen av jobb)."
Om man är proffs och/eller actionfotograf så är nog D1x ett bättre alternativ ja. D100 är ju tänkt som en (dyr) amatör- eller semi-pro kamera och kostar bara hälften av en D1x.

om du menar den nya canonen (eos1D) så lär det vara rackans snabb, 8 bilder/s med eldstötar upp till 40 bilder i sträck innan den måste hämta andan. om du menar den gamla d2000 så är den SLÖ! ca 3 bilder/ och max 7 bilder i rad. köp ej denna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar