Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameror - prutvaror?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! Jag verkar stå i begrepp att köpa dyrkamera med semidyrt objektiv samt ett minneskort eller två. Totalsumman hamnar runt 30 kkr.
Är den sortens utrustning något det brukar finnas prutmån på?

Jag hör till den delen av svenskheten som gravt otrivs med att försöka pruta, och oftast är det ju inte aktuellt heller. Men på vissa varor, som bilar, hör det liksom till. Och då försöker jag i alla fall, för får jag välja mellan att slippa pruta eller spara några tusen så väljer jag att spara några tusen. Men är det oprutbart slipper jag gärna försöka. Jag är ändå så dålig på det!

Så - vad säger era erfarenheter? Brukar man kunna gnöla till sig något när det handlar om kameraprylar för 30 papp, eller betalar man och ser glad ut?

Det går absolut att pruta, hur mycket beror på handlarens marginal. Dvs det beror helt på inköpspriset kontra prissättningen som butiken har... eller om du köper något som de vill bli av med. Prutade som senast i fredags ner ett Sigma 35 1.4 Art med 1200:-, dvs butiken matchade den billigaste på nätet.

När jag köpte min 6D + Canon EF 50 1.4 samt en Think Tank Retrospective 7 så kunde samma butik dra av 300:- på väskan, inte mycket men paketet med kamera och objektiv var redan nedsatt med 2500:- jämfört med styckespriserna. Resultat = både köpare och säljare glada :)

Generellt sett så går det mer ofta att pruta än att inte pruta när man köper över 500:-, onlinebutik som fysisk. Eller så får man med något på köpet.

Mvh,
Nicklas

Man kan ju fråga snällt utan att direkt pruta

Det går att lära sig pruta - eller förhandla om priset om det låter bättre - och förhandla i största allmänhet: Livet är en enda räcka förhandlingar kan man tycka ibland. Jag kan rekommendera Herb Cohens bok You can negotiate anything, en klassiker som går att få för bara 67 kronor i pocket. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0553281097. Tror den kom på svenska också, kan finnas på bibblan. Rolig också.

Om man inte vill pruta kan man ju helt enkelt fråga vad alltihop skulle kosta som ett paket. Tid och plats betyder en del, tjejen i kassan på en stormarknad i rusningstid är inget bra val.

Gäller vara fräck nog och trevlig...
Jag var i Malmö i veckan och prutade en taxiresa från 140 till 65:- pix..

Internet

Leta efter lägsta pris på internet och förklara för din fotohandlare att du heller köper av honom än på nätet men mer än någon hundralapp mer än nätproset vill du inte betala. Då kan handlaren själv bestämma om han vill ha en liten förtjänst elle ringen alls. Du ger honom en just chans att acceptera eller tacka nej.

Prutade 1400 i förra veckan. Frågade om jag kunde få ett paket pris på ett Sigma 300mm + en Lensbaby composer

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Perfekt läge att få minneskort "gratis". Jag är världens sämsta prutare men att få ett paketpris lyckas till och med jag med ibland.

Man kan inte utgå från att det måste vara större marginal bara för att det är dyrare utrustning. Tillverkaren KAN ha högre marginal j f med produktionskostnaden men det innebär inte nödvändigtvis att handlaren har det - men man kan försöka. Lättast är nog om du kan få säljaren att slänga med något man ändå vill ha för då säljer ju de mer.

Jo precis, det rör sig inte om en hård förhandling utan en vänlig fråga. Och går inte det kan man precis som sagt oftast i alla fall få med något (minne/uvfilter), och går inte det heller så har man försökt :)

Ett tips kan ju vara att försöka pruta till sig extra prylar istället för att pruta till sig ett lägre pris.

Om handlaren ger dig 1000:- lägre pris så har han förlorat 1000:- och du har tjänat 1000:-. Om han istället ger dig minneskort till ett marknadsvärde av 1000:- (som du ändå hade tänkt köpa) så har du fortfarande tjänat 1000:- men handlaren förlorar bara inköpsvärdet, kanske 500:-.

Och om han istället ger dig prylar för 1200:- så har du tjänat 1200 och han förlorar bara 600. Båda vinner på det jämfört med att ge dig 1000 kr rabatt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar