Tjaaa. kan ju bara säga att du förmodligen ändå kommer att vilja ha bilderna på papper, i varje fall när det gäller barnbarnen. Ska du bara ändå ha bilderna i datorn, räcker i princip en vanlig flatbäddsscanner för 1500:-.
Ska du köra digitalt, får du nog räkna med en 7000-9000:- för kameran. Sen har du ju inte mycket andra kostnader, förutom de bilder du vill köra ut på papper.
Analogt har du en hel uppsjö att välja emellan t.ex
Canon EOS300
Nikon F65
Minolta Dynax 5
Pentax MZ5
Dessa kostar mella 3-5000:- lite beroende på vilket objektiv man väljer till.
Tillkommer sen en scanner för allt mellan 1500-4500:- beroende på typ och prestanda.
Man kan säga att det handlar om typ samma pengar som ska ut. Dvs någonstans runt 7-9000:-
Sen förstår man ganska omgående att den inbyggda blixten ska befinna sig i nedfällt läge och med en extra blixt i blixtskon, när man ska plåta barn (och barnbarn). Helst då en blixt som går att vinkla (men det går bra med en enkel och en omnibounce (diffusor) också.
Du har ju även en stor begagnatmarknad.
T.ex
Canon EOS 500n
Nikon F60
Minolta..
Pentax..
Som du märkte så drog jag mig åt det analoga hållet...så nu får man väl stryk av alla digitalfotografer här.
Nåja.. Jag tror ändå att med den förutsättningen, att du ska fotografera barnbarnen, ändå vill ha bilderna på papper som sagt. Därav analogt.
Det blir ganska kostsamt att dra upp kopior från digitalt. (ca:4:- st) Dvs 20 kopior från "en rulle" blir typ samma kostnad som du har på en vanlig rulle.