Annons

Kameran känner inte objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D80 med Nikkor 18-105mm båda köpta nya i juli.

De första månaderna fungerade allt superbra men nu på senare tid har ett problem uppstått som kommer allt oftare.

När jag står och fotar kan F-- börja blinka som betyder att objektiv saknas. Om jag då zoomar ut objektivet och sedan vrider in det med en smäll funkar allt bra igen.

Vad är felet och hur gör jag något åt det? är så himla irriterande när man har ett perfekt motiv och så blir det så.
 
Jag har en Nikon D80 med Nikkor 18-105mm båda köpta nya i juli.

De första månaderna fungerade allt superbra men nu på senare tid har ett problem uppstått som kommer allt oftare.

När jag står och fotar kan F-- börja blinka som betyder att objektiv saknas. Om jag då zoomar ut objektivet och sedan vrider in det med en smäll funkar allt bra igen.

Vad är felet och hur gör jag något åt det? är så himla irriterande när man har ett perfekt motiv och så blir det så.

Kontakterna på objektivet och/eller kameran är oxiderade. Dålig anslutning kan ge det resultat du beskriver.

Rengör och förhoppningsvis försvinner problemet.
 
isoPropanol är alltid bra ( och rent ) men tyvärr inte tillgängligt för alla.
Elektriska kontakter svarar annars bra på T-röd eller Elektronikrengöring om man vill satsa lite mer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.