Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerahuset i Canon Eos 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej

Jag har haft min Canon Eos 300D i 2 månader. Min brorsa lånade kameran häromdagen och tror inte ni att han skitade ner halva kameran?

Inne i kammerahuset ser det relativt för jävligt ut. Själva spegeln är småflammig och spegeln (jag vet inte riktigt vad den heter) som sitter uppe i taket på kameran, ni vet plastbiten som har de 7 fukiseringpunkterna är smutsig.

Så när man tittar i sökaren ser det ut som när man har tvättat ett fönster med en smutsig trasa. Med andra ord, det ser RIKTIGT tråkigt ut med smutsränderna. Speciellt är det skitigt runt om i kanterma.

När man fotar ser det viserligen helt OK ut. Så bildkvalitèn verkar inte ha påverkats.

Så därför undrar jag följande;

1: Hur mycket kostar rengöring av kamerahus/ spegeln och den där plastskivan i taket?

2: Kan man inte rengöra sådant själv? I såfall vad rekomenderas. Vilket typ av icke skadlig rengöringsmedel finns det?

3. Om nu den där plastskivan i kamerahus taket skulle eventuellt vara sönder. Kan då Canons Service byta ut delar? I såfall hur mycket skulle det kosta.

Som sagt bilderna ser inte ut att påverkas, men det ser för traskigt ut i sökaren och jag kommer ALDRIG mer låna ut min kamera till brorsan.

MVH/Patrik
 
Har du en riktig bror som tycker om sin bror så bekostar han en rengöring på ett inlämnat ställe.
 
Canon IT-center i hägersten borde kunna hjälpa dig. De har bytt namn och tel nu, men om du ringer Canon svenska så borde du få tag på ett nummer.

//Daniel.J
 
Eller så borde tex kamera doktorn kanske kunna hjälpa dig. Men jag skulle nog köra på canons tror det skulle gå på 5-600 iaf
 
Vad du än gör...vidrör inte spegeln med NÅGONTING om du inte är hundra på vad du gör, särskilt inte med fingrarna... Du åker på ett byte direkt kan jag nästan lova.
Dessutom är det viktigt att du inte en enda damm/smutspartikel kvar i utrymmet. Det yr omkring när spegeln fladdrar, och hamnar till slut på sensorn och DÅ lär du se skräpet ganska tydligt...
 
gör väl inget med fingeravtryck på spegeln? bara irriterande i sökaren, men påverkar ej bilen


försök med en blås borste
 
Fingeravtryck på spegeln kan förmodligen i värsta fall störa både autofokus och epxoneringsmätare.
 
geronimo13 skrev:
gör väl inget med fingeravtryck på spegeln? bara irriterande i sökaren, men påverkar ej bilen

Hmm.. på en modern kamera kan det påverka både AF och ljusmätningen eftersom båda två (väl) använder ljus som går via spegeln?

Eftersom kameran är ny så är det nog bäst att lämna in den och om det skulle bli hiskeligt dyrt så bör väl hemförsäkringen täcka det.

[EDIT]Uhu, där var jag för långsam.. :)[/EDIT]
 
Linmajon skrev:
Vad du än gör...vidrör inte spegeln med NÅGONTING om du inte är hundra på vad du gör, särskilt inte med fingrarna... Du åker på ett byte direkt kan jag nästan lova.
Dessutom är det viktigt att du inte en enda damm/smutspartikel kvar i utrymmet. Det yr omkring när spegeln fladdrar, och hamnar till slut på sensorn och DÅ lär du se skräpet ganska tydligt...

Hmmm... Hur gör du när du byter objektiv ute i naturen på fototur? Damm och smutspartiklar finns överallt och är lätt att få i när man byter objektiv. Skulle man vara så rädd hade man aldrig vågat byta när man är ute och smyger i gräset.
 
Smajly skrev:
Hmmm... Hur gör du när du byter objektiv ute i naturen på fototur? Damm och smutspartiklar finns överallt och är lätt att få i när man byter objektiv. Skulle man vara så rädd hade man aldrig vågat byta när man är ute och smyger i gräset.
Jag överdrev förstås en smula, men man bör se upp lite ändå. Man bör definitivt inte byta om dammet yr omkring en. Det hör också till att man måste peta bort damm från sensorn med jämna mellanrum. Får man feta,klibbiga dammflingor blir det lite svårare att handskas med.
 
Smajly skrev:
Hmmm... Hur gör du när du byter objektiv ute i naturen på fototur? Damm och smutspartiklar finns överallt och är lätt att få i när man byter objektiv. Skulle man vara så rädd hade man aldrig vågat byta när man är ute och smyger i gräset.

Är bara till att rengöra. Jag har sett proffsfotografer sitta med hus utan lock och glugg på runt halsen i en hel fotbollsmatch. Detta är med 1d och 1ds kameror dock.
 
Jag har bytt mattskivan på EOS 300 det kostar om-
kring 600:- plus en enklare rengöring av spegeln
om han nu inte har skadat den, då drar det med sig mer arbete, rör inte mattskivan eller spegeln
om du inte vet hur du gör, ett råd från jag ger
dig eftersom jag är kameratekniker i Jönköping så
skicka kameran till mig jag kan hjälpa dig.
Rosenbergs i Jönköping.
Kameraroffe
 
luft på burk?

En sak som for genom mitt huvud.
Är det bra att använda luft på burk för att blåsa bort dam ur kamerahuset? Givetvis ska man inte gå för nära med burken eftersom luften som kommer ur den är kall och kan därmed skada elektroniken ......
 
Hur ömtålig är igentligen spegel i en modern SLR, den lär ju kunna stå pall för en del krafter, men bara i vissa riktningar enligt designen.
 
Spegeln brukar hålla lika länge som kameran den
dämpas av en dämplist när den fälls upp, jag har
jobbat som kameratekniker sedan 1960 har bytt en
hel del speglar men då i samband med att kameran
har varit stötskadad, om spegel blir smutsig är
det lätt att rengöra den, en speciell duk finns
att köpa hos fotohandlarn men man får ta det med
mjuk hand, luft på burk är bra men kan ibland spy
ut vätskan och då kan det bli kris.
Kameraroffe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.