Annons

kamerahus vs objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Jag är bara lite nyfiken på vilken kombination som ger bäst bilder.
Förhållandet är utomhus i bra ljus.
Vad tror ni ger bäst bilder, t.ex min kamera,eos 450d med ett toppobjektiv? Eller en eos 7d alt. 5d Mark II med ett sämre objektiv?

Vad skulle ni helst fota med:

7d med Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS till Canon, nu med stabilisering.

450d med Canon EF 70-200/2,8 L USM.

Båda paketen landar runt 17000:-

Alltså: om ni måste välja, prioterar ni kamerahus eller objektiv.

Vad tror ni ger bäst bilder, t.ex min kamera,eos 450d med ett toppobjektiv? Eller en eos 7d alt. 5d Mark II med ett sämre objektiv?

Jag skulle ha satsat på en 7d och sigman. Sedan går det alltid att byta optik i framtiden. 7d är en fantastisk kamera.

Varför inte ett Canon EF 70-200 f/4LIS USM?

Varför då?

Jag gjorde samma val men jag ångrar mig inte ett dugg. Visst skulle det ha varit bra ibland att ha 2.8 men jag skulle inte vilja vara utan stabiliseringen. Och jag kunde inte få både helt enkelt.

Jag skulle definitivt byta kamera först. 5D mk II mot 450d, just den uppgraderingen gjorde jag för cirka ett år sen och är mycket lycklig att jag gjorde det. ISO-3200 på 5DmkII känns bättre än ISO-200 på 450d. Knapparna är bättre. Man kan filma.

Med det sagt, en 70-200 2.8 är jätteintressant (och jättetung). Det är något värt att spara till. Men kameran kommer göra mer för dig än objektiv uppgraderingen.

Sen så 5DmkII vs 7D är väldigt mycket fullformat (5DmkII), vs snabb bra AF och fler filmlägen (7D). Smakfråga vad man prioriterar. Har man många bra/dyra EF-S eller APS-C objektiv kan det tala för 7D.

Kan för övrigt påtala att Sigmas billiga 70-200/2.8 definitivt är värd ett köp om man inte vill betala för Canons 70-200. Autofokusen är inte så snabb och den är nog inte lika regntålig, men den levererar bra bilder.

Så har man inte L-budget kan man fortfarande bekosta en 2.8, för halva priset.

Fördelar med 70-200/4L är ju annars att den har en rimlig vikt och enkelt kan tas med. 70-200/2.8 är ju bara för folk som vill/orkar konka mycket skrot.

Frågan är ju vad du ska fota? Jag fotar mest motorsport, flyg mm, och då är min 7D underbar. Hade jag fotat mer natur, macro mm hade jag gärna haft en 5D istället. Eller lagt pengarna på fingluggar om jag redan hade haft en 450D, fotar man stillastående saker så är ju inte en snabb kamera med snabb fokus högsta prio.

L-gluggen 7dagar i veckan! Absolut!
Bilder med din 450D + 70-200L2.8 ger garanterat skarpare bilder, bättre färger och mycket snyggare bakgrundsoskärpa än 7D + 70-300IS (ej L, det finns en 70-300L också och den är riktigt bra)
Pga den långsamma AF i 70-300 kommer du inte ens kunna nyttja 7Ds snabbhet.

Dessutom varar värdet på objektivet (om du köper begagnat) mycket bättre än på kameran!

Köper du objektiv nu så kommer du ha glädje av den när du byter kamera i framtiden (kanske i 20 år till) men köper du ny kamera så kommer du vilja byta igen om 5 år och fortfarande få oskarpa och trista bilder med ett halvtaskigt objektiv!

Jämför här:
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=358&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

L-gluggen 7dagar i veckan! Absolut!
Bilder med din 450D + 70-200L2.8 ger garanterat skarpare bilder, bättre färger och mycket snyggare bakgrundsoskärpa än 7D + 70-300IS (ej L, det finns en 70-300L också och den är riktigt bra)
Pga den långsamma AF i 70-300 kommer du inte ens kunna nyttja 7Ds snabbhet.

Dessutom varar värdet på objektivet (om du köper begagnat) mycket bättre än på kameran!

Köper du objektiv nu så kommer du ha glädje av den när du byter kamera i framtiden (kanske i 20 år till) men köper du ny kamera så kommer du vilja byta igen om 5 år och fortfarande få oskarpa och trista bilder med ett halvtaskigt objektiv!

Jämför här:
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=358&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Där skrev du precis det jag satt och tänkte. Kamerahus är kortsiktigt, objektiv är långsiktigt.

Hmm. Ni som rekommenderar 450d med svendyra objektiv får gärna förklara hur ni resonerar lite. Jag äger bland annat än 450d och förstår inte hur man kan ge denna rekommendation.

Med den kameran får man väldigt få foton som är i toppklass. Förutsatt att man inte tänkt läsa sig vid f:2.8 ISO-100 för varje foto så lär man inte få så speciellt stor nytta av det superdyra objektivet.

...

Prioriterar båda skulle jag vilja säga. Har trots allt hänt endel sedan 450D kom, samtidigt är ett bra objektiv från 90-talet fortfarande ett bra objektiv (dock har tex bildstabiliseringen tagit stora steg framåt).
Tex klassiska 50/1.4 50/1.8 och 85/1.8 är från början av 90-talet och anses av många som några av Canons skarpaste. Så ett skarpt objektiv är aldrig fel.

Du fotograferar utomhus i bra ljus, så extremt ljusstarka objektiv samt IS är inte så viktiga för dig.

Då skulle jag satsa på ett begagnat 5DMKII hus. Finns 12 st bara på Fotosidan i pris från 8000:- och uppåt. Kommer säkert bli ännu fler beg när III:an fortsätter att sälja som smör.

Och så skulle jag köpa ett nytt 70-200/4L utan IS.

Säg beg 5DII för 10" och 70-200 kostar 6500:- på Cyber. Då har du en fantastiskt trevlig kombination och relativt ljusstarkt objektiv som ger kanonskärpa.

Om du framöver känner att ljusstyrkan i objektivet tryter eller vill ha IS så kan du titta på fasta ljusstarka som komplement eller byta upp 70-200 objektivet. Det brukar sälja för runt 5000:- beg så den förlusten blir inte så stor (utifallatt).

Hmm. Ni som rekommenderar 450d med svendyra objektiv får gärna förklara hur ni resonerar lite. Jag äger bland annat än 450d och förstår inte hur man kan ge denna rekommendation.

Med den kameran får man väldigt få foton som är i toppklass. Förutsatt att man inte tänkt läsa sig vid f:2.8 ISO-100 för varje foto så lär man inte få så speciellt stor nytta av det superdyra objektivet.

Jag resonerar så att optiken har större betydelse mellan dessa två objektiv än vad kamerahusen skiljer sig åt, bildkvalite' högre.

Jag resonerar så att optiken har större betydelse mellan dessa två objektiv än vad kamerahusen skiljer sig åt, bildkvalite' högre.

Okidoki :) jag resonerar lite annorlunda eftersom jag tänker på helheten (alla andra objektiv man har).

Jag har Canons 70-300/4-5.6 och är Sigman objektiv i klass med den kan jag hålla med om att det är ett tråkigt objektiv.

Roligast är naturligtvis att både uppgradera kamera och objektiv.

450D är kanske en gammal kamera, men absolut tillräckligt bra för att ta riktigt fina bilder med. Om du tar bilder utomhus på dagen (dvs fotar med ISO 100-200) så lovar jag att du inte ser skillnad på bilder tagna med 450D och en modern proffskamera som Nikon D3 som har samma antal pixlar (utom möjligen om du vill ta fram mörka detaljer ur skuggorna). Och om du inte får räkna pixlar kommer du inte se skillnaden mellan 450D och 7D (inte ens i skuggorna)...
Det är endast om du behöver supersnabb AF, serietagning, eller kunna fota på höga ISO som de nyare kamerorna är märkbart bättre. (och vill du nyttja snabb AF eller följande fokus så måste du ändå ha ett bra objektiv. 70-300 är LÅNGSAMT! Jag lovar, jag har haft ett!)

Dock kan du enkelt se skillnade på bilder tagna av 70-200L2.8 och ett 70-300 4-5.6.

Betänk att det finns proffs som fortfarande fotar med gamla 5D mk1. Dock har jag aldrig sett ett proffs med billiga objektiv.

Bevis på bra bilder med 450D? Leta på fotosidan! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...&_tag=&_orientation=&sort=ptime+desc&maxrows=

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar