För att förtydliga även mitt inlägg #5 ovan, där jag skrev att det inte borde vara så svårt att hitta alternativ till de fyra märken som nämndes, så menade jag därmed inte att detta var detsamma som att dessa skulle bojkottas. Det finns ju väldigt många faktorer att ta hänsyn till innan man gör något sådant.
T.ex. borde man väl i så fall titta på nästan alla de produkter vi i väst köper idag. Det är få som inte är tillverkade i något låglöneland. Du har ju H&M, Ikea, osv osv.
Eller t.ex. Continental, som tidigare hade en fabrik i Sverige för att tillverka däck. De la ner denna, och massor av svenskar blev förstås arbetslösa. Dessa försökte då att köpa anläggningen för att själva fortsätta verksamheten, eftersom den fortfarande gick med vinst. Men Continental ville tjäna ännu mer, så de beslöt att flytta verksamheten till Rumänien, där lönerna är mycket lägre. I samband med flytten frågade en reporter från Sveriges Radio ifall däcken nu skulle komma att bli billigare för oss här i Sverige? Det skulle de förstås inte.
Inte en enda krona!
Sedan höll Continental länge på och jiddrade med sina svenska arbetare, och lovade och lovade att de skulle titta på möjligheterna för dem att köpa produktionsanläggningarna. Continental förhalade och förhalade. Tills anläggningarna plötsligt en dag demonterades snabbt, så att ingen skulle hinna att stoppa detta.
Tidigare hade också svenska Gislaved köpts upp av Continental och försvunnit.
Personligen har jag inte heller några goda erfarenheter av Continentals kvalitet. Vår mekaniker beställde drivremmar från dem till vårt minsta flygplan. STORT misstag! Resultatet blev haveri, pga att remmarna under belastning töjde sig runt 10 gånger mer än de skulle enligt specen(!) Kunde ha kostat både mig och min flygelev livet.
Så jag bojkottar i alla fall för min del alla däck, remmar etc. som det står Continental eller ContiTech på. :-(
.