Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraföretag utan fokus på mänskliga rättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för länken!

Det är riktigt trist att det inte finns något vettigt alternativ till att handla med företag som har de här förhållandena för sina anställda...

Tja, de nämner tre och ingen av de största tillverkarna, så det kanske inte är underlag nog för att svartmåla hela branschen, eller?

Tack för länken!

Det är riktigt trist att det inte finns något vettigt alternativ till att handla med företag som har de här förhållandena för sina anställda...
Men det gör det väl ändå! De fyra företag som av MakeITfair kritiseras för arbetsförhållandena i sina Vietnam-anläggningar är Olympus, Pentax, Samsung och Sanyo, och det kan väl knappast vara särskilt svårt att hitta alternativ till dessa. Deras utbud är ju till största delen tämligen konventionellt. Och till det lilla som inte riktigt är det, så finns det massor av alternativ från andra.
.

Senast ändrad:
Jag menar, hade det gällt att hitta alternativ till ett originellt företag, som Sony, som hela tiden sprutar ut "galna" idéer så hade det varit värre. Då hade du bara haft två alternativ att välja på - antingen att avstå, eller att "bita i det sura äpplet". :)
.

Tja, de nämner tre och ingen av de största tillverkarna, så det kanske inte är underlag nog för att svartmåla hela branschen, eller?

"ingen av de största tillverkarna" har väl inga fabriker där.
Antagligen har "de största tillverkarna" i Thailand och Kina
generösa förmåner för arbetarna, 5 veckors semester osv....

Det har de nog antagligen inte nä...

Det bästa man kan hoppas på är väl att de anställda inte behandlas alltför uselt.
.

Det har de nog antagligen inte nä...

Det bästa man kan hoppas på är väl att de anställda inte behandlas alltför uselt.
.

Jag kunde inte låta bli.
Det man inte vet om har ingen ont av.
Visst, bojkotter kan nog hjälpa ibland, men då bör man ha på
fötterna och kolla upp hela branschen.
Det är pengarna som styr, högsta vinst per enhet eller
bra rykte och mer sålt.

"ingen av de största tillverkarna" har väl inga fabriker där.
Antagligen har "de största tillverkarna" i Thailand och Kina
generösa förmåner för arbetarna, 5 veckors semester osv....

Knappast. Men det har väl å andra sidan nästan ingen i de regionerna. Troligen inte vi heller på sikt.

Men det gör det väl ändå! De fyra företag som av MakeITfair kritiseras för arbetsförhållandena i sina Vietnam-anläggningar är Olympus, Pentax, Samsung och Sanyo, och det kan väl knappast vara särskilt svårt att hitta alternativ till dessa. Deras utbud är ju till största delen tämligen konventionellt. Och till det lilla som inte riktigt är det, så finns det massor av alternativ från andra.
.

Det kan vara svårare att undvika än man tror. För att ta ett direkt exempel: tänk på att Sanyo bygger kompaktkameror åt de flesta av de stora märkena och att i stort sett alla kameror använder Samsung-komponenter i någon form.

Dessutom använder alla hela kedjor av underleverantörer i fler led där man kan isolera sitt varumärke från PR-mässigt tveksamma arbetsförhållanden.

Så tyvärr, den enkla och ganska bittra sanningen är att det knappt går att köpa någon form av elektronisk utrustning utan att i varierande grad också betala pengar till företag med dåliga och ibland avskyvärda arbetsförhållanden. Och tänk på att elektronikkomponenter numera sitter i väldigt mycket saker vi köper.

Det skulle behövas någon form av varudeklaration av elektronik, lite som hos matvaror, så skulle det i alla fall bli lite lättare att spåra underleverantörer och därmed som konsument ha lite bättre aning om vad det är man köper. Men det lär nog tyvärr bli svårt att få branschen att gå med på - vem man köper saker av betraktas som affärshemligheter som man vill undanhålla sina konkurrenter.

Jo, men det är väl ändå helt klart att det var just det jag menade, även om jag inte uttryckte det alldeles explicit.
.

För att förtydliga även mitt inlägg #5 ovan, där jag skrev att det inte borde vara så svårt att hitta alternativ till de fyra märken som nämndes, så menade jag därmed inte att detta var detsamma som att dessa skulle bojkottas. Det finns ju väldigt många faktorer att ta hänsyn till innan man gör något sådant.

T.ex. borde man väl i så fall titta på nästan alla de produkter vi i väst köper idag. Det är få som inte är tillverkade i något låglöneland. Du har ju H&M, Ikea, osv osv.

Eller t.ex. Continental, som tidigare hade en fabrik i Sverige för att tillverka däck. De la ner denna, och massor av svenskar blev förstås arbetslösa. Dessa försökte då att köpa anläggningen för att själva fortsätta verksamheten, eftersom den fortfarande gick med vinst. Men Continental ville tjäna ännu mer, så de beslöt att flytta verksamheten till Rumänien, där lönerna är mycket lägre. I samband med flytten frågade en reporter från Sveriges Radio ifall däcken nu skulle komma att bli billigare för oss här i Sverige? Det skulle de förstås inte.

Inte en enda krona!

Sedan höll Continental länge på och jiddrade med sina svenska arbetare, och lovade och lovade att de skulle titta på möjligheterna för dem att köpa produktionsanläggningarna. Continental förhalade och förhalade. Tills anläggningarna plötsligt en dag demonterades snabbt, så att ingen skulle hinna att stoppa detta.

Tidigare hade också svenska Gislaved köpts upp av Continental och försvunnit.

Personligen har jag inte heller några goda erfarenheter av Continentals kvalitet. Vår mekaniker beställde drivremmar från dem till vårt minsta flygplan. STORT misstag! Resultatet blev haveri, pga att remmarna under belastning töjde sig runt 10 gånger mer än de skulle enligt specen(!) Kunde ha kostat både mig och min flygelev livet.

Så jag bojkottar i alla fall för min del alla däck, remmar etc. som det står Continental eller ContiTech på. :-(
.

Senast ändrad:
Swedwatch konstaterar i en rapport att "Kameraföretag är dåliga på att ta hänsyn till internationella konventioner och anställningstrygghet." och att "De osäkra och ofta olagliga anställningsformerna gör att exempelvis löneökningar inte kommer en stor del av arbetarna till gagn."

Läs mer http://www.swedwatch.org/sv/rapporter/kameraforetag-utan-fokus-pa-manskliga-rattigheter

Misstänker att de flesta varor som vi köper av stora företag är tillverkade på bästa möjliga,
eller på det bästa billigaste sättet, som är grunden till vårt "välstånd!"
Att vi inte behöver betala så mycket för våra saker....

Nu har nå'n visat på oss en annan del av det hela, att vissa vissa kameratillverkare är "bovar",
då glömmer vi tex billiga sportskor via barnarbetare så länge, eller billiga kläder, eller billigt medicin, eller...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar