Annons

Kamera till webb så enkelt som möjligt!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag är avundsjuk på mobilkameraanvändarna som så otroligt enkelt tar en bild och publicerar på webben! Själv måste jag ta ut kortet ur kameran, stoppa det idatorn, importera till Shotwell, redigera för att skala ned och spara på min webbplats eller facebook.

Finns det genvägar?

Per.

PS. Jag använder Linux (Ubuntu).

Jag är avundsjuk på mobilkameraanvändarna som så otroligt enkelt tar en bild och publicerar på webben! Själv måste jag ta ut kortet ur kameran, stoppa det idatorn, importera till Shotwell, redigera för att skala ned och spara på min webbplats eller facebook.

Finns det genvägar?

Per.

PS. Jag använder Linux (Ubuntu).

Tjaaaa, alltså, du kan ju använda mobilkameran....

Skaffa ett minneskort med WiFi på, ladda upp direkt på Flickr från kameran. Har du inte tillgång WiFI men en smartphone med dig, så kan du koppla kortet via telefonens WiFi till Flickr. Så, problemet löst. :)

Eye-fi

Finns ju Eye-fi kort att sätta i kameran. Då kan du få bilderna direktuppladdade till webben, via ett trådlöst nätverk, var väl ungefär det du önskade :)

Kanske dags att FS skriver en artikel om USB-otg i smartphones snart, även om det känns lite motigt med teknik som aldrig kommer att dyka upp i nån iphone eller ipad? Funderingar kring hur man skickar/laddar upp bildfiler och tömmer minneskort utan att gå via dator återkommer ju rätt frekvent i forumen, och just fotografer är kanske den grupp som har allra störst glädje av USB-otg.

Skaffa ett minneskort med WiFi på, ladda upp direkt på Flickr från kameran. Har du inte tillgång WiFI men en smartphone med dig, så kan du koppla kortet via telefonens WiFi till Flickr. Så, problemet löst. :)

Å, tusan! Så enkelt, alltså?

Normalt handlar det om att ta en bild av någon pryl, eller liknande, så jag är oftast hemma och har då tillgång till wlan. Jag kollar Ey-fi.

Tack hörni!

Per.

PS. Jag vet inte om jag fattade hur USB-otg löser mitt problem, men det verkar som om det handlar om att dra sladd mellan kamera och telefon. Är det så?

Å, tusan! Så enkelt, alltså?

Normalt handlar det om att ta en bild av någon pryl, eller liknande, så jag är oftast hemma och har då tillgång till wlan. Jag kollar Ey-fi.

Tack hörni!

Per.

Ja, om du skaffar ett EyeFi och din kamera har en SD-Kortplats så är det så enkelt. Läs på länken som Christer la ut.

PS. Jag vet inte om jag fattade hur USB-otg löser mitt problem, men det verkar som om det handlar om att dra sladd mellan kamera och telefon. Är det så?

Just precis - du använder telefonen för att ladda upp bilder från vilken kamera som helst, var du än är (tja, så länge du har mobiltäckning eller wifi), utan annan extrautrustning än en sladdstump för nån tia. Och om du gillar de retroeffekter osv som de väldigt populära filter-apparna ger kan du alltid lägga på dom innan du laddar upp bilderna från systemkameran.

Men om du är hemma hos din egen dator måste det förstås vara smidigare att skicka bilderna direkt till den, antingen med kabel eller trådlöst.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto