Annons

Kamera som fotar bra med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mairas

Medlem
Jag fick en Samsung WB550 förra året. Jag ville ha en bra kamera som är ett mellanting mellan systemkamera och kompaktkamera. Bilderna blir jättefina i dagsljus, men så fort de blir lite mörka blir de verkligen jättedåliga. Bilderna blir fulla av "cirklar" alternativt suddiga. Jag har skickat in kameran på reparation men de hävdar att den är helt ok och att kameror fungerar på detta sätt. Blixten reflekterar dammkorn. Nu orkar jag inte tjata mer på dem utan accepterar kameran som en "sommarkamera".
Men nu till vintern önskar jag en billig kamera som kan ta bra blixtkort. Har ni några förslag? Helst under 2000kr.

Eller har ni andra ideer hur jag kan få min kamera att ta bättre kort på höst och vinter/kvällar?

Jag har bifogat 2 bilder
 

Bilagor

  • ny kamera 130.jpg
    ny kamera 130.jpg
    19.5 KB · Visningar: 412
  • jul 002.jpg
    jul 002.jpg
    17.2 KB · Visningar: 413
Välkommen till Fotosidan!

Alla kompaktkameror behöver rikligt med ljus för att ge fina bilder.

Alla kameror är usla på att ta bilder med sin inbyggda blixt. Det blir inte mycket bättre även om du köper en Nikon D700 och använder den inbyggda blixten. Med en systemkamera kan du däremot använda en extern blixt som går att rikta mot taket eller en vägg så att ljuset studsar och ger en mycket behagligare mjukare ljussättning.

Om du ska fotografera i mörk inomhusmiljö utan blixt behövs en kamera som har väldigt goda ISO-egenskaper och ett riktigt ljusstarkt objektiv. Det är dyrt.

Det är bara att acceptera att det är svårt att fota i mörk miljö.
 
Jag tycker att det ser ut som att du haft fingrarna i vägen för blixten. På den här kameran sitter blixten på framsidan alldeles under avtryckaren.

Den här kameran kan ge rätt bra bilder om den används rätt.
 
Du får nog dubbelkolla så att du inte skymmer blixten med fingrarna för det ser helt klart så ut?
 
Bilderna blir fulla av "cirklar" alternativt suddiga. Jag har skickat in kameran på reparation men de hävdar att den är helt ok och att kameror fungerar på detta sätt. Blixten reflekterar dammkorn.

Jag klipper ut lite text från ett dokument från Zeiss som handlar om skärpedjup och bokeh; "Depth of Field and Bokeh by H. H. Nasse March 2010", som handlar om just detta fenomen:

"It is often possible to observe similar effects in photos taken using flash photography with digital compact cameras if there are specks of dust floating in the air close to the camera and these specks are illuminated by the flash. They are very brightly illuminated due to their close proximity to the flash but at the same time are reproduced very much out of focus. Their inner structure and transparency therefore create in many observers the perception of transparent spheres floating in the room. If you search the Internet for ‘orbs’ you will find dozens of articles in which this phenomenon is interpreted as mysterious ghosts. But in reality the reason is a diffraction pattern of the light waves travelling through the lens surfaces."

Det som händer i praktiken är alltså att damm nära kameran belyses väldigt kraftigt av blixten och bildar små väldigt ljusa prickar. Men eftersom de är så nära objektivet är de oxå väldigt ur fokus och blir stora ljusa fläckar i bilden.

Det är samma fenomen som ger upphov till de ljusa fläckarna i bakgrunden på den här bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1698268.htm
Formen på fläckarna är densamma som formen på bländar pupillen. Nu brukar man justera objektiven så att de ger snyggare bakgrundsoskärpa än oskärpa i förgrunden, Sen är det ju en viss skillnad på ett objektiv för 15 tusen och en kompaktkamera. Men principen är den samma ljusa punkter som är kraftigt ur fokus.
 
Tack för era svar!

Helt klart så är mitt finger för blixten. Jag troode faktiskt inte att jag var så tanklös, men det var jag. Har hela tiden tänkt att inte ha fingret framför objektivet. jag ställde mig i spegeln och tittade hur jag vanligtvis håller kameran och visst var fingret där.

Men, jag är en amatör, jag får skylla på det =)

Jag fick ett tips av en vän som exprimenterat mycket med kameror. Han satte över en bit vit isoleringstejp på blixten för att få ett behagligare ljus. Jag har inte testat detta själv, men vad tror ni om det?

Hur bör man ställa in ISO-talen för att få bra bilder?
 
Tack för era svar!

Helt klart så är mitt finger för blixten. Jag troode faktiskt inte att jag var så tanklös, men det var jag. Har hela tiden tänkt att inte ha fingret framför objektivet. jag ställde mig i spegeln och tittade hur jag vanligtvis håller kameran och visst var fingret där.

Men, jag är en amatör, jag får skylla på det =)

Jag fick ett tips av en vän som exprimenterat mycket med kameror. Han satte över en bit vit isoleringstejp på blixten för att få ett behagligare ljus. Jag har inte testat detta själv, men vad tror ni om det?

Hur bör man ställa in ISO-talen för att få bra bilder?

Ingen större idé att sätta tejp på blixten, den blir mest bara svagare. För att få ett mjukare ljus behöver ljuset komma från en större yta. Hur som helst är det ju inte svårt att testa med en tejpbit så får du se...

ISO bör sättas så lågt som möjligt i de flesta situationer. Om det är mörkt kan det vara bättre att öka ISO än att få alldeles för långa slutartider eller behöva använda den usla ionbyggda blixten. Det blir en avvägning mellan för mycket brus och för långa tider. Var den gränsen går måste du själv avgöra från fall till fall, det är bara att kolla på bilderna så upptäcker du vad du tycker... (Om man använder stativ och plåtar stillastående motiv går det bra med långa slutartider ändå och då behöver man inte höja ISO.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.