Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera runt halsen tar en bild var 30e sek - laglig?

Produkter
(logga in för att koppla)

lattesweden

Aktiv medlem
Hej!

Memoto är en "lifeblogging" kamera som tar en bild var 30e sekund helt automatiskt när man bär den runt halsen. Min fråga är om den är laglig på publika platser och i butiker etc? Som jag förstått lagen så måste man själv trycka på avtryckaren för att det inte ska räknas som övervakningskamera, men jag är långt ifrån någon jurist, därav min fråga här.

http://memoto.com/

MVH / Anders

Tror de skiljer på om du som fotograf är närvarande på platsen när du fotograferar mer än själva tekniken hur du gör det, inkl. självutlösare, timer mm.

Var en artikel här på Fotosidan för inte så länge sedan om en fotograf som fick böta för en åtelkamera, men den tog bilder utan att fotografen var närvarande.

Memotos och googles kameror kommer att få pressen och alla möjliga jurister att gå bananas. Det kommer att bli intressant (jobbigt) att följa alla debatter som kommer.
Helt klart är att många arbetsplatser kommer att totalförbjuda dylika manicker.

Varför skulle den vara olaglig? I så fall är väl stativ och självutlösning också olaglig? Mig veteligen finns ingen lag alls som reglerar fotografering, utom vid skyddsobjekt. (om jag inte missade nått självklart i hastigheten nu)

Hej!

Memoto är en "lifeblogging" kamera som tar en bild var 30e sekund helt automatiskt när man bär den runt halsen. Min fråga är om den är laglig på publika platser och i butiker etc? Som jag förstått lagen så måste man själv trycka på avtryckaren för att det inte ska räknas som övervakningskamera, men jag är långt ifrån någon jurist, därav min fråga här.