Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
jag frågade runt för att få låna kalibreringsutrustning, jag fick till svar av en seriös fotograf att det inte finns något bättre än den egna utrustningen... han menade att det var bäst att göra det med ögonen. har jag överskattat kalibreringsverktygen?

om man gör det manuellt hur gör man då?

brukar det gå att hyra utrustning?
 
Att det skulle vara bättre att kalibrera med ögonen får stå för honom. Men jag skulle säga att ett intrument är bättre, ögat har lätt att anpassa sig efter omgivningen tex sitter du och kollar på en ljusgull väg så kommer du till slut tycka att den är vit. Du måste hela tiden bedömma när du klariberar med ögat har du ett intrument gör bedömmer det åt dig. Men sen att det dyrarare med ett kaliberingsverktyg.

Här finns har du några artiklar
http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2982
http://www.bold.se/forum/showthread.php?t=2522
 
nej, det finns inget så lättlurat som ögonen.
man vänjer sig megasnabbt vid färger.
jag har fått utsättas för ett speciellt "trick" på flera konstkurser genom åren för att bevisa just denna fakta.
sätt upp en färgmässigt spegelvänd svensk flagga (blått kors, gula fält) på en vit vägg och stirra på den i nån minut.
ta bort den och titta på den tomma vita väggen. vad ser du, jo om inte en rättvänd svensk flagga.
blått och gult är motsatsfärger.

gamma går bra att ställa men gör inget åt färgerna.

tycker du inte att dina kopior från labb ser ut som på skärmen (om du kör deras färgprofil) tycker jag att du ska investera i ett kalibreringsverktyg.
kalibrera bör du nämligen göra rätt ofta eftersom bildskärmar ändrar på sig med tiden.
hyra vet jag inte om man kan göra, men jag tycker det borde gå.
kanske någon annan kan svara på den frågan?
annars kanske man kan gå ihop med någon fotograferande kompis om man inte vill köpa en egen.
 
mandi skrev:
har jag överskattat kalibreringsverktygen?

Han kanske var seriös i sitt fotograferande, men beträffande färghantering var det inte så seriöst. Våra ögon är otroligt enkla att lura och det krävs helt optimala förhållanden omkring skärmen för att du ska kunna göra någon form av kalibrering som är i närheten av acceptabel visuellt. Nej, satsa du på en bra kalibrator.

MVH/Stefan
 
det var som jag trodde och hade lärt mig... tack för hjälpen, vet ni vad en "kalibrator" kostar?

har inte mycket pengar men vill ju ändå ha en bra...

tack.
/mandi
 
mandi skrev:
det var som jag trodde och hade lärt mig... tack för hjälpen, vet ni vad en "kalibrator" kostar?

har inte mycket pengar men vill ju ändå ha en bra...

tack.
/mandi

Just nu säljs EyeOne Display för 2500 kr.

Stefan
 
oj tack, får leta upp fotoklubben och kolla om de kanske är intresserade av att köpa in en, några digitala medlemmar borde de ju ha...

tack skall du ha.

känner du föresten till Creative Commons

http://creativecommons.org/

startade en tråd precis, men tänkte att du kanske kan svar här med om du vet ngt...

/Mandi
 
mandi skrev:
oj tack, får leta upp fotoklubben och kolla om de kanske är intresserade av att köpa in en, några digitala medlemmar borde de ju ha...

tack skall du ha.

känner du föresten till Creative Commons

http://creativecommons.org/

startade en tråd precis, men tänkte att du kanske kan svar här med om du vet ngt...

/Mandi

OT svar.
Finns en äldre tråd om CC oxå på FS.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40584
Använder själv CC på alla bilder jag lägger ut på nätet i eget syfte.
 
mandi skrev:
jag frågade runt för att få låna kalibreringsutrustning, jag fick till svar av en seriös fotograf att det inte finns något bättre än den egna utrustningen... han menade att det var bäst att göra det med ögonen. har jag överskattat kalibreringsverktygen?

om man gör det manuellt hur gör man då?

brukar det gå att hyra utrustning?

Jag hörde att det kostade ca 3-400:- att hyra en Spyder. Jag köpte min Spyder2 för från USA, och den kostade inklusive precis allting ca 1700:-.

Eftersom min skärm behöver kalibreras ungefär 1 ggr/vecka (och innan "framkallning"), så är Spydern "betald" efter att ha använt den i 4-6 veckor.

Jag ser en skillnad före/efter kalibrering, så jag anser att det är väl investerade pengar, speciellt då man ska skicka in kort för "framkallning"...

/Håkan
 
mandi skrev:
jag frågade runt för att få låna kalibreringsutrustning, jag fick till svar av en seriös fotograf att det inte finns något bättre än den egna utrustningen... han menade att det var bäst att göra det med ögonen. har jag överskattat kalibreringsverktygen?

Tro inte att alla proffs har koll på teknik. Den kompetensen finns oftast hos hobbyfotograferna.

Att kalibrera med Adobe Gamma och de egna ögonen är mycket bättre än ingenting, med det är inte alls så bra som att kalibrera med riktiga prylar.
 
Re: Re: Kalibrering

hakanv skrev:
Jag hörde att det kostade ca 3-400:- att hyra en Spyder. Jag köpte min Spyder2 för från USA, och den kostade inklusive precis allting ca 1700:-.

Eftersom min skärm behöver kalibreras ungefär 1 ggr/vecka (och innan "framkallning"), så är Spydern "betald" efter att ha använt den i 4-6 veckor.

Jag ser en skillnad före/efter kalibrering, så jag anser att det är väl investerade pengar, speciellt då man ska skicka in kort för "framkallning"...

/Håkan

Håkan, var köpte du den för 1700 kr. Var det på plats eller via nätet?? Lägg gärna upp länken till hemsidan så jag kan beställa.
/Jesper
 
Re: Re: Re: Kalibrering

Jesper71 skrev:
Håkan, var köpte du den för 1700 kr. Var det på plats eller via nätet?? Lägg gärna upp länken till hemsidan så jag kan beställa.
/Jesper

Jag köper en hel del via eBay och det gjorde jag även med Spyder2. Det är bara att söka och har man tur, så finns den till bra pris.

Spyder2 finns just nu hos denna säljare på eBay (som jag handlade min av). Priset är lite högre än när jag köpte: US $155.00 (och jag gav då US $145.00)

Ja, den är värd varje krona...
/Håkan
 
jag har också funderat på att köpa en spyder, men hur blir det på min platta tft skärm?
Det känns som att färgerna ändras bara man flyttar lite på ögonen, dvs att betraktningsvinkeln avgör hur jag upplever färger och kontrast.
jag har en crt skärm, men den tar ju upp halva min lägenhet. har ni några tips på hur man kommer runt denna problematik med tft skärmar.??
 
Jesper skrev:
Funkar Syder2 till en TFT skärm?

Ja, det fungerar...

/Håkan
 

Bilagor

  • tft.jpg
    tft.jpg
    51.8 KB · Visningar: 326
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.