Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)
supermax_fred skrev:

Det känns som att färgerna ändras bara man flyttar lite på ögonen, dvs att betraktningsvinkeln avgör hur jag upplever färger och kontrast.

Moderna, bra TFT-skärmar har inte det problemet, åtminstone inte alls i den utsträckning som det var en gång. Nu brukar man ju se att de anger 170° som betrakningsvinkel, vilket är helt absurt. Men visst kan man flytta huvudet i sidled utan att man ser en förändring i färgen.

Stefan
 
supermax_fred skrev:
jag har också funderat på att köpa en spyder, men hur blir det på min platta tft skärm?
Det känns som att färgerna ändras bara man flyttar lite på ögonen, dvs att betraktningsvinkeln avgör hur jag upplever färger och kontrast.
jag har en crt skärm, men den tar ju upp halva min lägenhet. har ni några tips på hur man kommer runt denna problematik med tft skärmar.??

Det beror vilken typ av LCD-panel som skärmen har, det finns nämligen flera olika typer av paneler, TN, MVA, P-MVA och S-IPS.

För grafik och fotobruk är S-IPS det bästa valet då de återger färger på bästa möjliga sätt och har den högsta betraktninsvinklen (170-178 grader) utan att tappa nämvärt kontrast och med korrekta färger. Nackdelen med dem är att de är ganska långsamma, i 19" storlek brukar de ligga kring 25 ms och i 20" och 23" storlek kring 16 ms. Största tillverkaren av dessa LCD-panaler är LG.Philips LCD. Du hitar dem ofta i skärmar från Apple, Eizo, Lacie, Philips, LG, Sharp och i de bättre Dell skärmarna.

MVA och P-MVA ligger mittemellan (vissa bättre modeller av P-MVA finns), de är snabba (kring 12 ms) och ganska bra på att återge färger med hyfsad betraktningsvinkel (140-160 grader). Finns ofta i mellanprisskärmar. Dessa tillverkas av många olika tillverkare.

Det sämsta valet för fotobruk är TN-panler, fördelar med dem är att de är snabba och billiga, ner mot 8-12 ms. Men de har dålig betraktningsvinkel (120-160 grader) och har svårt att återge färger på ett konsekvent sätt. TN-paneler tillverkas av många olika bolag och brukar finnas i de billigaste skärmarna.
 
Lotus skrev:
För grafik och fotobruk är S-IPS det bästa valet då de återger färger på bästa möjliga sätt och har den högsta betraktninsvinklen (170-178 grader) utan att tappa nämvärt kontrast och med korrekta färger. Nackdelen med dem är att de är ganska långsamma, i 19" storlek brukar de ligga kring 25 ms och i 20" och 23" storlek kring 16 ms.

För stillbildsredigering har jag aldrig upplevt det som en nackdel med en uppdatering på 25 ms. Sedan, som jag skrev ovan, detta med 170° betraktningsvinkel ska nog tas med en ordentlig nypa salt. Kommer jag upp i 100° utan färgförändringar är jag nöjd.

Stefan
 
Faktum är att på den inbyggda skärmen på min powerebook faktiskt inte ändras så mycket även vid ökande bildvinklar. Jag har tidigare ansett att den var ganska känslig, men nu när jag testat lite mer har jag upptäckt att det som händer vid ökad betraktningsvinkel snarare är att andra objekt speglar sig i skärmen som då ser alltmer "konstig" ut. Så, att får skärmen att i praktiken funka vid olika bildvinklar kanske handlar också om att kontrollera vad som reflekteras i skärmens yta?
 
Vill man komma riktigt billigt undan kan man köpa den utgående modellen GretagMacbeth Eye-One Display 1. Den är visserligen sämre än display 2 och spuyder 2, men bättre än spyder1 och den kostar bara runt $60+frakt o moms från USA, Jag kanske ska slå till på en sån
 
Jag passar på att lägga in en fråga om Spyder 2. Jag och min kompis har nämligen tänkt att köpa en tillsammans. Funkar det att två stycken använder samma Spyder?
 
Lotus skrev:
Det beror vilken typ av LCD-panel som skärmen har, det finns nämligen flera olika typer av paneler, TN, MVA, P-MVA och S-IPS.
Intressant det du skriver. Helt ny information för mig. Konstigt bara att tillverkarna inte anger vad det är för typ av skärmar de säljer. Det enda som står i specen för min skärm är att den är just en TFT sådan.:) http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06a/21067-314865-314867-314867-314867-1786771.html

Om man ska utgå från uppdateringshastigheten har jag den bästa skärmen för bildbehandling (S-IPS), vilket jag har svårt att tro på.:) Måste nog säga att det går alldeles utmärkt att spela på den också!
 
FelixSwensson skrev:
Jag passar på att lägga in en fråga om Spyder 2. Jag och min kompis har nämligen tänkt att köpa en tillsammans. Funkar det att två stycken använder samma Spyder?

Ja, man får använda sin kalibrator till hur många skärmar som helst. Åtminstone om man köper Getrag. Säkert samma för Spyder.
 
froderberg skrev:
Ja, man får använda sin kalibrator till hur många skärmar som helst. Åtminstone om man köper Getrag. Säkert samma för Spyder.

Skulle vi då inte kunna gå i hop några stycken på FS och köpa en spyder2 tillsamans? Skulle det funka? eller måste man kallibrera flera gånger i månaden?

/Jesper
 
Jesper71 skrev:
Skulle vi då inte kunna gå i hop några stycken på FS och köpa en spyder2 tillsamans? Skulle det funka? eller måste man kallibrera flera gånger i månaden?

Jag rekommenderar en gång i veckan/var fjortonde dag för en CRT och var fjortonde dag/en gång i månaden för en LCD.

Stefan
 
timofej skrev:
Intressant det du skriver. Helt ny information för mig. Konstigt bara att tillverkarna inte anger vad det är för typ av skärmar de säljer. Det enda som står i specen för min skärm är att den är just en TFT sådan.:) http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06a/21067-314865-314867-314867-314867-1786771.html

Om man ska utgå från uppdateringshastigheten har jag den bästa skärmen för bildbehandling (S-IPS), vilket jag har svårt att tro på.:) Måste nog säga att det går alldeles utmärkt att spela på den också!

Nja...uppdaterigshastigheten ger bara en fingervisning. Man måste kolla i datablad hos tillverkarna för att få mer exakt info. Här är lite info om några vanligt förekommande S-IPS-paneler som LG.Philips LCD tillverkar:

LM190E02 19" 25ms, sitter i många bättre 19"-skärmar.

LM201U04 20" (20.1") 16ms, sitter i tex. Dells bästa 20".

LM201W01 20"-Wide (20,1") 16ms sitter i nästan alla 20"-wide på marknaden.

LM230W02 23"-Wide 16ms sitter i nästan alla 23"-wide på marknaden.

Mikrodatorn skrev en ganska bra artikel om de olika paneltyperna, dock bygger den på lite gamla data, exempelvis har alla typer av paneler blivit snabbare och fått bättre kontrastomfång.

Här är länken: http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200505/03/20050503105132_MD848/20050503105132_MD848.dbp.asp

Vad gäller HPs skärmar är det troligt att det är en SIPS-panel i din skärm, då många av deras L19XX modeller har det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.