Annons

Köpte tidning pga omslaget

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrik_hedman

Aktiv medlem
Var på en affär för att köpa lite saker till en aktion (iof har det inte med saken att göra..)
Iaf när jag var på affären så såg jag en snygg bild på en tidning, så jag köpte tidningen såklart ;)
Plaza (har ingen aning om det är en herrtidning eller ej..) Vet du? ;)
Det är nummer 8 och bilden är av: Kambiz/Söderberg Agentur.

Jag är jätte impad.. Hur lyckas man göra så? ;) Jag skulle vilja lära mig att ta såna bra bilder!!
Hur gör jag? Finns det någon bra bok, tidskrift, vad som helst? ;)
Thanx!

fredrik_hedman skrev:
Hur gör jag? Finns det någon bra bok, tidskrift, vad som helst? ;)
Thanx!

Ja;), massor av nyttig litteratur finns. Tex på biblioteket!

Omslagsbilder är ofta bilder som passar för just omslagsbilder. Inte säkert att den bilden man vill ha på väggen passar till ett omslag osv,,

Jag rekommenderar att du tar en titt på bilder som anses vara klassiska. Bilder av tex Henri-Cartier Bresson, Man Ray, Robert Capa mfl,,,

När man har sådan bilder för hand så kan man ställa sig frågorna:
-Varför anser jag att just den bilden är bra?
-Är det ngt i just den bilden som jag tycker är extra bra?
-Är bilden bra enbart pga att motivet, färgerna och skärpan etc är finfin, eller liggere det ngt mer "bakom" det uppenbara tex spännande placering av motivet, ett udda och kanske spännande perspektivet etc?
-Finns det parraleller till andra konstformer som musik, målerier, skulpturer litteratur etc?
-osv,,,Försök hitta på fler frågor, ja du klarar det med lite fantasi;)!

Kort och gott, leka nyfikenleken med din egen perseption. Du behöver inte nödvändigtvis studera på skola för att förstå bilder och generella visuella budskap. Ens egen nyfikenhet driver en långt, om sinnet behålls öppet såklart;)!

Mvh Niclas, som tipsar på;)!

Senast ändrad:
plaza är en otroligt snygg tidning. på alla sätt, reklamen är grymmt välarbetad, modellerna är klockrena, ja allt är bra helt enkelt. om jag inte minns fel så vinner fotografer samt tidningen ofta foto priser...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar