Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj
- Trådstartare elmfeldt
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
Eller i värsta fall ta ur varan ur paketet, lägga i en sten och hävda att säljaren skickat en sten.Blocketpaket är en säkerhet för köparen. Säljaren får sina pengar då köparen godkänt och klämt på kamera/objektiv. Skulle köparen bli ivrig vid uppackningen och tappa gluggen så är det bara att reklamera och skicka tillbaks varan och slippa att betala.
Som sagt... Blocketpaketet skyddar köparen men inte säljaren.
OREBROPUTTE
Avslutat medlemskap
Eller i värsta fall ta ur varan ur paketet, lägga i en sten och hävda att säljaren skickat en sten.
Som sagt... Blocketpaketet skyddar köparen men inte säljaren.
Okej, du har sagt det 37 ggr i denna tråd nu. Tagga ner.
jpgrahn
Aktiv medlem
Okej, du har sagt det 37 ggr i denna tråd nu. Tagga ner.
Fast han pekar ju på det reella problemet med lösningen Blocketpaketet. Det hjälper inte att många säger att de använt Blocketpaketet och det gått bra. Jag har frågat flera gånger efter någon som upplevt att Blocketpaketet löst problemet när man hamnat i dispyt med köparen. Det är liksom där skon klämmer. Jag både köper och säljer på fotosidan. Säljer jag så kräver jag att köparen betalar i förskott. Köper jag så måste jag ju acceptera samma vilkor. Känner jag att något är fel så avstår jag från köp. Och det har gått bra hittills.
Caveat emptor.
J O Härnström
Aktiv medlem
Skitsnack.Blocketpaket är en säkerhet för köparen. Säljaren får sina pengar då köparen godkänt och klämt på kamera/objektiv. Skulle köparen bli ivrig vid uppackningen och tappa gluggen så är det bara att reklamera och skicka tillbaks varan och slippa att betala.
Du bör läsa på villkoren innan du yttrar dig.
Köparen betalar till blocket (genom Rocker).
Om köparen ångrar sig och skickar tillbaks varan så måste säljaren godkänna returen.
Risken säljaren tar handlar om att den kan bli en tvist med köparen där pengarna är låsta hos Rocker. Det har inte köparen något att vinna på.
Som köpare här på fotosidan kan det vara bra att föreslå blocketpaketet om man är tveksam till att betala i förskott. Om säljaren inte ställer upp på det så kan man ju avstå.
När jag lägger ut en säljannons blir det ibland med erbjudandet att använda blocketpaketet.
Det gör nog att många väljer att lita på annonsen och väljer swish av praktiska skäl.
Cambo
Aktiv medlem
Språkbruket varierar lite. Men om nu köparen ångrar sig efter noggranna tester av tex ett objektiv och finner att det inte känns bra då ska det ju mycket till innan säljaren kan bestrida en retur. Hur bedömmer man om objektivet är felaktigt vid leverans eller vid retur? Som mångårig i branchen har jag gjort massor av köp och försäljning utan att använda mig av Blocket/Rocker. Bäst är som alla säger att göra köp mellan fyra ögon.Skitsnack.
Du bör läsa på villkoren innan du yttrar dig.
Köparen betalar till blocket (genom Rocker).
Om köparen ångrar sig och skickar tillbaks varan så måste säljaren godkänna returen.
Risken säljaren tar handlar om att den kan bli en tvist med köparen där pengarna är låsta hos Rocker. Det har inte köparen något att vinna på.
Som köpare här på fotosidan kan det vara bra att föreslå blocketpaketet om man är tveksam till att betala i förskott. Om säljaren inte ställer upp på det så kan man ju avstå.
När jag lägger ut en säljannons blir det ibland med erbjudandet att använda blocketpaketet.
Det gör nog att många väljer att lita på annonsen och väljer swish av praktiska skäl.
PMD
Aktiv medlem
Finns det någon klausul i Blocketpaketets regler som säger hur den tvisten ska lösas, eller måste säljaren stämma köparen?Om köparen ångrar sig och skickar tillbaks varan så måste säljaren godkänna returen.
Cambo
Aktiv medlem
Tagga ner,, kaxigt av en nykomling.Okej, du har sagt det 37 ggr i denna tråd nu. Tagga ner.
pemrby
Aktiv medlem
I korthet är min uppfattning att Blocketpaket fungerar så bra det kan för såväl köpare som säljare men att öga mot öga såklart är bäst. Om man som säljare är ärlig och öppen och att allt som sägs dokumenteras i Blockets meddelande tjänst så har båda ett hyfsat skydd. Blocketpaket är t.ex. inte ett sätt att klämma och känna på en vara med ångerrätt utan en metod för att ge trygghet till en överenskommen affär.
Villkoren ser ut så här:
5.1 Om Köparen, vid mottagande av varan, upptäcker att varan väsentligt avviker från annonsbeskrivningen eller från vad Säljaren har utfäst i Blockets meddelandetjänst måste Köparen meddela Säljaren och Blocket om detta (reklamera).
[...]
5.2 Köparen måste kunna styrka att det föreligger fel i den vara som Säljaren har sålt genom att tillhandahålla underlag som bevisar att varan skiljer sig
[...]
6.5 Om parterna inte kan hitta en lösning så kan Köparen eskalera tvisten till Blocket, för att ge Blocket rätt att avgöra tvisten.
[...]
6.9 För att betalning till någon av parterna ska kunna ske efter att Blocket pausat betalning måste något av följande uppfyllas: [...]
Sammantaget är det alltså Blocket som avgör tvisten. Risken att en bedragare skulle "förlora" är nog så stor att det inte är värt för honom/henne att ta risken med blocketpaket. Det är däremot viktigt att som säljare vara helt ärlig men vad man säljer - så att köparen inte har skäl att tycka att en beskrivning avviker mot vad som överenskommits.
Villkoren ser ut så här:
5.1 Om Köparen, vid mottagande av varan, upptäcker att varan väsentligt avviker från annonsbeskrivningen eller från vad Säljaren har utfäst i Blockets meddelandetjänst måste Köparen meddela Säljaren och Blocket om detta (reklamera).
[...]
5.2 Köparen måste kunna styrka att det föreligger fel i den vara som Säljaren har sålt genom att tillhandahålla underlag som bevisar att varan skiljer sig
[...]
6.5 Om parterna inte kan hitta en lösning så kan Köparen eskalera tvisten till Blocket, för att ge Blocket rätt att avgöra tvisten.
[...]
6.9 För att betalning till någon av parterna ska kunna ske efter att Blocket pausat betalning måste något av följande uppfyllas: [...]
Sammantaget är det alltså Blocket som avgör tvisten. Risken att en bedragare skulle "förlora" är nog så stor att det inte är värt för honom/henne att ta risken med blocketpaket. Det är däremot viktigt att som säljare vara helt ärlig men vad man säljer - så att köparen inte har skäl att tycka att en beskrivning avviker mot vad som överenskommits.
Steppenwolf
Ny medlem
Blev i dagarna bedragen av en Andreas Simonsson i Halmstad, skickade ett Nikon Z 24-70S nummer 20226829 till honom och har inte fått några pengar, direkt efter att han mottagit objektivet avslutade han sitt medlemskap i Fs. Objektivet är registrerat hos Nikon och anmält hos Fs som stulet.
Det puckot har jag också råkat ut för. Han får en påhälsning från Kronofogden om någon vecka. Trist att jag inte såg detta i förväg.
Steppenwolf
Ny medlem
Denna Andreas Simosson försökte blåsa mig på min D4 annons men som tur var så kom jag på att han var bedragare. När jag sökte på hans mobilnr så stod det bedragare över hela nätet. Detta var dock inte via fotosidan utan via köp/säljsidor på facebook. På hans köp/säljprofil på fb så heter han "Åke Nils (Simon)"
Jag har hans kontaktuppgifter med namn/adress/telefon osv.
Hej, jag har ett ärende mot honom på kronofogden och skulle vara tacksam för kontaktuppgifter. Kronofogden har hans personnummer och adress, men det är ju inte fel att skicka vidare fler uppgifter till dem...
D Gulliksson
Aktiv medlem
Hej, jag har ett ärende mot honom på kronofogden och skulle vara tacksam för kontaktuppgifter. Kronofogden har hans personnummer och adress, men det är ju inte fel att skicka vidare fler uppgifter till dem...
P.m skickat!
PeterEskilsson
Aktiv medlem
Blev igår kväll kontaktad av en nybliven medlem med anledning av att jag har en köpes-annons på ett Fujiobjektiv inne här. Fick förslag att köpa till ett väldigt bra pris. Denne skickade bilder på objektivet via dm. Men jag kollade profilen och denna hade blivit medlem samma dag. Han hade också satt in tre egna annonser på kameror och objektiv av olika märken. I annonserna stod att utrustningen fanns i Småland, men mig svarade han att han hade grejerna i Timrå. Jag drog öronen åt mig, men kan ju inte svära på att det är en bedragare.
objernulf
Aktiv medlem
Och med snodd bild från Tradera…Profoto A1 för 1500:- som säljs av en som varit medlem i 1h känns mycket misstänkt...
törnan
Aktiv medlem
Och med snodd bild från Tradera…
Såg att den annons jag rapporterade var bortplockad igårkväll men en kort stund senare hade samma annonsör publicerat en ny annons med samma produkt och pris..
Snuddas
Aktiv medlem
Se upp med en som heter Kristian Johansson som ofta dyker upp på Köp&Sälj med fejkade annonser. Just nu med fyra st., varav tre produkt finns i Forserum och en i Östersund. Häromdagen fanns alla i Forserum, nu har han flyttat på några.. Han är ny medlem varje gång han dyker upp och priserna är lockande! Exvis 2000:- för ett Nikon 70-200/2,8 VR.
Det är förvånande att FS hela tiden accepterar honom som ny medlem varje gång den här snubben är ute för att bluffa seriösa medlemmar!
Det är förvånande att FS hela tiden accepterar honom som ny medlem varje gång den här snubben är ute för att bluffa seriösa medlemmar!
Senast ändrad: