Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: Nikon D2X eller D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolle90

Medlem
Hej

Jag har blivit väldigt sugen på att köpa en ny kamera, då jag inte fotograferat på ca ett år...
min förra kamera var en D80, och känner nu för en uppdatering.

det är två modeller som jag blivit intresserad utav det är Nikon D2X eller D90.
vilken rekommenderar ni? - det enda som jag saknar hos D2X är funktionen att kunna spela in film.

det jag nog undrar mest är ifall dessa två kameror håller måttet idag?
 
Senast ändrad:
D90 kan knappt spela in film heller. D90 är bättre på det mesta utom att den inte har batterigrepp och väder tätning. D90 är en bra kamera fortfarande. Men varför inte en D7000?
Vad är det som du inte tycker med din D80?
 
Nja.

Skulle nog säga att D2X är bättre på det mesta. Sedan spelar det ju en viss roll vad som definieras bättre?

D2X har definitivt en bättre AF. Ren proffsklass. Om det är en D2Xs du hittar så har du en färgkalibrerad LCD. D2 serien har generellt sätt: bättre batteritid. Bättre byggkvalitet. Bättre ergonomi etc. Det enda som D2X är sämre på är brus och annat på högre iso. Med min dåvarande D2X höll jag mig till max iso800 och om det knep iso1600. Med min D300 (samma sensor som D90) fungerade iso1600 kalas. Iso 3200 är också ok men den börjar tappa lite väl mycket detaljer där även om bruset hölls i schack.

Sedan var det frågan om vad som är bättre: Jag sålde av min D2X och kpte en D300 enkomt för att jag tröttnade på klumpen. Lika gudabenådad som huset på D2X var vid sport- och porträttfoto. Lika tröttsamt blev det på resor och annan mer vardaglig fotografering. D2X saknar också en inbyggd blixt som är kalas för upplättning av skuggor eller till att styra externa blixtar.

Själv skulle jag välja en D90. Tänk bara på att det enda du i princip vinner mot din D80 är ca ett steg bättre brusprestanda....
 
Vill även lägga till att D2X har bättre större och ljusare sökare och gör manuell fokus lättare också. D u längre batteritid. Däremot större laddare som är lite klumpigare att packa på resor.
 
För mej definitivt D2xs, ser inga problem att ha med den på resor eller bära den en hel dag, vill inte kalla den tung heller, enda gången jag känt den klumpifg har varit då jag skall fota genom flygplansfönstret men då kan man ju i värsta fall ta fram en liten kompakt Canon G,nånting :)
 
+1 Klar D2x eller en D2xs. Har både D90 och D2x idag och när jag jag vill ha Dx så blir det alltid D2x.
Af:en är otroligt mycket bättre, tyvärr så är skärmen sämre.
 
D90 kan knappt spela in film heller. D90 är bättre på det mesta utom att den inte har batterigrepp och väder tätning. D90 är en bra kamera fortfarande. Men varför inte en D7000?
Vad är det som du inte tycker med din D80?


jag älskade min D80 :) men tappade intresse och sålde den. nu har jag börjat bli sugen på en kamera igen :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.