Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd inför första systemaren

Produkter
(logga in för att koppla)
1.Done!

2. Hmm får leta efter nån annan affär för att klämma på den för det är alldeles för långt bort för att göra det.

3. Tja har ju fotoguiden liggandes här och några nummer av DigitalFoto tidningen.

4. Det är ju klart och det är ju en princip som ska tillämpas på allt man köper.
 
1.Done!

2. Hmm får leta efter nån annan affär för att klämma på den för det är alldeles för långt bort för att göra det.

3. Tja har ju fotoguiden liggandes här och några nummer av DigitalFoto tidningen.

4. Det är ju klart och det är ju en princip som ska tillämpas på allt man köper.

Oj du han svara medan jag ändrade innehållet, ditt inlägg blir ju helt mysko :)

Synd på avståndet till MediaMarkt, svårslagen klämma&känna butik enligt mig.
(Viktig punkt oxo.)
 
Jag har pecis köpt mig en D90 med 18-105 gluggen och är kanon nöjd. Hade kanske blivit lika nöjd om jag hade köpt ett annat märke, vad vet jag? Känns inte som att jag har låst mig till Nikon bara för att min första systemkamera blev en nikon...
Folk frågar vad man gillar att fota? Allt svarar jag, det är det som är det härliga med att vara nybörjare/amatör.
Folk säger att det inte spelar någon roll vilket märke du köper för att du kommer bli så nöjd så, sen finns det vissa som säger att man får passa sig så man inte väljer fel. Hur ska man veta?
D90 har fått jättefina betyg och har du redan snöat in på den så tycker jag du ska köpa.
 
Hej!

Nyreggad här. Har läst lite till och från på denna sidan och jag känner mig trygg i kunskapsnivån här. :)

Nu är det så här att jag hade tänkt att köpa min första systemkamera här om någon månad eller två. Jag var helt bestämd på en D60 med D90s kitglugg 18-105mm till den men nu funderar jag på om jag ska köra på D90 på en gång. Jag är allmänt teknikintresserad och är pga det inte speciellt rädd för att pilla lite.

Vad tycker ni? är det ett stort steg från instegaren D60 till D90? Bör jag ta det lugnt i början innan jag fått känn på det eller är det bättre att köra på D90 med nackdelen att få en brantare inlärningskurva men en flexiblare kamera?

MvH

D-San

Om din plånbok är begränsad så är det en idé att köpa den billigare kameran och investera i bra och roliga objektiv istället.
 
Hej!

Nyreggad här. Har läst lite till och från på denna sidan och jag känner mig trygg i kunskapsnivån här. :)

Nu är det så här att jag hade tänkt att köpa min första systemkamera här om någon månad eller två. Jag var helt bestämd på en D60 med D90s kitglugg 18-105mm till den men nu funderar jag på om jag ska köra på D90 på en gång. Jag är allmänt teknikintresserad och är pga det inte speciellt rädd för att pilla lite.

Vad tycker ni? är det ett stort steg från instegaren D60 till D90? Bör jag ta det lugnt i början innan jag fått känn på det eller är det bättre att köra på D90 med nackdelen att få en brantare inlärningskurva men en flexiblare kamera?

MvH

D-San

Tänk att få vara ung igen! (Eller iallafall ny inom DSLR ;-) ) Jag minns känslan när jag skaffade min första digitala systemkamera, en D70 efter att ha läst allt om kameran bl a manualen från pärm till pärm utskriven från nätet. Hade fotat med en gammal Olympus OM-10 i många år innan dess utan att klaga, men bytet till digital (och några generationer mordernare kamera) var en succé! Det är nog den bästa "pryl" jag köpt nånsin och fram till dess den dyraste också tror jag. Hade oerhört kul med den och man lärde ju sig på ett helt annat sätt än med analog. Kameran följde med överallt men dog tyvärr efter bara 23000 exponeringar några år senare. Efter det har det naturligtvis varit roligt med nya kameragrejer också men inget går upp mot den första ;-)

På "min tid" fanns det inte så många Nikonalternativ, det här var på hösten 2004 skulle jag tro och D70 var enda alternativet om man inte gick på proffsserien D2. För mig stod det mellan Canon 300D och Nikon D70 men 300D var klart sämre (fast också något billigare) därför blev det Nikon.

Om jag nu ska återgå till din fråga om D60/D90. Det är en typisk fråga man inte ska ställa på ett fotoforum (om man nu inte vill få svaret att man ska köpa den dyrare/bättre ;-) ). Argumenten är ofta att man ska lägga pengarna på objektiv istället och det stämmer väl till viss del. Jag kan tycka att det är vettigt att lägga lite extra pengar på kitobjektivet som ofta blir det första (och för somliga blir det det enda) objektivet man köper. Jag kan dock inget om dagens kitobjektiv så jag kan inte rekommendera exakt vilket du bör skaffa.

Många vill som nästa steg ha ett teleobejktiv för att man ska kunna "zooma-in" bra, själv skaffade jag mig ett billigt Sigma som väl gav ok bildkvalité för priset men i stort sett bara kunde användas utomhus vid bra väder pga dålig ljusstyrka (och brusig kamera). Det blev liggandes. Jag såg dessutom sällan användning för objektivet, jag var nog mer intresserad av vidvinkel. Köpte ett begagnat Sigma vidvinkelobjektiv som var helt ok för priset. Det använde jag klart mer än teleobjektivet. Men till 90% av tiden satt mitt kitobjektiv på kameran. Finns det ett råd gällande objektiv så är det att lägga pengarna på ett bra kitobjektiv för med det kommer du ta de absolut flesta korten om du nu inte snöar in på nåt speciellt fotoområde.

Tillbaka till kamerorna. Hade du ställt frågan för några år sedan så hade jag säkert känt till varenda liten detalj som skiljer men jag är inte så insatt i dessa kameror. Om du vet med dig att du är seriös och redan gillar att fota, gå på den dyrare/bättre modellen direkt men är du en sån som redan har ett gäng elektronikprylar som står och samlar damm så kanske det är bättre att gå på den billigare.

Vilken du än köper kommer du säkert få väldigt kul!
 
som jag läst är kitgluggen 18-105mm ett av dom bättre kitobjektiven som släppts till en kamera. Period. Och det är sällan nått i elektronikväg samlar damm här. såvida det inte är bytt mot nått nyare. (gamla datordelar för det mesta) Och hemmabion går varm några gånger i veckan. :)

Men det där med att välja rätt objektiv har jag hört från en bekant också att det är viktigare än nått annat (nästan iaf) :)

Tack så mycket för eran feedback! :)
 
som jag läst är kitgluggen 18-105mm ett av dom bättre kitobjektiven som släppts till en kamera. Period. Och det är sällan nått i elektronikväg samlar damm här. såvida det inte är bytt mot nått nyare. (gamla datordelar för det mesta) Och hemmabion går varm några gånger i veckan. :)

Men det där med att välja rätt objektiv har jag hört från en bekant också att det är viktigare än nått annat (nästan iaf) :)

Tack så mycket för eran feedback! :)

Objektiv är viktigt, 18-105 är ett fullt tillräckligt vardagsobjektiv på en D90

16-85 VR ska vara ett riktigt bra objektiv också, säljs som kit med D90 tror jag.
Det är nog det dyraste alternativet också.

Det är smart att ta ett kit då priset blir mycket bra i jämförelse med att köpa grejjorna löst. Så vad du än gör köp något av kitten :)
 
skillnaden är också storlek
d90 är en klump, stor och tung
d60 en mygga, liten och nätt
nåja, jag gillar ingen av dem faktiskt, men skulle hellre rekomendera d80 än d60 dock, även om d60 har bättre bildkvalité
vad jag menar, känn på dem, det är skillnad
 
D90 mot D60

Hej!

Intressant diskussion. Jag vill bara meddela hur jag resonerade 2005 när jag köpte min första DSLR. Det blev och är fortfarande efter ca 25000 bilder en Nikon D50 med 18-70. Jag lbetala extra för en bättre kitglugg och det har jag ännu inte ångrat.

Jag sitter på en del äldre gluggar som inte har fokusmotor och därmed måste ha en D50/D70/D90 för utnyttja dessa. Om jag idag skulle köpa nytt och inte ägde något innan skulle jag köpa en D60 med 16-85VR. Huset är litet och lätt, gluggen är grym (har jag hört) och duger utan problem att sätta på en D300 eller nästkommande DX kamera från Nikon. Ett ljusstarkt objektiv alltid bra tex nya AFS 35/1.8, med dessa grejer är man i princip hemma, glöm inte SB-400, en blixt alltså, suverän sak sitter nästan alltid på min kamera.

Lycka till!
 
Hej!

Intressant diskussion. Jag vill bara meddela hur jag resonerade 2005 när jag köpte min första DSLR. Det blev och är fortfarande efter ca 25000 bilder en Nikon D50 med 18-70. Jag lbetala extra för en bättre kitglugg och det har jag ännu inte ångrat.

Jag sitter på en del äldre gluggar som inte har fokusmotor och därmed måste ha en D50/D70/D90 för utnyttja dessa. Om jag idag skulle köpa nytt och inte ägde något innan skulle jag köpa en D60 med 16-85VR. Huset är litet och lätt, gluggen är grym (har jag hört) och duger utan problem att sätta på en D300 eller nästkommande DX kamera från Nikon. Ett ljusstarkt objektiv alltid bra tex nya AFS 35/1.8, med dessa grejer är man i princip hemma, glöm inte SB-400, en blixt alltså, suverän sak sitter nästan alltid på min kamera.

Lycka till!

Blixt är mkt viktigt i vårat mörka land :)
Jag valde D80 m. 18-70 + SB-800 framför D200 något som jag inte ångrat mer än någon enstaka gång när jag petar på ett manuellt objektiv. ljusmätning är skön att ha ibland

BTW Fokusmotorn är guld värd för mig, skulle inte välja ett hus utan.
 
Jo tänkte känna lite på dom :) har tid imorrn (lördag) att klämma på kameror. Sen så styrketränar jag så det borde gå bra :p
 
Jag kommer som jag ser det stanna på Entusiastnivå. Det som jag är lite rädd för med D60an är att jag kommer snabbt växa ur den och vilja ha nytt hus. Där är en av fördelarna med en D90 på en gång. Jag slipper betala mellanskillnaden när jag vill ha nått bättre.
 
Jag kommer som jag ser det stanna på Entusiastnivå. Det som jag är lite rädd för med D60an är att jag kommer snabbt växa ur den och vilja ha nytt hus. Där är en av fördelarna med en D90 på en gång. Jag slipper betala mellanskillnaden när jag vill ha nått bättre.

Uj, du är uppe sent :)

Jag tycker du tänker rätt i alla fall. Om du tror och räknar med att så att säga stanna på D90 entusiast nivå så är det smart att köpa den medsamma.

Fast tänk på att huset kommer du mest troligt inte vilja ha kvar jättelänge. Livslängden är begränsad (slutaren) och den blir omodern.
Suget efter nästa bättre och fränare modell kommer mest troligt att växa sig allt starkare med åren.
 
fast det är också att för mig var d60 för liten, jobbigt om man har stora händer, kanske att jag var van vid d50 jag vet inte, men jag kom int runt med fingrarna så bra, kompaktkameror har jag inget problem med dock
 
Nu har jag känt på båda två med deras respektive kitgluggar. D60 (18-55) va klart lättare i vikt och mer innovativt gränssnitt på den. Men D90 (18-105) kändes bättre i handen även om den va lite tyngre men det va inget som störde mig så. Gränssnittet hyffsat lätttillgängligt och mkt godis att peta på :p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.