Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma 4.5 tycker jag är lite extrem men beror ju på vad man vill ha. Tokina 10-17 är ju ett fint objektiv men frågan är ju hur mkt nytta av zoomen man har på ett fisheye.

Två andra alternativ:

Peleng 8mm
Sigma 8mm

Men om jag skulle välja mellan dina nämnda så skulle det allt bli tokinan.

Om det är fisheyeeffekten du vill ha med optiken skall du köpa ett cirkulärt fisheye.
Detta eftersom du har en kamera som beskär optikens bildcirkel kraftigare än en fullformatskamera..
Med ett 180 graders cirkulärt fisheye får du ett 180 graders diagonal bild (fisheye) på din kamera.

Cirkulärt fisheye?

Jag fattar noll av objektiv men ska som sagt ha det till panoraman som man kan svänga runt 360 grader i åt alla håll.

Vilket objektiv är cirkulärt och beskär inte så att det passar min kamera då?

Du kan använda i princip vilket objektiv som helst för att göra QTVR panoraman. Ju mindre brännvidd desto färre bilder behöver du ta för att få med allt.

Jag använder Peleng 8mm till min 350d och använder ca 6 bilder ( med rejäl överlappning ) för att få med 360 graders panorama.

Sigmas Fisheye är väl det enda som man får med hela bildcirkeln till kameror utan fullstora sensorer.Då behövs endast 2 bilder för att täcka in 180x360 grader ( Panoweaver är en programvara för att sätta ihop cirkulära fisheyebilder )

Det ryska objektivet saknade zoom funktionen eller hur var det nu? men det klart att det är ju jä***t mycke billigare.

Så nu då lutar det mot Sigmas, men vad är skillnaden på Sigma EX 4,5/2,8 DC HSM och Sigma EX 8/3,5 DG

Peleng är ett manuellt objektiv och saknar då autofokus.

Sigmas 8mm lär inte ge en hel bildcirkel utan förmodligen ger 180 grader diagonalt ( med hel bildcirkel på fullformats sensor ).

Hej!
Jag håller på att testa olika programvaror för stitching och 360° visningar.

VR-filmen består av 4 bilder och är tagen med ett Sigma 8mm Fisheye.

Kan ni se filmen? Om inte, var snäll och skriv vilket system och webläsare ni kör.
Tack för hjälpen!

/Mats

http://prepix.se/360test

Tack Per.
Jag har använt MakeQubik som du tipsade mig om för ganska längesedan.
"Make QTVR" jobbade jag med för 10-12 år sedan, men det programmet verkar inte finnas för OsX.
För stitchingen har jag testat några olika, men PTgui verkar vara den bästa hittills. Har du något annat tips?

/Mats

Jag stitchar manuellt i Photoshop så jag har inget tips på stitchprogram. Använder Ptools plugg till CS3 för att korrigera vertikala linjer innan jag stitchar.

fattar fortfarande inte skillnaden mellan 4.5 och 8 sigma objektivet. Antar att det inte har så stor betydelse vilken jag köper eller?

Om man nu inte får full 180 grader med eos 400D horisontellt så e det väl bara att knäppa mer bilder?!?!

Ja precis, å samtidigt få högre upplösning med 8mm. Med ett 4.5 blir ju bilden helt cirkulär, man använder sig ju inte så stor del av sensorn. Ett tips är å testa det olika, skiljer väldigt mkt mellan 4.5 mm och 8 mm på dessa korta brännvidder, men som sagt så tycker jag att 4.5 mm är lite väl extremt.

Så det kommer ju å ta bra panorama bilder med båda men bara så du är med på att bildvinkeln skiljer sig markant mellan dessa.

Så Peleng 8mm eller Sigma 8mm. Peleng har väl fått lite kultstatus å kostar kanske några kronor mer än tidigare. Men Sigma 8 är trevlig ger väl nästan 180 grader horisontellt å inte så kanon mkt svart i hörnen.

Har ingen erfarenhet av 4.5 mm objektivet. Men annars är det som du säger, man måste ta fler bilder. Man kan ta panoraman med ett teleobjektiv om man vill, men det blir väldigt många bilder. Bäst är att montera kameran på ett panoramahuvud så att objektivet roterar kring sin axispunkt (brukar finnas en metallisk ring som markerar var den är). Det går utan panoramahuvud men då måste man ta bilderna med stort överlapp.

Min Sigma 8mm ger en bildvinkel på 180°. Teoretiskt skulle det räcka med två bilder för att täcka 360°, men för att få snygga och jämna övergångar tar jag fyra bilder med exakt 90° mellanrum.

Så här ser bilden ut tagen med Sigma 8mm.

Det som syns i botten är stativet och en del av panoramahuvudet.

Bilagor

• vr1.jpg
    vr1.jpg
    78.8 KB · Visningar: 208
Senast ändrad:
tror att jag tar och smäller till på ett 8mm sigma då. Såg att det var 100 kr dyrare än 4.5 på cyberphoto

Fixar ptgui bort dom svarta kanterna dom man stichar ihop bilderna?

Kommer enbart att andvända objektivet till qtvr panoraman

tack för alla svar jag ska åter komma med panorama när jag har fått objektivet, mitt Nodal ninja huvve kom i fredags och stativet hadde jag så nu e det nära!!!!

Airfoto.se skrev:
tror att jag tar och smäller till på ett 8mm sigma då. Såg att det var 100 kr dyrare än 4.5 på cyberphoto

Fixar ptgui bort dom svarta kanterna dom man stichar ihop bilderna?

Kommer enbart att andvända objektivet till qtvr panoraman

tack för alla svar jag ska åter komma med panorama när jag har fått objektivet, mitt Nodal ninja huvve kom i fredags och stativet hadde jag så nu e det nära!!!!
Japp, kanterna går att beskära bort i PTgui och andra program också.
Lycka till!
/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar