Annons

Köpråd: Första digitala systemkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bojan88

Aktiv medlem
Hallå hallå kära medfotografer!

Jag har i dagsläget en pentax tough, en olympus digitalkamera samt en 35mm canon EF-M med ett 75-300mm + en 35-50mm glugg till...
Men nu är jag som sugen på att köpa mig en digital systemkamera, dels för att slippa framkalla bilderna, samt att det går lite fortare att få känsla för det här med iso, bländare och slutartid, på så vis slipper jag bränna massa film utan att bilderna blir särskilt lyckade! :) (EF-M är en kamera som lanserades som en HELT manuell så att säga, även om den har 2 autolägen, en för slutartid, och en för bländaren, men inget autofokus eller sådant! )

Min budget just nu är ungefär 3000 SEK, och om någon här har några tips på vad jag kan få för kamera + minst en glugg så vore det ju superschysst!

Tack på förhand!

// Danne!
 
Antingen så väljer du ett lite bättre hus (som nyss föreslagits) begagnat.
Eller den billigaste modellen.

Personligen skulle jag inte råda till att använda dina gamla manuella optiker.
AF är snabbare & säkrare.

Och 3000 är ingen stor budget.
Bara Lightroom 4 går på 1200, men du har kanske redan program.
 
Programmen är inte inräknade i budgeten, utan det tror jag nästan att jag kan få tag i rätt billigt då några polare är fotografer och jag kanske får låna deras licenser i början :) men nog om programbiten för tillfället! :)

Objektiven har af, det är kameran som saknar af! :) jag ska läsa på lite om kamerahusen som rekommenderades! :)
 
beggat

Hallå hallå kära medfotografer!

Jag har i dagsläget en pentax tough, en olympus digitalkamera samt en 35mm canon EF-M med ett 75-300mm + en 35-50mm glugg till...
Men nu är jag som sugen på att köpa mig en digital systemkamera, dels för att slippa framkalla bilderna, samt att det går lite fortare att få känsla för det här med iso, bländare och slutartid, på så vis slipper jag bränna massa film utan att bilderna blir särskilt lyckade! :) (EF-M är en kamera som lanserades som en HELT manuell så att säga, även om den har 2 autolägen, en för slutartid, och en för bländaren, men inget autofokus eller sådant! )

Min budget just nu är ungefär 3000 SEK, och om någon här har några tips på vad jag kan få för kamera + minst en glugg så vore det ju superschysst!

Tack på förhand!

// Danne!

Eftersom dina objektiv passar canons EOS-modeller och du får full AF med dessa så är det kanske ett vidvinkligare obejktiv som du kommer att sakna. Leta efter en beggad 450D, 550D, 30D, 40D eller 50D (med kitzomen 18-55 till om du hittar). Detta bör rymmas inom budget.
 
Vill du ha nytt så är det drakarna Canon och Nikons instegsmodeller med kitobjektiv som du bör känna på i en affär, tycker jag. Till dessa två system finns det mycket mer begagnade objektiv att i framtiden bygga ut med, om du så skulle vilja. Och många nya objektiv, förstås.

Canons 1100D med kitobjektivet 18-35/3,5-5,6 (utan IS) hittar man för ner till 3290:-. Nikon är lite dyrare. Men man bör känna på bägge för att se vilket som "passar dig" då många låser sig fast vid det system de först började med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.