Annons

Köpa TV, vad gäller för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

boek100

Medlem
Det börjar bli dags att slänga ut den gamla tjockteven och köpa en sån där platt sak.

Först och främst är det ju vanligt tevetittande som är prioriterat men det skulle vara kul att kunna visa bilder med bra kvalitet på burken också.

Storleksmässigt hamnar den nog på 42-50 tum.

Så, Plasma eller LCD?
Nästan alla apparater klarar idag "normal" HD, Är det värt att lägga ner extra pengar på sk full HD för att visa bilder?

Prismässigt vill jag helst hamna under 20000 kr.

Mvh
Boek

Jag ligger själv och lurar på en ny TV och har fastnat för denna (är torsk på Panasonic sedan länge pga. att dom verkar vara dom enda tillverkarna som har förstått sig på 16:9 formatet). Panasonic TH-42PV600 http://www.netonnet.se/item.asp?iid=77869&sid=1004187&SpaceCode=SectionRow2Right , visst det är inte "full" HD men jag har läst en del om den där maskinen och alla verkar säga samma sak ... att det är en grym TV. Den låg på en bit över 23.000 när jag kikade förra gången så den har ju verkligen rasat i pris. Vad gäller visning av bilder så duger nog dom flesta apparater till det, den här har dock inbyggd minneskortläsare.

Sen skadar det ju inte att den e snygg som F*N också :).

Lycka till i sökandet.

Se till att TV'n klarar att visa bredbild när den används som bildskärm till PC. Det är inte alla som gör det.

En Sharp jag köpte först klarade bara vanlig 4:3-upplösning med 1024*768 pixel när den kopplades till PC. Jag bytte den till en JVC och den stöder 16:9-formatet med 1366*768 pixels upplösning.

Som vanligt ska man inte lite på säljarens uppgifter när man handlar på Siba, Elgiganten och liknande ställen...

Om du nu eller i framtiden tänker koppla den mot en dator så se till att du köper en LCD och ingen plasma.

jag tycker att en bredbildsteve med diagnolen 32 tum fungerar bra för mig, när jag ersatte min 25-26 tums teve av kallsiskt snitt. Höjden på bildytan bibehölls och teven klarar 1366x768 pixlar. När den körs som standardteve får den skala upp bilden. Teven har jag kopplad till datorn via datorn bildskärmskort som leverar ut 720p HD-formatet som jag tar in i teven via DVI-anslutningen och ljudet till tevens ljudingång från datorn ljudkort. Denna upplösning duger utmärkt till att titta på bilder från soffan.

I datorn finns även musikanläggningen, med nedkopierade CD-skivor och DVD-spelare för film och musik-CD, samt två stycken tevekort som hanterar både digitalteve, analogteve och FM-radio. Datorn fungerar som tevemottagre och vidoebandspelare. De viktigaste vidobanden är överförda till datorn och DVD via tevekorten.Datorn kopplad till Internet och kan användas för att surfa till t ex Fotosidan.

Tevesystemet har ännu inte i grunden förändrats till högre upplösning. Bilden har fortfarande 576 linjer. Det finns ett antal kanaler som sänder "enstaka" produktioner i HD. Det gäller även att ha möjlighet att ta emot dessa signaler. Även om vi i morgon skulle byta till ett HD-tevesystem i Sverige, kommer det att dröja innan all lsom sänds är i HD-formatet. Jämför övergången från svartvitt till färgteve, när alla produktion var i färg. Natur, sport och spelfilm kommer vara de första som blir HD, nyheter de sista bland nyproduktionerna. De klassiska programmen som repriseras kommer alltid att vara i standardteveformat.

Datorn har de tekniska möjligheterna att kunna ta emot HD-tv, enligt de formatet som sändes marksänt under fotbolls VM i somras. Den stora kvalitetsvinsten jag ser i det befintliga tevesystemet är övergången till de digitalasändningarna. Bilden är mycket bättre i och med att den är fri från störningar. Jag bedömer även att priserna på bildskärmar med högre upplösningar kommer att sjunka framöver, när dändningarna i de högupplösta HD-sändningarna börjar. En teve som klarar 720p-systemet bör fungera som en bra kompromiss fram tills dess, samtidigt som den ger möjlighet till att visa datorbilder med hyfsad upplösning för soffan.

Rådet för storlek på bildytan jag vill dela med mig av är att välja en teve med samma höjd på bildytan som den nuvarande. Risken med bildskärmar som är avsevärt högre är att bilden kommer att upplveas som grynig, beroende på att betraktningsavståndet inte har förändrats och att tevesystemet har samma upplösning som tidigrare.

För datoranslutning är rådet att både dator och teve ska kunna visa bilden utan prortionsförändrgar, d v s datorns bildskärmskort ska kunna leverar ut 16:9 bilder, som t ex 1366x768 och teven ska kunna hantera den upplösningen korrekt.

Samsung eller Panasonic. Är det så stort som 42"-50" bör du köpa 1080 dvs full HDTV.

Plasmatv tappar lyster efter ett tag och kan få burn-ins av kanalsymbolen.

.

De flesta kameror tar bättre bilder än LCD Plasman kan visa brukar skala ner mina bilder till 1024 bildpunker för att de inte ska se suddiga ut på skärmen , min SLR tar bilder i 3504x2336 så tror inte att man behöver köpa den dyraste tv för att visa bilder på den.

Brukar göra bildspel på cd och dvd , då skalar man ner bildstorlek och filformat för att de ska gå snabbare att visa de .och har inte märkt någon större skillnad

Re: .

Canon1022 skrev:
De flesta kameror tar bättre bilder än LCD Plasman kan visa brukar skala ner mina bilder till 1024 bildpunker för att de inte ska se suddiga ut på skärmen , min SLR tar bilder i 3504x2336 så tror inte att man behöver köpa den dyraste tv för att visa bilder på den.

Brukar göra bildspel på cd och dvd , då skalar man ner bildstorlek och filformat för att de ska gå snabbare att visa de .och har inte märkt någon större skillnad

De var mest för tv-tittandet

Tack för svaren.
Det lutar nog mot en LCD, men jag får väl se om det blir en full HD. Prisskillnaden är trots allt betydande. Det kanske är bättre att köpa en "normal" HD med bra kvalitet än en billig full HD.
Beslut, beslut :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar