Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa tillbehör till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, låter som Canons 50/1.8 är jättebra. Är det vettigt att satsa på detta istället för 18-55?

Har senare tänkt att köpa fler objektiv, främst med mer tele tror jag. Men jag kanske märker efterhand att vidvinkel är än mer användbart?

Ja visst, det är billigt och bra. Kolla bara upp att handlaren har det inne. Annars kan du få vänta länge på att få det levererat. Jag vet många som tröttnat på att vänta på leverans och makulerat sina beställningar.

Lövet skrev:
Okej, låter som Canons 50/1.8 är jättebra. Är det vettigt att satsa på detta istället för 18-55?
Du ställer en fast brännvidd mot en zoom. Det går inte att besvara frågan om man inte vet hur du fotograferar. Ett 50 motsvarar ett (mycket) kort tele på en 300D och kanhända räcker det för dig.

Jag har nog länkat fel, men Fyndbörsen är billigast då de har 300D plus kitobjektivet för 9150:-

Har ännu inte förstått vad ett vertikalgrepp är. Någon som har bild på ett? Det har man väl när man tar bilder på "andra" hållet...

Lövet skrev:
Har ännu inte förstått vad ett vertikalgrepp är. Någon som har bild på ett? Det har man väl när man tar bilder på "andra" hållet...

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=15215&item=3834110561&rd=1

Man sätter in den där batteriet sitter (kontakten) så får kommer batterigreppet under kameran. När man vrider kameran för att ta stående bilder så finns knapparna på högra sidan så man behöver inte lägga handen ovanför huvudet (konstig beskrivning).

/ Marcus

Lövet skrev:
Angående snabbheten på kamera minneskort, vilket bör jag köpa?

Räcker det att köpa ett Sandisk Compact Flash 512MB
eller
Sandisk Compact Flash 512MB Ultra II
Rob Galbraith vet. Kontentan är "The camera writes relatively slowly, regardless of card". Skrivhastigheten knappt fördubblas, från 736 kB/s till 1,245 MB/s. Ska man köpa nya kort och tror sig köpa en snabbare kamera inom en inte alltför avlägsen framtid kan det högre priset för det snabbare kortet kanske motiveras.

Lövet skrev:
Räcker alltså det första alt. om jag tror att jag inte kommer uppgradera från 300D inom 2 år?
Det vet du ju bara själv! En liten hastighetsökning tycks det ju trots allt bli... Vad säger din plånbok? När du köper en ny kamera om säg två år, så kommer du nog att tycka att dina CF-kort är små. Och långsamma. Och kanske fel sort? Köp för nuet med en liten tanke på framtiden... Digitalkameraindustrin liknar mer och mer datorvärlden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar