Annons

Köpa tillbehör till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

viktor1623

Aktiv medlem
Jag har haft en 300D i snart ett halvår, så plånboken har börjat växa till sig igen...

Vilka tillbehör är då bäst att satsa på?

När det gäller optik har jag 18-55, 35-70 & 70-210 så det känns lite onödigt att uppgradera mig till 75-300 eller liknande. När det gäller vidvinkel ligger Sigma 12-24 nära till hands, är det ett bra val? Jag har också tittat lite på fast, ljusstark optik som 50 1.8, är detta en nödvändig objektivtyp för den som annars inte har tillgång till större bländare än 3.5? Makrooptik är också spännande, men hur mycket bättre är egentligen närgränsen på t.ex. EF 50 2.5 & liknande från Sigma och Tamron?

Blixt behöver jag också, nu har jag en 420EZ som ju endast går att köra manuellt tillsammans med 300D. Är det någon som har liknande erfarenheter av att blixtautomatik är värt några tusen? Naturligtvis har alla fotografer och motiv olika krav och ljusförutsättningar, men det vore roligt att få några åsikter här.

Jag har också funderat på batterigrepp, mest för att göra kameran större och tyngre. Är detta en bra genväg till rejälare och proffsigare kamera eller är batterigreppet bara motiverat om man behöver två batterier samtidigt?

För nattbilder har jag stativ och fjärrutlösare men har också funderat på enbensstativ. Vilka slutartidsförlängningar och användningsområden ger isåfall ett sådant?

Hoppas att jag kan få svar på några av mina frågor trots att det är mycket individuella och känslomässiga val jag står inför.

/Viktor

Jag vill bara påpeka att Canon EF 50 1,8 II är det bästa köp jag har gjort, alla kategorier. Nio gånger av tio är det objektivet jag använder, om inte oftare. Brännvidden är lite i längsta laget på en 300D, men sålänge jag har utrymme att backa lite använder jag det ändå.
Vad det gäller blixt tror jag att du ska slå en flukt på Sigmas EF-500-blixtar, om man får tro folket på det här forumet. Jag går själv i blixtköpstankar och just nu lutar det åt en sån.

Kristjan skrev:
Jag vill bara påpeka att Canon EF 50 1,8 II är det bästa köp jag har gjort, alla kategorier. Nio gånger av tio är det objektivet jag använder, om inte oftare. Brännvidden är lite i längsta laget på en 300D, men sålänge jag har utrymme att backa lite använder jag det ändå.
Vad det gäller blixt tror jag att du ska slå en flukt på Sigmas EF-500-blixtar, om man får tro folket på det här forumet. Jag går själv i blixtköpstankar och just nu lutar det åt en sån.

Jag håller med dig Christian. Canon EF 50 1.8 II är så underbar att det är den enda linsen jag kör med. Boehn (suddigheten) är grymt läcker. Bilden blir även knivskarp. Då den enbart kostar cirka 1100 som ny tycker jag som så många andra att man bara måste ha den.
Min senaste bild på två tjejer är tagen med den linsen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=225958&pf=40031

/ Marcus

Jag glömde att skriva att ett batterigrepp verkligen höjer känslan hos kameran. Dels gör tyngden kameran stabilare och vertikalgreppet är skönt.
Jag köpte min via eBay från USA och fast jag åkte på tull och moms så fick jag den för sammanlagt 1400 och då var den ny. Hade jag inte åkt på moms och tull hade jag fått den för 1000 (inkl frakt).

/ Marcus

Kan bara hålla med föregående.. 50mm 1,8 är ett bra köp. Själv har jag även 18-55, 70-210, men det är 50 millimeters gluggen som oftast sitter på. Men jag tror att jag kan hålla med Christian 40mm hade nog varit bättre. Skall jag rangordna mina gluggar till digitalen efter hur mycket jag använder dem så blir det:

1. 50mm
2. 70-210mm
3. 18-55mm

Å bara som ett tips, inte ersättning för en riktig macroglugg, har du provat att sätta en glugg bakofram framför en annan... nu snackar vi macro ;-)

Det får nog bli 50 1.8 II, batterigrepp och en bouncer. Men vilka prisnivåer ska man acceptera för greppet? Listpriset på nästan 3000 är lite mycket...

viktor1623 skrev:
Det får nog bli 50 1.8 II, batterigrepp och en bouncer. Men vilka prisnivåer ska man acceptera för greppet? Listpriset på nästan 3000 är lite mycket...

Max 1500 tycker jag (exkl batteri).

Jag har för mig att zebramedia har för cirka 1500 plus frakt och dem har ju även billiga batterier.

Själv köpte jag som sagt mitt via eBay och batteriet köpte jag pirat av någon från tradera för 100 :-

/ Marcus

Mest självklara köpet: Batterigrepp. Ca 900:- i Japan.
Billigaste köpet: 50/1.8 II, några hundra i Japan med rabatt efter andra inköp. Använder det dock nästan aldrig (så'n är jag). Smäckig känsla men rätt bra optiskt.
"Bästa" allround-vidvinkel: 17-40. Inköpt beg, utmärkt bildkvalitet och byggkvalitet.
Roligaste vidvinkel: Sigma 15 mm. Häftigt med riktig vidvinkel men kräver lite pyssel i datorn om man inte gillar krökta linjer.
"Bästa" porträttoptik: Tamron 28-75. Tvekade länge men kände mer och mer att det fanns ett "hål" mellan 17-40 och 70-200 som inte 50 kunde fylla på ett bra sätt. Köpt beg och är nu en av favoriterna. Canons 24-70 vore ju kul men kostar och väger en hel del.
Funderar på: Sigma 8 mm för QTVR-panoraman.
Ska inte köpa: Blixt. Blixtfoto tycker jag är mycket svårt och tyvärr ser man ofta mindre bra blixtbilder (men också många bra av dem som kan). Skulle dock vilja lära mig. Vrider upp iso-talet istället.
Också bra: Kortläsare, extern lagringsenhet på resor, bra råkonverteringsprogram (Capture One), Panotools för att fixa till objektivens små egenheter...
Saknar: Bra "walkaround"-objektiv som täcker motsvarande 24 eller 28 till ca 85 och med ljusstyrka 2.8. Gärna L-kvalitet ;-)

Jag håller inte alls med om att batterigreppet är ett självklart val. Lägg pengarna på optik i första hand. Men har skaffar du en 70-200/2,8 börjar det bli dags att kolla på batterigrepp.

Det nya EF-S 17-85 IS kan vara ett objektiv att satsa pengar på istället. Du behöver du inte lägga pengar på ett 18-55. Du kanske ska vänta med andra inköp för att få råd med detta objektiv direkt?

Jag tror att Canons EF-S 10-22 kan vara ett bättre, vidvinkligare och ljusstarkare val än sigmas 12-24:a. Det är problem med Sigman och autofokusen på 12mm pga ljusets vinkel från optiken.

Tänk på att du bara har nytta av en bouncer inomhus. Utomhus stjäler den bara effekt. Sigmas 500-blixt verkar bra och poppis. Canons 420 EX känns robustare men är svagare.

EF 50/1,8 II är ett klokt val som öppnar till en ny värld.

froderberg skrev:
Jag håller inte alls med om att batterigreppet är ett självklart val.
Om vi säger "minsta beslutsvåndan", då? Jag gick in i en affär och provade och då kändes köpet väldigt "självklart" - för mig. Jag menar inte att frågeställaren självklart ska köpa ett batterigrepp (men att döma av vad man skriver i andra trådar (ja, även i denna) skulle han nog bli nöjd).

niklasl skrev:
Om vi säger "minsta beslutsvåndan", då? Jag gick in i en affär och provade och då kändes köpet väldigt "självklart" - för mig. Jag menar inte att frågeställaren självklart ska köpa ett batterigrepp (men att döma av vad man skriver i andra trådar (ja, även i denna) skulle han nog bli nöjd).

Klart att han blir nöjd med vertikalgreppet. Men han har nog mer nytta av pengarna om de går till ett bättre objektiv än 18-55.

Det handlar ju inte om vertikalgrepp är bra eller dåligt utan om vad som ger mest bilder för pengarna.

I min fotoklubb finns säkert mer än 5 pers med 300D. Ingen har vertikelgreppet, så nog klarar man sig utan.

Men skaffar man 70-200/2,8 börjar det bli dags att kolla på vertikalgrepp.

Funderar också på att köpa en 300D. Kommer priset gå lägre än 8400 kr inom närmsta månaden? Vad kommer priset kring jul ligga?

Vilket är bäst porträttobjektiv av dessa ni nämner?

Canon EF 50 1.8 II
Tamron 28-75

Hur kommer det sig att kommande EF-S 17-85 IS tippas vara så mkt bättre än gamla 18-55? Den gamla har väl bättre ljusstyrka eller är det annat som avgör (vet också att det är bildstabilisering, men om vi tänker använda stativ då?)

Lövet skrev:
Funderar också på att köpa en 300D. Kommer priset gå lägre än 8400 kr inom närmsta månaden?

Nej, priset har precis sänkts till 8400.

Vad kommer priset kring jul ligga?

Helt omöjligt att veta. Det beror på hur försäljningen går. men eftersom den ändå ligger billigare än D70 och långt under 20D tror jag att den ligger kvar på det priset. Det krävs nog att Nikon sänker D70 för att 300D ska gå ner. OCh Nikon vet säkert att de själva förlorar på prisrace och inte Canon.

Vilket är bäst porträttobjektiv av dessa ni nämner?

Canon EF 50 1.8 II
Tamron 28-75

Porträtt kan man ta med alla objektiv som finns från fisheye till supertele. Men oftast menast bilder med kort tele och gärna suddig bakgrund. Då är 50/1,8:an bra. Men Tamron-objektivet har tillräckligt stor bländare för att ge suddig bakgrund och är mer flexiblet (man kanske vill byta utsnitt från halvbild till tajt ansiktsbild) och funkar bättre till vanlig fotografering.

Hur kommer det sig att kommande EF-S 17-85 IS tippas vara så mkt bättre än gamla 18-55? Den gamla har väl bättre ljusstyrka eller är det annat som avgör (vet också att det är bildstabilisering, men om vi tänker använda stativ då?)

För att man vet hur Canon funkar. De delar upp gluggarna i tre olika klasser. Amatör, avancerad amatör/proffs, proffs skulle man kunna kalla det. 17-85:an tillhör mellanklassen vilket syns på design och pris. Objektivet verkar vara en ren nedskalning av det skarpa 28-135 IS.

18-55 är inte dålig, särskilt med tanka på sitt pris. Men det finns ändå väldigt många bättre objketiv, särskilt mekaniskt.

Senast ändrad:
Funderar också på att köpa en 300D. Kommer priset gå lägre än 8400 kr inom närmsta månaden?
Leta erbjudanden. Madeco reade ut 300D hus för 8125:- för några veckor sedan, dvs innan ordinariepriset gått ner hos andra butiker.

froderberg skrev:
Klart att han blir nöjd med vertikalgreppet. Men han har nog mer nytta av pengarna om de går till ett bättre objektiv än 18-55.

Det handlar ju inte om vertikalgrepp är bra eller dåligt utan om vad som ger mest bilder för pengarna.

I min fotoklubb finns säkert mer än 5 pers med 300D. Ingen har vertikelgreppet, så nog klarar man sig utan.

Men skaffar man 70-200/2,8 börjar det bli dags att kolla på vertikalgrepp.

Eftersom vertikalgreppet sitter på kameran oavsett vilket objektiv man använder tycker jag att det borde vara ett bra köp.

viktor1623 skrev:
Eftersom vertikalgreppet sitter på kameran oavsett vilket objektiv man använder tycker jag att det borde vara ett bra köp.

Vad som är ett bra köp eller inte är ju svårt att avgöra. Jag påstår inte att ett vertikalgrepp är ett dåligt köp. Jag säger bara att man ska tänka över om man inte får ut mer genom att lägga pengarna på optik.

Valet är ditt utefter dina förutsättningar.

froderberg skrev:
Vad som är ett bra köp eller inte är ju svårt att avgöra. Jag påstår inte att ett vertikalgrepp är ett dåligt köp. Jag säger bara att man ska tänka över om man inte får ut mer genom att lägga pengarna på optik.

Valet är ditt utefter dina förutsättningar.

Visst blir bilderna bättre om man har perfekt optik jämt. Men att lägga pengar på objektiv vars brännvidder man redan täcker in med befintlig utrustning känns onödigt.

Jag tycker du ska köpa en zoom (typ tamron 28-75/2.8). Canons 50/1.8 är säkert jättebra, men en ljusstark zoom är SÅ mycket mångsidigare. Jag upplever inte Canons 420 EX som sämre än Sigmas 500 DG super. Jag tycker att 420 har lite finare ljus. Med en bouncer kommer man långt. Och hacket finns ju alltid att tillgå om inställningar är ett problem.

Lizard skrev:
Jag tycker du ska köpa en zoom (typ tamron 28-75/2.8). Canons 50/1.8 är säkert jättebra, men en ljusstark zoom är SÅ mycket mångsidigare.

Visst är det så men för nypriset 1000kr är 50/1.8 en kioskvältare. Det är helt klart annorlunda att behöva zooma med benen jmf med ringen på objektivet, och visst har det begränsningar, men jämfört med medföljande optik eller annan billighetsoptik från tex. Canon är kvalitén på bildresultatet kanon.

Visst hade jag gärna haft en fin L zoom (2.8) men de kostar ju en miljard. Och jag har tyvärr inte en miljard att lägga på ett objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar