Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa stationär PC

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny stationär PC. Jag jobbar i huvudsak i LR och PS. Inga jättefiler med flera tiotals lager, utan ganska basic redigering. Redigerar ingen film, spelar inte. I alla fall inte ännu, men jag utesluter inte att det kan komma att bli lite filmredigering på sikt.

Mina önskemål är att datorn ska vara snabb, gärna tyst och helst billig :)

Tanken är att ha operativsystem, LR och PS på SSD-disk och dessutom ett par relativt stora snurrdiskar som lagring. Möjligen flyttar jag över åtminstone en, kanske 2, mindre SSD-diskar från min gamla burk och lägger program även på dem.

Backupper tänker jag även i fortsättningen lägga på externa diskar och i en molnlösning.

Jag kan inte mycket om datorer, utan hittade en kundvagn i en annan tråd i forumet och lade i lite mer grejor och bytte ut något.

När det gäller operativsystem låg det redan W10 Home i kundvagnen. Finns det anledning att byta version? Vad kommer jag att sakna om jag kör Home?

Hjälp mig att hitta rätt! Är det något som verkar konstigt eller felaktigt? Har jag tagit i för mycket för mina behov? Kan jag pruta/byta ut något? Kom gärna med inspel och tankar!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9328847/
 
Åtminstone i en del program ger hyperthreading en märkbar prestandaökning för videoredigering. Det får du med i7 men inte med i5. Kan vara värt att fundera på. Kostar nog å andra sidan typ en tusenlapp extra (har jag för mig), så det kan vara en tusenlapp i sjön om den redigeringssituationen aldrig uppstår.
 
Tack för input. Video känns inte direkt aktuellt, så jag är nog inte beredd att slanta upp mer för att få ökad prestanda inom det området. Dessutom har jag kanske egentligen överskridit min egentliga smärtgräns redan i liggande kundvagn, så minskade kostnader är mer intressanta än ökade 😊

Om jag tolkar dig rätt så tycker du att det ser rätt bra ut i övrigt, alltså? Nån mer som har nåt att säga?
 
Tja, jag är inte jättebra på lådor och nätagg. Och jag har inte så bra koll på vilka moderkort som är all the rage just nu. Men i grunden ser det ut som en vettig konfiguration tycker jag, givet att du har tänkt över ditt lagringsbehov.

Det minskar inte priset, men jag skulle överväga att köpa Western Digital i stället för Seagate. Åtminstone för något år sedan skiljde det en hel del i tillförlitlighet enligt vanligtvis välunderrättad källa. Men jag ska inte sätta mitt huvud på att det fortfarande är så.
Jag kollade efter WD Red, men de verkar inte finnas längre. Då gissar jag att Blue eller Purple är det vettiga valet, om man kör WD.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.