Annons

Köpa Nikon D70 i New York

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan. Jag ska till New York nästa vecka och nu när dollarkursen är så låg så tänkte jag kanske passa på att köpa en Nikon D70, antigen med kitobjektivet 18-70 eller Tamron 28-75 men hur skiljer sig den mot svensktillverkade versioner förutom språket. Troligtvis är det exakt samma kamera men jag vill bara vara på den säkra sidan.
 
Jag vet inte så mycket om detta, men har hört att det finns flera olika varianter på garantier i USA.
Världsgaranti kan vara ett tips!

Min far köpte för många år sedan en kamera Nikon 8008 hetter den (801 i Sverige).
Den krånglade och då ville man intefixa den på garantin i Sverige då den var köpt i USA, garantin gällde bara där.

Var noga och kolla detta innan du handlar!
 
Okej, ska se till så att jag har det ifall jag köper en. Men hur är det med byte av programvara? Ifall jag skulle vilja byta till svenska(tror inte jag kommer orka göra det) kan Nikon Sverige göra det?
 
Nikon's kameror pajar inte så förbövelens ofta, så om den mot all förmodan gör det så får du offra några hundringar och skicka den till USA... Du har ju ändå sparat en hacka.

Man brukar kunna köpa extra "Mack" garanti. Vet inte hur det funkar.

Svenska finns väl redan i kameran??
 
Rätt Mats!
Det var det jag glömde skriva. Min far sabbade kameran genom att låta den få vatten på sig vid en resa på en öppen båt (sådan fader - sådan son?)
Så det var ju mest klanteri och inget med produktens kvalité att göra.

Köp!
 
Svenska finns iaf på den svenska versionen såklart. Men jag tvivlar på att dom klämmer in vartenda språk i firmwaren. Men jaja, det blir bara bra med engelska. Förhoppningsvis blir det ett köp och så sparar man in 2-3000kr!
 
FelixSwensson skrev:
Okej, ska se till så att jag har det ifall jag köper en. Men hur är det med byte av programvara? Ifall jag skulle vilja byta till svenska(tror inte jag kommer orka göra det) kan Nikon Sverige göra det?

Om du menar svenska som menyspråk så finns det redan inbyggt, i alla fall i min.

Garantin gäller inte i sverige som någon
påpekade tidigare.

Stickproppen på laddaren får du byta ut mot en svensk propp istället för den amerikanska.

(såg nu att någon redan hade sagt det där om språket)

/Magnus
 
Som Mats säger, det är ju en Nikon, så den lär inte paja;-)

Men garanti är det inte på digitala kameror i Sverige som är köpta i USA. Gluggar och blixtar går bra däremot, det var iallafall vad Nikon sade till mig när jag var över tidigare i år och köpte ett objektiv.
 
Någon som vet var det är bäst att handla foto i New York? Man ska ju alltid passa sig för svinpälsarna uppe runt 42:a gatan förstås...

Handlade själv mycket på J&R nere vid Park Row förr men det lär finnas ännu bättre ställen.

Man kan ju spara in hela resan på ett enda objektiv...
 
Jag köpte D70 hus i Sverige för att få garanti här hemma och tillbehören hos B&H. Prisskillnaden på huset inte är så stor. Däremot skiljer det en hel del på tillbehör, iaf om du tittar på Nikons objektiv. Ex Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G ED, 4775 SEK hos Cyberphoto och 350$ hos B&H.
Det tillkommer dock NY-moms (VAT) om du köper i B&H's butik. Jag tror den är på 8.25%.

/Marcus
 
Japp

Inte av Nikon i alla fall. Analoga hus ja! Digitala kameror NEJ! De vill gardera sig mot de skillander som finns i vissa länder, spänningar, kontakter, videoformat mm.

Det finns bara EN firmware till D70. Den innehåller alla språk.

/AnWi
 
VAT:en (momsen) kan du få tillbaka på flygplatsen.
Jag har för mig att du måste få ett speciellt kvitto i butiken eller liknande.
 
FelixSwensson skrev:
Jo, har märkt det. Nikon 80-200/2.8 kostade strax över 6000kr! Men man tjänar ju en hel del på husen också. Men man vill ju ha garantin.

Förstår inte riktigt fixeringen vid garantin. En Nikon går sällan sönder. Om den gör det mot all förmodan så kostar det inte mycket att skicka den till NY.
 
barret skrev:
Förstår inte riktigt fixeringen vid garantin. En Nikon går sällan sönder. Om den gör det mot all förmodan så kostar det inte mycket att skicka den till NY.

Nej, iofs. Det kan man ju göra! Jag ska till New York på torsdag och då får jag väl se vad farsan säger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.